Hej alla bygg/snickar tokiga
Ny på forumet men har läst många trådar och detta verkar vara ett schysst ställe att hänga på :)

Nu till min fråga
Står i begrepp att investera i en spånsug eller ett renluftsaggregat.
Om en spånsug klarar dammklass M vad betyder det och hur ren luft behöver man ha i snickeriet?

Alltså, räcker det med en spånsug och ett Dammklass M filter på det?
Måste ha spånsugen i samma utrymme, annars suger den ut all värme :( å det blir dyrt..

Vad tror ni om en sån här:
http://www.axminster.co.uk/axminster-plus-ub-3300eck-cyclone-extractor-prod795045/
 
Redigerat:
Kollar just nu på Felders AF22 som går att få med ett Patronfilter i polyester som har dammklassning M. Den vägghängda modellen kostar ca 14.000:- inkl. med patronfiltret.
Annars är det väl bäst att köra med en Bill Pentz cyklon. Finns ett antal trådar om detta i forumet. Bygga själv eller beställa från usa.
 
Fördelen med att montera ett patronfilter i stället för säck är att det renar bättre
Men den stora nackdelen är att filtret sätts igen extremt fort och att mekaniskt slå dra med fingrarna på så känsliga filter är inte bra och har man otur att det flyger in en spilbit i filtret så är det trasigt.

Bättre då att behålla säcken och bygga in den i en tät låda sen leda ut luften genom ett patronfilter
på det viset så håller patronfiltret mycket längre efter som det renar renare luft.
Finns enkel skiss någonstans i mitten av sidan http://billpentz.com/woodworking/cyclone/DCConversion.cfm


Mvh Pär H
 
Ja, den här lösningen verkar helt klart inntresant. Om man följer detta exempel och använder en standrad spånsug med vanligt säck, hur länge håller finfiltret då?, kan dom rengöras eller måste man köpa nya, Vad kostar dom??

Har skickat en föfrågan till Clear veu för offert på transport för en Cyklon. själva maskinen komplett går på 1345 USD vilket är helt ok tycker jag.
 
Thomas_snickare skrev:
Hej alla bygg/snickar tokiga
Ny på forumet men har läst många trådar och detta verkar vara ett schysst ställe att hänga på :)

Nu till min fråga
Står i begrepp att investera i en spånsug eller ett renluftsaggregat.
Om en spånsug klarar dammklass M vad betyder det och hur ren luft behöver man ha i snickeriet?

Alltså, räcker det med en spånsug och ett Dammklass M filter på det?
Måste ha spånsugen i samma utrymme, annars suger den ut all värme :( å det blir dyrt..

Vad tror ni om en sån här:
[länk]
Det är nog ett par olika frågor inblandade på en gång här. Dels frågan om patron, som det finns många svar på redan. Dels frågan om det räcker för att få ren luft.

På det är min tro att svaret är nej. Dels behöver du utsug som är rent vid alla maskiner, och vissa maskiner behöver en dammsugare istället för en spånsug. Dels kommer det trots det att finnas jobb, som leder till damm. Spånsugen är inte idealisk för det sista.
  • Spånsugen är bra på at transpotera mycket luft med stort damm in till filtret.
  • Dammsugaren är bra på at med högt sug transportera finare damm genom slangen.
  • Luftrenaen är bra på att tvinga luften i lokalen att cirkulera och filtreras under cirkulationen.
Så till slut behöver man alla 3. Vilken man startar med är beroende på vad man gör mest, alla är en förbättring om man inte innan hade något inom samma typ.

--- Mats ---
 
Thomas_snickare skrev:
Har skickat en föfrågan till Clear veu för offert på transport för en Cyklon. själva maskinen komplett går på 1345 USD vilket är helt ok tycker jag.
Ja en cyklon vore inte fel. Undrar om det blir någon skillnad på priset utan motor att skicka över atlanten? 10 000 plus frakt är ändå en del. Tänk en eller två festoolmaskiner till...
 
