pr95 skrev:
Kan det möjligtvis vara att han saknar hobby/inte har något att göra dessutom är lite avundsjuk på
vedeldare som alltid har något att göra som hobby ?:rolleyes:
Man får ej vara elak mot han :)
 
:blushing: förlåt en stackars gengas-förgiftad vedeldare :D
ska vara snäll i fortsättningen mot honom
 
Ursäkta mitt fel coop ska vara COP och inge annat COP COP COP osv (som i skolan, skriv nog många gånger så lär man sig det):D

När vissa (abrovink) jämför en berg/jord anläggning mot en vedanläggning så jämförs dom inte seriöst

Berg/jordvärme har alltid 3,5-4 COP i beräkningarna (fast det är väldigt får som har det)

Ved däremot beräknas med en taskig panna och den dyraste veden... !!!

Vänd på steken, en berg/jord värme anläggning med COP 1 = 1,30 - 1,50: -/KW mot en vedanläggning med en bra panna... och har man har tur så får man veden gratis = 0 :-/kW

För sanningen är att gratis ved kan man få tag i om man har tur.. ungefär lika stor chans som att ha ett års-COP på 4..

Förutsättningarna bör matcha varann iaf.. eller
 
Den som lägger minst tid och engagemang på inte bara sin uppvärmning utan hela sitt boende måste vara den som bor i hyresrätt. En del är beredda att ta på sig ett större ansvar och fler tidskrävande uppgifter genom att bo i eget hus. Av dessa är det en del som i syfte att spara pengar tar på sig ytterligare tidskrävande arbetsuppgifter genom att exempelvis elda med ved. En del går till och med så långt att de på sin fritid gör större renoveringar hemma helt frivilligt. Resonemanget att den egna fritiden är så mycket värd att vedeldning inte lönar sig kan jag köpa. En förutsättning är dock att personen i konsekvensens namn aldrig kan tänka sig att själv göra tidskrävande renoveringar hemma.

Erik
 
Avemo skrev:
Den som lägger minst tid och engagemang på inte bara sin uppvärmning utan hela sitt boende måste vara den som bor i hyresrätt. En del är beredda att ta på sig ett större ansvar och fler tidskrävande uppgifter genom att bo i eget hus. Av dessa är det en del som i syfte att spara pengar tar på sig ytterligare tidskrävande arbetsuppgifter genom att exempelvis elda med ved. En del går till och med så långt att de på sin fritid gör större renoveringar hemma helt frivilligt. Resonemanget att den egna fritiden är så mycket värd att vedeldning inte lönar sig kan jag köpa. En förutsättning är dock att personen i konsekvensens namn aldrig kan tänka sig att själv göra tidskrävande renoveringar hemma.

Erik
Något som jag tycker är väldigt tidskrävande är jobbet. Kanske man skulle skippa det också :)

Förstår inte riktigt resonemanget i tråden. Alla hus har olika förutsättningar. I vissa hus, tex hus i Skåne med golvvärme och bra isolering, lämpar det sig väl med värmepump. I Norrland med ett dragigt hus och radiatorer är det bättre med ved. Dessutom gillar eller vill i vart fall vissa hålla på med ved, andra vill göra annat.

Tycker faktiskt inte att man kan jämföra de olika värmekällorna om man inte pratar om ett enda specifikt hus.

Det optimala tycker jag hade varit att ha både vedpanna och värmepump...alternativt vattenmantlad kamin. Verkar inte helt ovanligt att värmepumpsfolket gärna vill ha en kompletterande värmekälla eftersom det blir för dyrt med bara värmepump på vintern. Det ska iallafall jag ha när vi har flyttat till vårt nya hus. Där är en luft/vatten-värmepump.
 
knekten skrev:
Vadå då!! Ska du byta upp/ner dig till värmepump eller??:|
Det stod:
Verkligt Coop och verkningsgrad på ved-systemet

Jag har Thoren värmepump som drar 1.5 kW och min effektmätare som består av flödesmätare och 2 temperaturgivare visar att jag får ut 4.5 kW. Det innebär en värmefaktor på 3 (COP 3).

Min vedpanna har en verkningsgrad, men det är inte detsamma som COP.

