Hej
Jag ska bygga en platsbyggd bokhylla och funderar på att bygga den i 19mm spån och sedan sätta ett 21mm foder på spånets ände och sandpappra ner till nivå med spånet. Allt ska sedan målas vitt.

Finns det någon som vill försöka övertala mig att bygga det i mdf istället?
 
Byggmax säljer hobbyskivor i 19mm MDF, finns i olika bredder från 30cm. Helt suveränt att bygga i. Har byggt en hylla runt kylen i köket med dessa. Inget sliparbete, snygg finish direkt, lättarbetat. Skulle själv aldrig komma på tanken att använda spån istället. Blir för mycket jobb med att få framsidorna snygga. Suveränt dessutom att slippa klyva till bitarna om bredderna passar, en felkälla mindre.
Enda nackdelen, kostar lite mer än spån.

Per
 
Jo, det är ju såklart priset jag har fastnat för. Det hade ju känts bra om man kunde hamna under IKEA-billy pris och det gör man inte med mdf. En annan fördel med min lösning är att man får en tåligare framsida, då denna är i furu. Men i stort håller jag med dig.

Sviktar inte mdf mer än spån? Jag tänker på hyllplan fyllda med böcker. I mitt fall blir det två längder på hyllplanen, 800 och 1000.
 
P
Det är ju inte för inte att snickarna på tv använder MDF när dom platsbygger hyllor etc
Varför skulle alltid en platsbyggd och specialanpassad hylla vara billigare än en fabriks- och serie-producerad?

Du kan aldrig få jätte snygga såg snitt med spån. MDF så blir dom spikraka.
 
B
special gjort= blir ej lika billigt. bara matr (+lön om man anställer snickare)
fabrikssnickrat brukar bli billigast. allt in räknat. matr å lön.
nog går det få snygga snitt i spån
 
byggare henke skrev:
nog går det få snygga snitt i spån
Jag tycker också att det går att få snygga snitt i spån. Däremot blir ju ändträet inte snyggt, men där kommer det ju en list.


Arbetet får man inte kolla på då man gör allt själv, då hade man blivit tokig ;)
 
B
men mdf är nog faktiskt bästa för ditt bygge. tänk bara på att ha mask på när du slipar och sågar
 
Såg precis att bauhaus (de har ju äntligen börjat lägga ut sina produkter på nätet) har mdf-skivor för en billig peng. Faktiskt mycket billigare än byggmax. i och med detta blir spånskivelösningen endast marginellt billigare och då har jag inga argument kvar för den lösningen.

19mm räcker, eller ska man gå upp till 22?
 
B
är ju va du tycker är snyggast vad du ska ha i och djup på hyllan
 
I bokhyllan ska det, lite oväntat, stå böcker :)

Djupet kommer bli aningen grundare än dagens standard (säg runt 22-24 cm).

Så frågan är hur mycket en 19mm klarar i tyngd, jag gissar att det funkar.
 
B
jag tänkte mest om du skulle få större böcker också,
det kan hålla men du behöver ju ej ha alla biblar på samma ställe(tjocka tunga böcker)
 
Mdf har hög "egenvikt" så en liten list under hyllplanet i bakkant som stöd är inte fel för de kommer hänga lite efter ett tag med 1m bredd. alt även limma en tunn list i framkant. Mdf som sidor i en bokhylla är perfekt.

/Kacke
 
nimhed skrev:
Jo, det är ju såklart priset jag har fastnat för. Det hade ju känts bra om man kunde hamna under IKEA-billy pris och det gör man inte med mdf. En annan fördel med min lösning är att man får en tåligare framsida, då denna är i furu. Men i stort håller jag med dig.

Sviktar inte mdf mer än spån? Jag tänker på hyllplan fyllda med böcker. I mitt fall blir det två längder på hyllplanen, 800 och 1000.
Du kan ju använda spån och sedan sätta någon form av wall-cover på, men å andra sidan tjänar du inte så mycket på det då det är en ytterligare kostnad.
Vad jag ville säga att det fungerar och är ett alternativ.

Lycka till !
 
kacke_ skrev:
Mdf har hög "egenvikt" så en liten list under hyllplanet i bakkant som stöd är inte fel för de kommer hänga lite efter ett tag med 1m bredd. alt även limma en tunn list i framkant. Mdf som sidor i en bokhylla är perfekt.

/Kacke
Jaha, då är vi tillbaka till spån :S Kanske sidor i mdf och hyllplan i spån med en list i framkant.

Caspár skrev:
Du kan ju använda spån och sedan sätta någon form av wall-cover på, men å andra sidan tjänar du inte så mycket på det då det är en ytterligare kostnad.
Vad jag ville säga att det fungerar och är ett alternativ.

Lycka till !
Det ska nog gå att måla direkt, annars kommer jag tappa orken innan det är färdigt.
 
Milkshaken
nimhed skrev:
Jaha, då är vi tillbaka till spån :S Kanske sidor i mdf och hyllplan i spån med en list i framkant.



Det ska nog gå att måla direkt, annars kommer jag tappa orken innan det är färdigt.

Faktiskt kan man tillverka konsoller av spillet för att hålla uppe MDF,n på mitten.... (Tänk fönsterkonsoll)

Blir ett snyggt inslag i en bokhylla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.