Vi bor i ett nyetablerat område i Täby Lövbrunna och flera av oss har köpt totalentreprenad av Götenehus. De flesta av oss flyttade in under 2008 och nu till sommaren är det dags för tvåårsbesiktning och slutbesiktning.

Till vår förtvivlan konstaterar vi nu under våren 2010 att det läcker in vatten i våra hus. Som lekmän kan vi konstatera att det verkar som om det är via Velux takfönster som vattnet i de flesta fallen kommer in. Nu bor vi i tvåvåningshus som är över tio meter höga så det är inte alldeles lätt av avgöra.

När vi kontaktar totalentreprenören Götenehus så meddelar de initialt att de är medvetna om problemet och att de ligger i förhandling med Velux för att lösa det. Tyvärr mynnar denna förhandling ut i att Velux inte säger sig vara beredda att ta ansvar för problemet och Götenehus gör då en tvärvändning i ärendet. Nu är det, enligt Götenehus, vi som husägare som varit försumliga i skötseln av våra takfönster. Nu får vi reda på att vi undlåtit att följa de instruktioner som finns i "huspärmen med information för nya husägare", och att ansvaret således är vårt.

Ingen av oss nya husägare har av Götenehus informerats om eventuella problem med takfönster hur dessa skall skötas. Information går nu att söka på Velux hemsida säger oss att; "Försäkra dig om att smältvatten alltid har en fri avrinningsväg från fönstret och intäckningen runt fönstret genom att ta bort snö och is". Det kan ju inte vara rimligt att vi som husägare skall klättra upp 14 meter på en husnock för att sedan hasa flera meter ned och leka snöröjning så snart det snöar under vintern i Sverige? På Velux hemsida refererar man till andra lösningar för att undvika problem med läckage, men detat verkar ha gått Götenehus spårlöst förbi och deras ansvar som konstruktörer och totalentreprenörer är ingenting värt.

Vi götenehusägare i Lövbrunna är oerhört upprörda och besvikna när det gäller Götenehus agerande i denna fråga. Hur kan man som husleverantör sälja hus där det som standardlösning är takfönster insatta, när dessa upppenbarligen inte tål svenskt klimat?

Vi kommer nu kontakta en oberoende besiktingsman för ett utlåtande, samt ett juridiskt ombud för att få hjälp med att få Götenehus att ta sitt ansvar som husleverantör. Det är häpnadsväckande hur Götenhus undlåter att informera sina kunder i alla de slag av frågor, och till råga på allt försöker att undslippa ansvar för skador som uppstår i spåren av denna informationsbrist.

Vi uppmanar alla Götenehusägare med problem att höra av sig till trådskrivaren. För ju fler vi står tillsammans desto större chans är det att vi får Götenehus att ta reson. Om det sedan är någon annan som kan råda oss i hur vi klokast skall gå vidare med detta så är ni hjärtligt välkomna!

/Kurt, Peter och övriga ägare av Götenehus i Lövbrunna
 
Stämmer verkligen detta!!!

De har inget att komma med typiskt Götenehus att alltid försöka slingra sig undan. :@
 
Inte för att strö salt i såren en nog står det i skötselanvisningarna att man måste hålla fönstret rent från snö och is?
Det har det iaf stått i dom jag monterat...
Att det sedan är opraktiskt att ha ett sådant är en annan sak men det är lite som att köpa en minibuss för att köra streetrace, man måste kolla vad man köper med faktiskt.

Annan sak om det nu inte står ngt om det...
 
Vi har också exakt samma problem med Götenehus de varken kommer och besiktigar bara skyller på Velux.

Varken Götenehus eller i någon informationspärm framgår detta.
Som okunig i detta hur ska man veta sådant i förväg,

Ska inte ett takfönster tåla detta ska man inte ha takfönster i std om man inte informerar om detta eller hur. Sen om man är hantverkare så har man kanske lite mer försprång och kunskap om detta eller hur.

Men tack iallafall för ditt inlägg.

Ännu en besviken Götenehus ägare
 
Håller helt med dig, står det inte i informationen så ska dom ta sitt ansvar för en felaktig konstruktion.
Problemet som jag ser det är bara att få dom att erkänna att dom inte lämnade kvar instalationsanvisningen från Velux i ngn kökslåda eller så efter monteringen.

Köper man ett nytt hus och det inte står en hänvisning till Velux hemsida eller liknade borde det vara enklare att bevisa det i en tvist.


lövbrunnahusägare skrev:
Vi har också exakt samma problem med Götenehus de varken kommer och besiktigar bara skyller på Velux.

Varken Götenehus eller i någon informationspärm framgår detta.
Som okunig i detta hur ska man veta sådant i förväg,

Ska inte ett takfönster tåla detta ska man inte ha takfönster i std om man inte informerar om detta eller hur. Sen om man är hantverkare så har man kanske lite mer försprång och kunskap om detta eller hur.

Men tack iallafall för ditt inlägg.

