Köpt ett hus från 80-talet & köket är från byggår! Vi har påbörjat köks renovering men upptäcker denna plåtlåda bakom kryddhyllan! Är ingen riktig spisfläkt som vi har idag pga den öppnar ju bara ett spjäll,det suger ju ut ut all stekos :@ Vill ha en "Riktig" fläkt så jag slipper detta! Fått höra nu att denna plåtlåda hör ihop men något ang frånluft? från tex badrummen på undre + ö-plan (vi bor i en 1½-villa) mm och vi kan ej köpa en vanlig fläkt pga gör vi detta så kommer stekoset tryckas ut i tex badrummen? Någon här som har tips på hur vi billigas kan lösa "mitt" problem,vill ju bara kunna ha en helt vanlig spisfläkt/kåpa som har bra drag dvs vi slipper stekoset när man lagar mat :(
 
  • Crosskart ram , jul +  nyår mm 019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du göra en helt separat kanal till yttervägg från spisfläkten så forcerar du ut den vid behov och "byglar" den gemensamma frånluft som spisen är kopplad på nu?

Det kommer att kräva brandisolering och ett fasadspjäll.
 
S
Jag har exakt samma problem just nu med mitt hus som är byggt 1987. Köksfläkten driver ventilation samtidigt som man har ett spjäll för att koppla bort ventilationen när man lagar mat.
Se bilder:
http://www.minhembio.com/Badguy/275164/

Min tanke är att man sätter in en kolfilterfläkt och bara kopplar ihop ventilationen utan den gamla spisfläkten. Problemet är att man måste ersätta den mekaniska ventilationen med något annat. Kan men sätta en mekanisk fläkt på vinden där ventilationsröret går ut genom taket?

Jag läste att man måste minst ha 0,35 liter frånluft per per sekund per kvadratmeter boende. Jag har 127kvm så då borde jag minst ha en fläkt som pumpar ut 45 liter i sekunden, kan detta stämma?

Var bör jag sätta fläkten? På vinden?
Vilken typ av fläkt bör jag ha och var köper jag en sådan?
Är detta något tro?
http://www.soliduct.com/isolerad-flakt-ire-125c.htm
http://www.soliduct.com/transformator-vrte-c.htm

Hoppas jag inte kapade tråden helt.... ;)
 
Redigerat:
Du har ju redan en utmärkt fläkt. Flytta upp den på vinden och styr den med en transformator eller tyristor så det blir lagom sug från toa o bad mm och dra sen en ny kanal och takhuv till den nya köksfläkten.
 
S
exerg skrev:
Du har ju redan en utmärkt fläkt. Flytta upp den på vinden och styr den med en transformator eller tyristor så det blir lagom sug från toa o bad mm och dra sen en ny kanal och takhuv till den nya köksfläkten.
Ja, nu är det inte så enkelt. Den fläkten som sitter där är ju integrerad i köksfläkten.
Problem två är att den är på sista versen och låter som en brummande lastbil.
Problem tre är att jag bor i ett tvåvåningshus med vind och det finns takpannor på taket. Jag vet inte hur man tar sig upp där utan lift och börja göra hål i ett sådant tak är ju inget litet projekt.

Men skulle det fungera att köpa de produkterna jag nämnde och installera den fläkten på vinden och styrenheten ner till köket? Det förutsätter självklart en kolfilterfläkt för spisen.

Edit: Om det nu var mig du svarade eller TS?
 
Redigerat:
DanielF skrev:
Det förutsätter självklart en kolfilterfläkt för spisen.
Det finns ett tillfälle när man kan använda kolfilterfläkt till nåt bra.
Och det är som mål när man utövar lerduveskytte.
Allt annat användningsområde borde vara förbjudet.

Lägg inte massor med pengar på att renovera kök för tusentals kronor, och som kronan på verket klämmer du dit en kolfilterfläkt.
Tänk till och lös problemet så du får ett riktigt utsug som skickar oset utomhus.
Annars kommer ångra livet ur dig varenda gång du ska laga mat i det köket.

Kanske ta ut en ventilationsfirma en timme som talar om precis hur du ska göra
Rer du sen inte ut att förverkliga det de föreslår. Köp tjänsten av han.
Väl investerade pengar istället för att ha en ständig matos doft i huset.
Du kommer inte ångra dig.
 
Redigerat:
exerg skrev:
Du har ju redan en utmärkt fläkt. Flytta upp den på vinden och styr den med en transformator eller tyristor så det blir lagom sug från toa o bad mm och dra sen en ny kanal och takhuv till den nya köksfläkten.
Var inget svar till mig? jag har ingen vind :S
 
S
Känns som valet ligger mellan "enkelt gör det själv för max 4000kr" eller "ta in hantverkare+lift+material för minst 20.000kr". Självklart blir det dyra alternativet bäst men är det verkligen +16.000kr bättre? Jag menar jag är inte den som står och grillar flintastekar på stekpannan. När det är årstid så grillar jag ute och normalt använder jag ugnen till det mesta och kokar pasta med mera på spisen. Ibland steker man lite pyttipanna eller köttbullar. Jag menar, både fett och kolfiltret måste ju ha någon inverkan på det hela. Kan det verkligen osa så jävligt med kolfilterfläkt att det är värt över 16.000kr för att bli av med det? Jag är helt novis på området, du har kanske rätt...

