Om vi antar att du lyckas få gehör för att byggaren skall åtgärda detta som ett fel (vilket låter tveksamt). Då kan byggaren troligen utan att göra fel, ta upp ett mindre hål i taket, bara så mycket som behövs för att montera ny dosa på rätt plats, och komma åt att dra om elrören, en elektriker kommer dit och fixar sin del, snickaren kommer tillbaka och monterar en ny gipsbit på ex. 60x60 cm, eller hur stort hålet nu behöver vara.

Sedan kommer målaren och spacklar så att skarven blir så osynlig att den klarar en besiktning, vilket inte innebär att den är osynlig, gipsskarvar i tak bli aldrig helt osynliga. Målar taket. I närhet till lampan blir det också extra synligt, pga. släpljus från lampan. En fullt godkänd "reparation". Om vi antar att felplaceringen beror på att det sitter en takbjälke i vägen, så kommer elektrikern att jacka ur bjälken lite för att få plats med dosan, den klarar säkert ändå sin bärighet, men man vill undvika sådant.

MEN jag är ganska säker på att du kommer att ligga och irritera dig på skarven i taket i fortsättningen (det skulle jag).
 
Redigerat:
En elritning anger inte någon exakt placering av apparater/dosor och ledningar m.m, utan
redovisar bara vilka funktioner och ungefärlig placering.
Vissa placeringar t.ex i kök styrs av normer och standarder.
Om någon apparat eller uttag ska ha en exakt placering ska den måttsättas på ritningen, annars
är risken stor att den hamnar lite "fel" pga en takstol eller regel eller dyl.
 
Tyresö
Och jag som kan reta mej på småsaker.....men att reta sej så mycket på ett takuttag som sitter 10 cm åt sidan......då är du väldigt mycket känsligare än mej, och jag som trodde jag var värst. Jag skulle aldrig bry mej på så mikroskopiska problem.
 
En takuttag flyttar man inte bara på, kan inte se någon lösning utan att bryta upp taket. (om man ska ha det infällt)

//Patrik
 
WATTisPOWER sammanfattar det hela korrekt som jag minns det från elmicklartiden.
Ett hus är dessutom uppbyggt på måttet 60 cm, 60 cc mellan reglar, 120 cc mellan takstolar osv, detta gör att mitten på ett rum ofta/oftast hamnar på en takstol och då får inte takdosan plats, elis sätter den så nära det går vilket blir ca 10 cm...syns inte i ett tomt rum, syns inte i ett möblerat rum, om man inte står och mäter...
 
Köp en armatur i stället.. som täcker lamputtaget.
 
Har man tänkt att ha en lampa som är väl planerad och utmätt på ett visst ställe så är det surt om den inte kommer där. Jag har flyttat mitt lamputtag över mitt matsalsbord som var utmätt och utrymme för kompromiss fanns inte, det blev kanon och skarven syns inte och det var ca två års sedan flytten gjordes.
 
Nu ska ju en takdosa klara av lite vikt också.. Så den fäster man antingen med speciella skenor i glesen eller så skruvar man fast den. Så att ta ett nytt hål och sätta en "rot dosa" är inte OK..

Min slutsats är att ska man flytta en takdosa på ett ok vis så är det en ganska stor operation.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vad menar du med stor operation?

Jag var inte hundra med och kollade hos oss men tror de gjorde så här.

1. ta ner lamputtaget
2. kapa av takgipsen bakom uttaget och ta bort takgipsen
3. regla upp för takdosans nya plats och för takgipsskarven
4 sätt takdosan på rätt plats
5. såga ur och sätt dit ny takgips, spakla och måla

Mvh
 
Ja men har de sågat ut för gipset och reglat upp så man kan fästa den nya dosan där så har de ju gjort det riktigt. Men det tycker jag är en ganska stor operation för att flytta en dosa 10cm...
 
Ja det är en förmiddagsjobb för att reparera ett misstag att missa läsa ritningen. Nästa gång kanske man läser den bättre eller plockar fram den.

En förmiddag går rätt fort för en hantverkare, så stor operation kan jag inte hålla med om. Vad är då liten vs stor. Badrum tycker jag är en stor operation så där borde de vara extra noga när de gör nåt, vilket ändå inte är min syn på saken. Går det så går det...
 
Jo men som någon redan sagt så är inte en el ritning i normalfallet måttsatt, i dett fallet vet jag dock inte.
Så det är praxis att sätta dosorna så nära som möjligt, man börjar inte i normalfallet att flytta på reglar och sådant. Men som sagt vet inte hur det är i det aktuella fallet.
 
Då är vi överens och det vill till att det är en som kan laga så inte lagningen blir fulare efter nåt år.

Men att det skulle vara ett stort projekt håller jag aldrig med om, är väl ett av de mindre förutom att foga hörnor en förmiddag.
 
Allt är ju relativt. Jag tycker det är mycket pengar att lägga ut för vad man får för dem.
För är det inte utryckligen skrivit någonstans att dosan ska sitta där så tror jag inte att man kan få det som en garantilagning...
 
nej nej, givetvis måste uttaget var beställt just där, jag hade specificerat precis var det skulle vara, centrerat över vår matbordsplats i stället för centrerat i rummet och rummet är så litet så det går inte flytta bordet.

Men det är ju en självklarhet om man ska ställa krav, men det tar inte så lång tid som det vill låta på hantverkarna vid första diskussionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.