Ännu en besviken Götenehus ägare
 
Och nej jag tycker inte heller att man ska ha takfönster eller glasskjutpartier eller konstruktion med snöfickor eller platta tak osv eftersom man VET att dessa kräver mer skötsel och underhåll än man kan förvänta sig att "svensson" klarar av eller vill utföra.
Tyvärr så efterfrågas iaf konstiga problemlösningar för att dom anses snygga och moderna mm :(
 
För ett år sedan hade vi exakt samma problem med vår byggföretag (Karlssonhus).

Vi upptäckte att det droppade vatten från övervåningen vid ett hörn, Vi har 2stycken takfönster Velux.

Karlssonbygg kom och besiktiga detta och menade att vi skulle skotta bort men efter EN STUND erkände DE att detta har man missat att informerat om, Karlssonhus åtgärdade höjde takfönstren med 22 mm byte ut all gips isolering allt, det tog 1 vecka men dom tog sitt ansvar. Efter detta så har vi inte haft några mer läckande tak.

Prata med ARN och konsumentombudmännen de kan hjälpa er STÅ PÅ ER.
Götenehus kan alldrig frånskriva sig ansvaret i detta vad jag läst ni skrivit.

En annan sak om ni skulle sälja ert hus så skulle ni inte kunna sälja till en handikappad person, hur ska han kunna tas sig upp på taket??.

Ställer gärna upp om jag kan hjälpa till.

Nöjd Karlssonhusägare
Englunds i Sollentuna:|
 
Det finns många som inte tar sig upp på eller vill upp på ett tak utan att vara handikappade men det är ju samma sak med vanligt underhåll som att byta pannor mm. Kan man inte själv så får man anlita ngt till att göra det helt enkelt.

englunds skrev:
För ett år sedan hade vi exakt samma problem med vår byggföretag (Karlssonhus).

Vi upptäckte att det droppade vatten från övervåningen vid ett hörn, Vi har 2stycken takfönster Velux.

Karlssonbygg kom och besiktiga detta och menade att vi skulle skotta bort men efter EN STUND erkände DE att detta har man missat att informerat om, Karlssonhus åtgärdade höjde takfönstren med 22 mm byte ut all gips isolering allt, det tog 1 vecka men dom tog sitt ansvar. Efter detta så har vi inte haft några mer läckande tak.

Prata med ARN och konsumentombudmännen de kan hjälpa er STÅ PÅ ER.
Götenehus kan alldrig frånskriva sig ansvaret i detta vad jag läst ni skrivit.

En annan sak om ni skulle sälja ert hus så skulle ni inte kunna sälja till en handikappad person, hur ska han kunna tas sig upp på taket??.

Ställer gärna upp om jag kan hjälpa till.

Nöjd Karlssonhusägare
Englunds i Sollentuna:|
 
Hmm,
står i begrepp att köra med Velux som takfönster. Hur ser intäckningen ut runt ert fönster? Tätar man med någon mjukgörande fog eller är det överlapp av något sätt? Har ni tegeltak?

Tänkte ha zinkplåt-tak, gör man en bockad fals då?
 
Det är inte fönstret det är fel på utan att isen/snön bildar en damm som när det sedan smälter ner bildar en vattenpelare och det rinner in bakvägen. Tätar man fönstret rinner det in i takkonstruktionen...

Ungefär samma som när man har platt tak och för mycket snö.

Att sätta takfönstren oåtkomligt såpass att man ska måsta upp med sele på taket tycker iaf jag inte verkar vara en god konstruktion. Mitt sitter tex så man kan sopa det hjälpligt från balkongen.
 
Vi är förstås också Götenehusägare, sedan i somras och med den vinter som varit har vi också råkat ut för detta. Vi bor i Vallentuna och vill gärna ha kontakt med de drabbade husägarna i Lövbrunna.

/Fredrik
 
Milkshaken
Som jag skrev i en annan tråd om just detta.... Att det ska monteras med vinkeljärn i ett hål som måste vara x-antal mm större för justering, det är ju befängt.... Hela karmen skulle ju ligga som i någon gummivagga av nåt slag istället... Denna gummivagga skulle såklart vid rätt montering dräneras genom någon kanal.....

Som det är nu så ligger det ju endast en metallprofil i överkant som man ska lägga snett, sen över med en fiberduk... detta för att ovanifrån rinnande vatten på pappen ska rinna jämte.... Jag tycker att hela den konstruktionen är undermålig...
Welux ska naturligtvis ta sitt ansvar, åka till dom berörda och studera, dels hur det är monterat, och dels hur deras befängda konstruktion egentligen fungerar i verkligheten...

Welux är en mycket dyr tillverkare av takfönster, dom har ett stort och brett sortiment, personligen tycker jag att det ligger i deras intresse att se till att få nöjda kunder, genom en bättre konstruktion.....
Jag monterade 4 fönster i ett ryggåstak.... allt gick bra vad jag vet, men jag skulle inte vilja vara ägare av det huset, då jag skulle behöva en målarställning inne för att kunna hålla rent runt fönstren........
Underhållsfritt är bäst..
 
Milkshaken
Jag har monterat 2 st takfönster på vår vind.... Dessa var från Skånska byggvaror... polsk tillverkning.... Funkade ungefär på samma sätt, men är tätt hittils..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.