Hur som helst är jag fortfarande intresserad av ett svar på min ursprungsfråga/or.


Jag läste att man måste minst ha 0,35 liter frånluft per per sekund per kvadratmeter boende. Jag har 127kvm så då borde jag minst ha en fläkt som pumpar ut 45 liter i sekunden, kan detta stämma?

Var bör jag sätta fläkten? På vinden?
Vilken typ av fläkt bör jag ha och var köper jag en sådan?
Är detta något tro?
http://www.soliduct.com/isolerad-flakt-ire-125c.htm
http://www.soliduct.com/transformator-vrte-c.htm
 
S
Kan man bygga om ventilationen så här eller är det fel?
Dvs jag drar ihop både ventilationen och kökfsutblåset i en T-korsning som leder till fläkten som blåser ut allt. Problemet blir att spisfläkten i sig också har en fläkt. Kan man göra så här?
 
  • t.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mammsens skrev:
Var inget svar till mig? jag har ingen vind :S
Du kan inte dra ett nytt rör till taket, gärna då med en utanpåliggande motor så man slipper bli hörselskadad då man lagar mat, kanske går att göra samma med frånluften?
 
DanielF skrev:
Kan man bygga om ventilationen så här eller är det fel?
Dvs jag drar ihop både ventilationen och kökfsutblåset i en T-korsning som leder till fläkten som blåser ut allt. Problemet blir att spisfläkten i sig också har en fläkt. Kan man göra så här?
Det funkar om du tar rätt typ av köksfläkt, skall va en "Alliance" fläkt.
Alliance fläkten har inbyggd fläkt, spjäll och en trafo som styr fläkten på vinden.
Så när man startar köksfläkten ökar även fläkten på vinden hastighet.
 
S
FrittDrag_II skrev:
Det funkar om du tar rätt typ av köksfläkt, skall va en "Alliance" fläkt.
Alliance fläkten har inbyggd fläkt, spjäll och en trafo som styr fläkten på vinden.
Så när man startar köksfläkten ökar även fläkten på vinden hastighet.
http://www.soliduct.com/isolerad-flakt-ire-125c.htm
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/cylinda-alliance-vit-60cm

Är detta allt jag behöver? Är det en rimlig lösning för ett hus på 127kvm?
En annan sak, fungerar köksfläkten i ett sådant system inte som en vanlig frånluftsventil när man inte lagar mat och har igång köksfläkten? Du skrev något om spjäll.
 
Redigerat:
Kåpan är rätt, fläkten skulle jag nog valt en storlek större.
Man får titta lite hur fläkten suger vid lägre spänning så den räcker till för att suga tillräckligt.
Sedan behövs självklart kanaler, detaljer, ljudfällor, brandisolering.

Sitter ett spjäll i Alliancefläkten som ger grundflöde i köket när köksfläkten står på "noll".
 
S
FrittDrag_II skrev:
Kåpan är rätt, fläkten skulle jag nog valt en storlek större.
Man får titta lite hur fläkten suger vid lägre spänning så den räcker till för att suga tillräckligt.
Sedan behövs självklart kanaler, detaljer, ljudfällor, brandisolering.

Sitter ett spjäll i Alliancefläkten som ger grundflöde i köket när köksfläkten står på "noll".
Jag har tittat på denna, helt klart en eller två prisklasser upp men betydligt snyggare och bättre.
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/franke-f604-16-rf-60

Ljudfällor är så kallade ljuddämare? Vart bör man placera dessa? Uppe på vinden innan fläkten?
Brandisolering är stenull med hönsnät?

När det kommer till vindsfläkten, den jag valde suger 118 liter/s och enligt uträkning så skulle jag minst ha 45 liter/s. Dvs minst 0.35 liter per sekund och kvadratmeter. Kör jag på halvfart så suger jag ju nästan 60 liter/s. Tycker du ändå att den ska vara modell större?
Det finns en som suger 139 liter/s och en som suger 172 liter/s. 139:an kostar 100kr mer och 172:an kostar 400kr mer. Kanske inte avgörande summor men man vill ju inte ha för stark fläkt så man får syrebrist, hehe.
 
Redigerat:
Finns flera varianter på alliancefläkt välj den du tycker passar och har rätt pris.

Ljudfälla/Ljuddämpare samma sak, skall sitta på den sidan om fläkten du vill dämpa ljudet enklast på vinden.

Brandisolering går bra med stenullsmatta med nät.

När du inte använder köksfläkten får fläkten på vinden samma spänning som vid lägsta hastighet på kåpan, tror det är 100V, detta gör att fläkten går långsammare än "halvfart".
För att se vad varje fläkt ger bör man kolla tillverkarens "fläktkurvor".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.