Kör ni alltid hela lister i tak och hela socklar vid golv, eller snålar ni ibland och skarvar två delar t.ex. och kör latexfog över skarven? :cool:
 
Ola78
Försöker så långt det går köra med hela längder, tycker det blir snyggast så.
 
Kör också hela längder så gott det går.
Försöker skarva där jag vet kommer en möbel.
 
Sockellister brukar jag köra hela. Med taklister, däremot, tycker jag faktiskt att det ibland kan vara lättare att få det snyggt om man delar upp sådana som är långa (fyra meter och uppåt). Sådana längder är svårhanterliga om man jobbar ensam som jag oftast gör. Delar jag upp dem blir de lättare att hantera och passa till och skarven syns inte mycket om man gerar 45 grader och målar efteråt. Med fabriksmålade lister skulle jag definitivt undvika det.
 
B
ibland måste man sätta delade.
 
W
I möjligaste mån hela oavsett hur bökigt det är att hantera dem i huset men ibland går det inte för det finns inte så långa lister och då skarvar jag givetvis där det är troligt att det kommer en möbel.
 
Ni som i möjligaste mån kör med hela lister: Är det av princip, för att det ska vara så, eller finns det nån fördel med det jämfört med att dela (och spackla/måla/foga så att skarven blir osynlig)?
 
Ola78
Golvlister kan man kanske dela, det är väl av ren vana man inte gör det, skarven går gömma bakom framtida möbler som nån skrev. Däremot taklister har jag svårt för att dela på om man absolut inte måste, tycker det är svårt att få det riktigt bra trots latexfog och målarfärg, syns liksom alltid ändå vad man skarvat tycker jag i alla fall, möjligt att jag kanske gjort fel:blushing:
 
Golvlister i så långa delar som det går. Taklister brukar jag skarva om det behövs. Snedkapning och latexfog är modellen. Målas sedan i samma färg som taket.
När det gäller andra listverk som foglister, foder och dylikt så är det oskarvat som gäller för min del.
 
Redigerat:
Milkshaken
Helst oskarvat i taket,,, ja självklart i golvet med, men i golvet är det lättare att "Fuska undan" skarven....

Ett tips till er som har svårt att lyckas med latex/acrylmassa....
Öppna upp skarven lite mera genom att skära bort dom vassa kanterna där listerna möts... Får man i mer acryl/latex så brukar det oxå "Flyta ut" lite mera.. Går att få osynlig skarv med detta....
Man gör ju på samma sätt som när man raspar upp en generalskarv i gips.....
 
Listverk är inga som helst problem att skarva om man snedkapar (på platten) skarven och sedan limmar ihop den i samband med uppsättning. Spackling och målning ger en osynlig och sprickfri skarv.
 
Johan Gunverth skrev:
Listverk är inga som helst problem att skarva om man snedkapar (på platten) skarven och sedan limmar ihop den i samband med uppsättning. Spackling och målning ger en osynlig och sprickfri skarv.
Räknade lite på det där och tar man 70-sockel i furu omålad på något billigt byggvaruhus så ligger de ändå strax under 20kr/metern.. typ 16-18 kr/lpm. Just listverk finner jag vansinnigt dyrt överlag, särskilt om man renoverar mycket/ett helt hus.

Jag började räkna och det är ett par hundralappar per fönster med smyg,foder osv, några hundralappar per dörrfoder och sedan drar drar det iväg för varje rum. Har man mindre rum (som jag) så blir det rackarns mycket spill med 4-meterslist. Flera rum är runt 3x3m och då blir det 1-metersspill vid både golv & tak, dvs 8 meter spill på bara sockel o taklist i bara ett rum, 140-150 pix att elda med. Småpotatis i ett rum, men i ett helt hus så blir det ett par tusenlappar i "spill".
 
Ola78
shadowfire skrev:
Räknade lite på det där och tar man 70-sockel i furu omålad på något billigt byggvaruhus så ligger de ändå strax under 20kr/metern.. typ 16-18 kr/lpm. Just listverk finner jag vansinnigt dyrt överlag, särskilt om man renoverar mycket/ett helt hus.

Jag började räkna och det är ett par hundralappar per fönster med smyg,foder osv, några hundralappar per dörrfoder och sedan drar drar det iväg för varje rum. Har man mindre rum (som jag) så blir det rackarns mycket spill med 4-meterslist. Flera rum är runt 3x3m och då blir det 1-metersspill vid både golv & tak, dvs 8 meter spill på bara sockel o taklist i bara ett rum, 140-150 pix att elda med. Småpotatis i ett rum, men i ett helt hus så blir det ett par tusenlappar i "spill".
Många mer välsorterade brädgårdar har oftast lite olika längder, så även om de är lite dyrare/m kanske det totalt sett blir billigare då du får mindre spill.
 
Milkshaken
Egentligen är det lite märkligt att dom inte finns på lite längre längder på flera ställen.... Många listverk jag sett som varit fingerskarvade.... Går ju egentligen att göra i princip hur långt som helst då.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.