Stämmer det att banken kräver 20% vid nybyggnation? Jag trodde bara de höjt till 15%.

Vi planerar att bygga för runt 5mkr och när man är 25 och 28 har man inte hunnit spara ihop så mycket pengar (1.000.000). Dock har vi inkomster som klarar månadskostnaden både i enligt med bankens kalkyler och i realiteten.

Svar på detta, någon? Vore också tacksam om ni kunde länka till något dokument om detta inte stämmer.

Tack!
 
De väljer ju helt själva hur mycket de vill låna ut. De kan låna ut 110% om de vill (bra kunder, toppenläge till "lågt" pris jmf med andra hus i omr, dock blir ju allt över 85% blanco) eller bara 50% (dyrt hus i ödemarken i norrland). Gå till en annan bank, bygg billigare eller spara längre.
 
Ok, tack för ditt svar... Lite surt att det ska snubbla på de sista 200.000:- bara... Får väl spara längre eller kolla runt med flera medgörliga banker.

Bra att veta att det inte finns något 20% lagstadgat krav i alla fall...

/C
 
Som sagt ovan; det är ju upp till banken hur mycket de vill låna ut till just dig som kund. Banken är ju inte tvingad att låna ut pengar.

Är det ett nyckelfärdigt hus eller ett lösvirkeshus? Väldigt få lösvirkeshus håller kalkyl eller tidsramar. Inte heller brukar entreprenören ge ett helt fast pris heller, brukar finnas undantag för ev. sprängningar m m.

Kanke därför som banken kräver lite större egen insats.

Har ni fått en förhandsvärdering på det tänkta huset, eller utgår ni från en produktionskostnadskalkyl?
 
Vi utgår från en produktionskostnadskalkyl, kan man utgå från värdet när huset står klart? Och i så fall lägga in 20% av det? Huset ska byggas i betong i ett attraktivt område i Stockholm.

Huset är nyckelfärdigt avseende grund, hus, entreprenad (Ett kontrakt med en part) Markarbeten lägger vi på en vän så det bör inte heller sticka iväg. Samt att det gäller fyllnad och ej sprängning/pålning.

Förändrar detta läget?
 
Om jag vore i din sits så skulle jag nog ta in en förhandsvärdering från en av ASPECT godkänd värderingsman.

Denna värdering är sedan neutral och du kan med denna vända dig till olika banker för att diskutera olika upplägg.
 
Stort Tack PC_Larsson! Bra med snabba och tydliga tips och svar.

/C
 
Som referens så bygger jag med Eksjöhus i ett attraktivt område i Stockholm och räknar på att låna ca 5,2 och lägga in 7-800' själv, inga som helst problem. Har gjort en förhandsvärdering via Eminenta som sa 6,25mkr +/- 250'

Du kan ju alltid skicka ett PM om du vill diskutera saker i närmare detalj, annars ville jag mest säga att det inte ska behöva vara några problem hos rätt bank. (Swedbank lokalt för min del).
 
Tack Timmelstad!

Jag gjorde en annan kalkyl baserat på de uppgifter jag fick i denna tråd och översände till banken. Jag hör gärna av mig om jag stöter på patrull igen.

/C
 
PCLarsson skrev:
Om jag vore i din sits så skulle jag nog ta in en förhandsvärdering från en av ASPECT godkänd värderingsman.

Denna värdering är sedan neutral och du kan med denna vända dig till olika banker för att diskutera olika upplägg.
En mäklare bör väl vara betrodd att göra en förhandsvärdering.
Vad är fördelen med att välja en av ASPECT godkänt värderingsman som du förespråkar?

Det man vill ha är väl en så hög värdering som möjligt, neutral eller ej.
 
FredrikR skrev:
En mäklare bör väl vara betrodd att göra en förhandsvärdering.
Vad är fördelen med att välja en av ASPECT godkänt värderingsman som du förespråkar?

Det man vill ha är väl en så hög värdering som möjligt, neutral eller ej.
Du vill ha något trovärdigt och sätta i handen på banktjänstemannen du träffar:D

En kund som kommer in på banken med en "riktig" förhandsvärdering visar på seriositet. En kund som kommer in på banken och säga att "mäklaren säger att..." är inte mycket att lyssna på:S
 
När vi la om lånen frågade vi banken om de krävde ngn speciell värderingsman, men de sa nej, bara det är en vanlig mäklarbyrå. Så vi tog en vi kände till som kom och gjorde en värdering - postade intyget till banken - och klart.
 
PCLarsson skrev:
Du vill ha något trovärdigt och sätta i handen på banktjänstemannen du träffar:D

En kund som kommer in på banken med en "riktig" förhandsvärdering visar på seriositet. En kund som kommer in på banken och säga att "mäklaren säger att..." är inte mycket att lyssna på:S
Tja de beror nog på banken..
Men har ändå svårt att tro att banken skulle ha svårt att lita på en värdering gjord av en mäklare från orten/området.
Jag förstår inte heller varför inte en icke Aspecta skulle vara ge en 'riktig' värdering, om än förhandsvärdering. :)
Resp. bank kan säkert ha synpunkter på vilken mäklare som ska värdera, men är det auktoriserad mäklare från orten bör det inte alls vara något problem.
 
Redigerat:
verobar skrev:
När vi la om lånen frågade vi banken om de krävde ngn speciell värderingsman, men de sa nej, bara det är en vanlig mäklarbyrå. Så vi tog en vi kände till som kom och gjorde en värdering - postade intyget till banken - och klart.
Att lägga om lån på befintlig fastighet och bygga nytt är inte riktigt samma sak.
 
FredrikR skrev:
Tja de beror nog på banken..
Men har ändå svårt att tro att banken skulle ha svårt att lita på en värdering gjord av en mäklare från orten/området.
Jag förstår inte heller varför inte en icke Aspecta skulle vara ge en 'riktig' värdering, om än förhandsvärdering. :)
Resp. bank kan säkert ha synpunkter på vilken mäklare som ska värdera, men är det auktoriserad mäklare från orten bör det inte alls vara något problem.
Utbildning och behörighet.

Själv skulle aldrig acceptera en förhandsvärdering från en mäklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.