Håller på att bygga nytt och skulle vilja sätta högtalare i taket i köket/allrummet för att slippa ha högtalare på väggen eller golvet, tips på privärda önskas, ej overkill då vi inte är några ljudnördar. Ska funka till allt från radiosporten till dotterns obskyra musik:x.

Norrl
 
Själv kör jag med Jamos i vårt hus. 6.5CS (och 6.5CS T) samt 6.52DVCA2. 6.5CS (T) är vanliga mono som jag har i media rum som surround och finrum, kök, etc som skval musik. 6.52DVCA2 är vattentåliga och stero-in-one för badrum, toaletter, etc.

Billiga, funnits länge (min första 6.52DVCA2 köpte jag för 11 år sedan och kunde komplettera nyligen), enkla att få tag på i butiker i Sverige, mycket enkla att montera och kräver litet djup i taket.
 
Mikael_L
Obskyr musik kan kräva bra högtalare ... Radiosporten klarar sig väl med vadsom helst. :)

Lite mer tips som kan ringa in lämpliga val skulle sitta bra.
Hur många högtalare blir det och vad ska driva dessa?
Kommer högtalarna sitta precis ovanför huvet på folk eller kommer dom vara långt ifrån "lyssningsplats"?
Hur tänkte ni montera? Infällt?
Om infällt, hur mycket plats finns det, vilket takmaterial ska det monteras i?
Önskar ni i första hand vita högtalare? (eller kanske metallicblå? :p)
 
Även om du inte är någon ljudnörd tycker jag att du bör satsa på hyfsat bra högtalare om de skall byggas in eftersom det är lite knepigare att ändra på i efterhand jämfört med "vanliga" golv/vägg-högtalare. Mitt tips är i linje collos - besök en av hifiklubbens butiker. De kan ge bra råd, och de säljer inga dåliga produkter.

Kom också ihåg att dubbelkolla också så att det är möjligt att sätta in högtalarna utan att skada ångspärren.
 
Högtalarna ska sitta i mellanbjälklaget så det är inga problem med ångspärren, rummet är ca 4x8 meter som funkar som kök och allrum jag tänkte sätta två högtalare i köksdelen och två över allrumsdelen. vill väl egentligen kunna koppla in "allt" typ ipod, dator och stereo.

Norrl.
 
Mikael_L
TLovskog skrev:
Själv kör jag med Jamos i vårt hus. 6.5CS (och 6.5CS T) samt 6.52DVCA2. 6.5CS (T) är vanliga mono som jag har i media rum som surround och finrum, kök, etc som skval musik. 6.52DVCA2 är vattentåliga och stero-in-one för badrum, toaletter, etc.
Eh..
Stereo-in-one? Betyder det att det räcker att ha en högtalare och man får stereoljud ändå? Hur kopplar man isf in en sån? :blushing:

Vi renoverar badrum just nu och vill gärna få in högtalare på något sätt, kan dock inte montera i tak utan det får bli en en väggnisch som byggs men jag tror inte att den rymmer två hägtalare...
 
Precis. Sitter ett bas/mellan/bred register och 2 "tweeters". Dessa kan ofta vinklas individuellt. Ansluts precis som vanligt. Högtalaren har 4 terminaler (2 för vänster och 2 för höger). Funkar utmärkt i just badrum, kök, etc där stereobilden ofta blir kass ändå.

Dessa är iofs tänkta för främst tak, men det finns liknande för just in-wall, ex. Boston acustics. Leta efter "dual woofer", "dual tweeter", Stereo-in-2 etc
 
Åhå!? Vad spännande! Då åker nog båthögtalarna fr Kjell&Co tillbaka till butiken..
Hmm, hur klarar min stereo av det då? Kopplar man liksom vänster & höger utgång fr stereon till högtalaren eller delar den själv upp en kanal till två?
 
Måste bara rekommendera http://www.outdoorspeakerdepot.com/.
Jag köpte alla högtalare till mitt nybyggda hus därifrån och det går att välja till alla rum, våtrum, vägg/tak eller utomhus högtalare. De har även lite schyssta tillbehör.

Grymt prisvärda "trots frakt" och väl ljudande + att dollarn ligger lågt nu....

/kimpo
 
P
Kimpo: Vad köpte du för högtalare då?
 
MaWa71 skrev:
Åhå!? Vad spännande! Då åker nog båthögtalarna fr Kjell&Co tillbaka till butiken..
Hmm, hur klarar min stereo av det då? Kopplar man liksom vänster & höger utgång fr stereon till högtalaren eller delar den själv upp en kanal till två?
Du kopplar precis som vanligt från förstärkaren. Högtalarna har 2 par av anslutningar, en vänster och en höger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.