Håller detta kort och hoppas på lite svar från någon kunnig.

För två månader sedan hade vi sotare här som gjorde besiktning på rökkanalen och vår öppna spis. De rensade, testade tryck och la någon typ av tilläggsisolering längs kanalen inne i vinden. De hade inga anmärkningar efter det. Allt väl så långt.

Nu två månader senare efter minusgrader och snö kommer plusgraderna och all snö på taket smälter. Vi vaknar mitt i natten av att det droppar från taket i hallen på övervåningen. Efter lite kvick skadehantering i form av plastdunk går vi o lägger oss för att sedan dagen efter riva ner innertaket och även kolla vinden.

Efter rivning av innertaket så ser vi en stor, blöt fläck i taket och mörkt trä. Går sedan upp på taket och hittar vindsluckan öppen! Det har med andra ord snöat rakt in i vårt tak i två månader vilket självklart resulterar i ett riktigt blött hus.

Skit.jpg

Jag tog lite bilder som visar att luckan ligger under all snö, orörd snö, vilket jag hoppas är bevis på att det inte är vi som lämnat den öppen. Jag är aldrig på taket, endast sotarn har varit där. Även en bild på när luckan är stängd så det syns att den verkligen finns där, samt en bild på innertaket.

Kan sotarn bli ansvarig för lagning av tak, vilka rättigheter har jag?
 
Tror jag postade i fel sektion. Flytta om det behövs.
 
Man skulle kunna tycka att sotaren skulle bli ersättningsskyldig, men jag har varit med om att de har kommit undan värre grejer.
Det gäller ju att kunna bevisa vem som orsakat skadan.
Jag skulle nog råda dig till att ta kontakt med ditt försäkringsbolag, och berätta hur det har gått till.
Om allt löper smidigt så kanske de kontaktar sotarens försäkringsbolag och löser det sinsemellan, annars blir det nog tyvärr en rättssak.
Själv brukar jag alltid dubbelkolla sotaren, både att vindsluckan är stängd, och att han har fått ihop spjället rätt till min spiskassett.
 
Låter inte särskilt rogivande och utfallet blir nog inte heller annorlunda här. Har talat med sotare och jurist och det lutar åt att vi kommer köra ord mot ord tyvärr.

Helt galet att man skall behöva dubbelkolla sånt.
 
Kan ju vara svårt att kolla sotaren om man sitter i rullstol eller är 90 år....
 
Noseone skrev:
Kan ju vara svårt att kolla sotaren om man sitter i rullstol eller är 90 år....
Jo, det kan visst vara problem i sådant läge, man får väl då lita till grannar eller någon anhörigt, som ser till fastigheten. Annars bör man själv ha som vana, att kasta ett öga på taket, när man kommer i läge för detta. TS inlägg, visar hur det kan strula till det, och man får hoppas att sotarn inte lämnade luckan öppen med avsikt. Men om det leder till en tvist, så är det knappast en fördel för TS försvar, att TS inte kollar sitt tak. lordi lämnar förslag om att informera försäkringsbolaget, och det är nog den enklaste vägen att gå.
Takluckan är ett riskmoment.
Jag försvarar inte sotarn.
 
Redigerat:
B
sitter man i rullstol eller är gammal brukar ju ha någon som hjälper en med skottning och sådant.
 
Försäkringsbolaget kunde inte göra något tyvärr utan hänvisar till sotarn och dess ansvarsförsäkring. Det hjälper dock föga då sotarn bestrider det faktum att han skulle lämnat luckan öppen. Väntar på samtal från min revisors jurist som kanske kan hjälpa till. Vi får se hur det utvecklar sig. Tycker fortfarande inte att man skall behöva dubbelkolla en yrkesman.
 
25% av alla trådar här på Byggahus är handlar ju om hantverksproblem.... klart man måste dubbelkolla.
 
Man ska inte behöva kolla, så är det ju meningen, annars hade man ju lika gärna kunnat göra jobbet själv.
Men tyvärr funkar det ju inte så. I dag behöver man vara påläst inför varje hantverkarinsats så till den milda grad att man hade kunnat doktorera i ämnet.

Sotarn kommer aldrig erkänna att han lämnat den öppen, du kan aldrig bevisa det heller så ditt läge är nog tyvärr ganska kört.
 
Hubbe2 skrev:
Sotarn kommer aldrig erkänna att han lämnat den öppen, du kan aldrig bevisa det heller så ditt läge är nog tyvärr ganska kört.
Nej, det verkar ju inte bättre
 
Jag råkade ut för en tråkig historia med sotare på 80-talet. En av sotarna som var uppe på vårat tak lyckades på något sätt att fullständigt ta sönder nån lucka/plåtsom sitter där. Vi märkte ingenting och det blev tur väl inte heller några vattenskador.

Det komiska är att samme sotare återvände ett år senare och konstaterade eldningsförbud just pga att denna plåt var i dåligt skick. Det var då jag gick upp och tittade och mycke riktigt såg det förjäkligt ut. Ingen annan hade varit där uppe. Tydligen hade han burit sig dumt åt och oavsiktligt haft sönder den men istället för att meddela oss hade han glatt försvunnit och skickat en räkning.

Han tog aldrig på sig skulden för detta, vi slutade dock eelda och tog hjälp av en plåtslagargranne som fixade till det.

/S
 
Jag har också en konstig erfarenhet av sotare. Köpte huset 2003 och begärde då besiktning av eldstad med brasinsats i gillestuga samt provtryck av tillhörade skorsten innan köpekontrakt skulle skrivas. Resultat utan anmärkning.

Döm av min förvåning när en annan sotare från samma företag 1 år senare kom för att sota anläggningen och ville belägga den med eldningsförbud pga golvplåt framför eldstaden saknades. Ringde omedelbart upp dennes chef och påpekade att jag köpte en besiktning i samband med husköpet och att detta inte påtalats då. Sa att jag skulle "blåsa" upp storyn i lokala tidningen och då gick det undan, dagen efter fick jag hämta ut en golvplåt hos den lokale plåtslagaren på sotarens bekostnad !

Håller fnv på att bråka om både brandtillsyn som de gör vart 4e år samt sotning varje år. Jag har bevisligen bergvärme som huvudsaklig uppvärmning och då gäller ju andra intervaller. Brandtillsynen är ju ett skämt, tog mindre än 5 minuter sist, a´ 700 kr ( taxa bestäms väl av kommunen?)...grannarna var lika frågande om detta verkligen var ett kvalitetsjobb? Tillsyn av ett helt villa kvarter på mindre än en förmiddag....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.