I mitt fall är det endast spånsugen som är frågan, Dammsugare kopplad till hadnmaskiner är givet.
Luftrenning är inntresant, min lokal kommer att värmas med en luftvärmepump, i den istter ju även filter för luftrenning, men om man inte klarar att rena luften redan vid maskinernar (dvs en bra spånsug) kommer nog luftvärmepumpen att sätta igen väldigt fort.

Så den stora frågan kvarstår, en väl fungerande spånsug med filter. En spånsug bör kunna hantera både det fina dammet och de stora bitarna (vilket egentligen inte är problemet, ur en hälso synpunkt)

Som jag ser det finns det tre huvudalternativ
Ett renlufts agregat (tex Felder RL 160: 26.000 SEK)
En cyklon från Clear Vue, ca 10.000 exkl transport
En "vanlig" spånsug som modifieras med filter (ca 8000 kr för sugen pls material och filter)

Nu när jag skriver det känns det uppenbart vad som är aktuellt, 26.000 är inte aktuellt, och om jag läste effektdiagrammet för cyklonen rätt kommer den inte att räcka till för min verkstad, då måste bli en modifierad spånsug...... eller?
 
Hej
Bills cycklon fungerar att göra större eller mindre om du väljer standard med 16 tum fläkthjul så hamnar du på ca 2500m3 och det räker till din justersåg som behöver ca1200 ink klingskyddet.
Så det är ju inga problem går även att köra en till maskin men bara om du bygger med 160mm rör
Clear vue har även en cvmax samma storlek det är bara insuget och innercylindern som är modifierat
Då får du ut tror det var ca1800m3 men fördelen med den är att inloppet är på 200mm det betyder att du drar en bit 200mm rör förgrenar efter cyclonen till två stammar på 160mm det viset har du garanterat bra sug till två stora maskiner.

Mvh Pär H

Ps det är inte alls svårt att bygga själv
 
Jag förstår. Men hanteringen av de fina partiklarna är ju inte så beroende av cykolonen, möjligen filtersparande. En vanlig spånsug alt cyklon inbyggd i en ljuddämpad box med separat frånluftsfilter funderar jag på. Apropå luftvärmepump, det vore smidigast för mig också men är det inte bättre att låta det dammet som ändå finns ligga så still som möjligt och inte virvlas runt i lokalen? Det tycker jag låter farligare än att ha ett halvkasst filter...
 
Det är nog bäst att låta det ligga men problemet är ju att det bästa och billigaste sättet att värma up en verkstad på 10 * 5 m med högt i tak är ju en luftvärmepump, har provat elradiatorer och det var helt värdelöst och svindyrt. Min tanke (om den stämmer) är att med luftvärmepumpen får jag ytterligare rening av luften och borde då hamna på nästan helt ren luft, om jag har en fungerade spånsug.

Vad säg som ett samköp!?!?!? om vi är några stycken borde ju frakten komma ner på en rimlig nivå per gubbe, nån som är sugen?

Pär, Felder rekomenderade 2500 m2/H för sågen?! tog dom i eller vad har du fått dina siffror från?

På Clear vue står det
18" Diameter x 48" long with inclined rectangular intake chute. 3/4" MDF top. 6" long piece of Flex hose connected to bottom of cyclone. Max air flow through a 6" pipe 1442 CFM
det blir då 2450 m2/H vilket skulle räcka antar jag... eller?
i 6 tums rör, alltså 152mm (hmm de vanligaste rören är ju 140 eller)

Har läst på en del på Bill Pentz sida, jävligt inntresanta grejor. Innan man hade läst på den sidan var man lyckligt omedveten om allt detta och tänkte sig en spånsug ala 2500 spänn,
Ignorance is blizz eller?
Dyrt blir det :)
 
Jag tittade i manualen för 915-975 och där står det 1450m3 med stora suva skydd
För din del som har lilla skyddet på klyvkniven så är det 1110m3. Manualen är lite svår tolkad det är lätt att lägga ihop dom två siffrorna då blir det ca2500m3. Om nu inte jag har tolkat manualen fel men det verkar väldigt orimligt att den skall behöva 2500m3 det kräver knappt stora bredbandsputsar.

Werycool festool

Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.