Enligt Wikipedia:
En värmepumps verkningsgrad mäts i värmefaktor, även kallad COP (Coefficient Of Performance)
//Bosse
 
_ap_
Bosse_A skrev:
Jag har Thoren värmepump som drar 1.5 kW och min effektmätare som består av flödesmätare och 2 temperaturgivare visar att jag får ut 4.5 kW. Det innebär en värmefaktor på 3 (COP 3).
En undran, har den alltid COP 3 oavsett driftförhållande?
 
_ap_ skrev:
En undran, har den alltid COP 3 oavsett driftförhållande?
Nej, givetvis inte. Pumparna har köldmediet direkt i borrhålen (30 meter djupa). Temperaturen i hålen är +6 grader när pumparna stått still på sommaren (solfångare till tappvarmvatten). När pumparna startas ger de COP 3.5 och hålen är varma. När pumparna går längre tid på vintern så hålen blir -6 grader och uttemperaturen från pumparna måste vara uppåt 50 grader så sjunker utteffekten till 3.5 kW, drygt 2 i COP.
För närvarande kör jag pumparna ett antal timmar om dygnet och då håller sig håltemperaturen omkring 0 grader.
Att jag skriver pumparna beror på att det är 2 mindre pumpar som är seriekopplade och de drar 750 W per pump.
//Bosse
 
Tompa74 skrev:
Något som jag tycker är väldigt tidskrävande är jobbet. Kanske man skulle skippa det också :)

Förstår inte riktigt resonemanget i tråden. Alla hus har olika förutsättningar. I vissa hus, tex hus i Skåne med golvvärme och bra isolering, lämpar det sig väl med värmepump. I Norrland med ett dragigt hus och radiatorer är det bättre med ved. Dessutom gillar eller vill i vart fall vissa hålla på med ved, andra vill göra annat.

Tycker faktiskt inte att man kan jämföra de olika värmekällorna om man inte pratar om ett enda specifikt hus.

Det optimala tycker jag hade varit att ha både vedpanna och värmepump...alternativt vattenmantlad kamin. Verkar inte helt ovanligt att värmepumpsfolket gärna vill ha en kompletterande värmekälla eftersom det blir för dyrt med bara värmepump på vintern. Det ska iallafall jag ha när vi har flyttat till vårt nya hus. Där är en luft/vatten-värmepump.
Jag skulle vilja ha en vattenmantlad kamin som stöd till min jordvärmepump och helt automatiskt ska det sköta sig. Eldar jag ska den automatisk justera sig och fungera perfekt.

Lösningen kanske finns?? men blir väl troligtvis så dyr att det tar otroligt lång tid att tjäna in att det är bara att glömma.

Eller har någon förslag på hur detta skulle fungera så har ni en vedeldare till som medlem i er sekt. d^_^b
 
Suhagg: Elda mot en Acktank, problem löst :)
 
Tompa74 skrev:
Något som jag tycker är väldigt tidskrävande är jobbet. Kanske man skulle skippa det också :)
Många som skriver i tråden verkar tycka så mycket om sina jobb att de hellre jobbar extra på jobbet än hugger ved. Jag tror att vilken metod man väljer för att värma huset beror mer på vem man är som person än vad man har för hus.

Erik
 
ichgary skrev:
Suhagg: Elda mot en Acktank, problem löst :)
och min jordvärmepump tar hand om denna acktank hur?

Det verkar inte vara någon som löst hur ett prisvärt bra system skulle se ut med en vattenmantlad kamin ihop med en bergvärme/jordvärme pump skulle se ut.
 
Göran.W
Kör både värmepumpen och kaminen mot ack tanken.
När du eldar kommer värmepumpen stängas av så fort tanken är uppe i högre temperatur än värmepumpen är inställd att ge.
 
Göran.W skrev:
Kör både värmepumpen och kaminen mot ack tanken.
När du eldar kommer värmepumpen stängas av så fort tanken är uppe i högre temperatur än värmepumpen är inställd att ge.
Funkar det bra eller är det teori?
Frågan är om det finns värmepumpar som har elektronik som klarar detta.

Och det borde innebära en acktank för värmvattnet till värmeslingorna och en varmvatten ack för tappvatten?
 
Allt ska in på samma tank, är nog bättre om värmepumpen får jobba enbart i den övre delen på tanken.. Värmeslingor i tanken 2 stycken en i toppen och en i botten för varmvatten.. Både kaminen och värmepumpen jobbar ju med samma vatten, så några "slingor" för uppvärmningen av tanken behövs inte..

Vore konstigt om inte tekniken fanns, enda som behövs är ju en givare i övre delen av tanken att jobba emot..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.