Vi funderar på att anlita en målerifirma för att måla och tapetsera vår hall. Den är inte så stor, uppskattningsvis 10 kvadrat. Det är underarbetet som kommer ta tid skulle jag tro.Väggarna är ganska ojämna i nuläget och det kommer bli ännu mer ojämnheter när vi tar bort några väggfasta garderober. Det vi vill ha gjort är slipning, spackling, målning av tak och fyra dörrkarmar och så tapetsering. Vad tror ni att detta kan kosta ungefär? Hur lång tid tar det ungefär och vad kostar en målare i timmen?
 
Beror mycket på val av tapet etc. Tar nästan lika lång tid med en liten hall som ett vardagsrum, är det dessutom mönstrad tapet...
Räkna med 430-500 kr/timme int moms. Innan rot.
 
Ja tapeter har vi redan bestämt vilka vi ska ha, så de vet vi vad de kostar. Har tänkt en mönstrad fondvägg och resten enfärgat eller randigt. Men det brukar väl vara lugnt att man köper de själv innan? Jo precis det är mycket pill med en hall, har tapetserat en likadan nyligen eftersom vi har slagit ihop två lägenheter så vill gärna slippa göra den här speciellt som underlaget är rätt dåligt.
Ja det låter ju som en rimlig timpenning. Vad tror du om tidsåtgång då ungefär mellan tummen och pekfingret?
 
1-2 dagar? Kostnad för spackel tillkommer, detta vill ibland målare köpa in själv så de har det de är vana vid.
 
Nja beroende på underlag skulle jag gissa på
Dag 1. 5-7tim med att täcka,tvätta,förbereda väggar för spackling,slipning och grunding av lister samt tak.
Dag2. 3-5t slipning av vägg,färdigmåla tak och lister om de nu inte behöver spacklas och målas en gång till.
Dag.3. 4-6t för tapetsering och avtäckning.
Totalt ca 16tim effektiv tid på plats.
 
Redigerat:
Milkshaken
Tja, jag får ju inte svara då jag är hantverkare... Marlena har sagt ifrån om det..... Men jag har svar annars..... och gör såna sysslor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.