Vi är just nu i byggartaget.
Vi ska göra om hela vårt badrum och hall.

Jag och killen har lite delade meningar om vilket material vi vill använda.
Jag menar att vi måste lägga spånskiva, golvgips, flytspackel för att få ett stabilt och orörligt golv, medans killen vill lägga spånskiva och flytspackel.

Anledningen till att vi vill ha ett helt orörligt golv är att vi ska klinkers/golvplattor...

Hur ska vi bygga för att få det så billigt och superbra som möjligt?
Det är ju rejält trist om fogarna skulle börja spricka med tiden då hus alltid rör på sig.
(speciellt vårat som är byggt någongång under 1700-1800 talet)

Tacksam för svar!
 
Kolla först upp vilken dimension och spännvidd de är på golvbjälkarna, sedan kan man fundera på vad man skall ha ovanpå, troligtvis får ni förstärka golvet.
 
I badrummet blir det 30cc

Hallen vet vi inte ännu, men vi gissar på att det ligger 60 cc nu
 
Varför gips? Den tillför inget, bättre med bara flytspackel.
 
Jag tyckte att det var bättre att ha gips som underlag innan flyt eftersom gips inte rör på sig
 
phia1985 skrev:
Jag tyckte att det var bättre att ha gips som underlag innan flyt eftersom gips inte rör på sig

Ja, visst, gips rör inte på sig, men det bidrar heller knappt till styvheten om ni inte limmar ner dom och skruvar bra.
Flytspackel med fiberförstärkning är nog mitt val i så fall, men ta som sagt först och främst en bra koll på golvbjälkarna.
Ni kan ju även armera flytspacklet med t.ex putsnät för att få det ännu lite styvare.
Du skrev även att pris var en faktor, också det en anledning att skippa golvgipsen. Flytspackla måste ni ju göra i vilket fall, men jag tror nyttan gipsen medför inte riktigt försvarar den extra kostnaden. Limma golvspånen mot bjälkarna så får ni ett väldigt stabilt golv.
 
Redigerat:
phia1985 skrev:
Jag och killen har lite delade meningar om vilket material vi vill använda.
Kan han vinna?? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.