Har börjat riva badrummet för den kommande renoveringen, och det här här den första av raden frågor jag kommer med angående just det projektet.

Bor i ett hus byggt -36 bestående av plankstomme. Tretex på insidan, eternit med ett tunt lager isolering med papp på mot fasaden som består av originalplanken.

När vi renoverat på första plan har det varit tydligt att väggen inte är särskilt tjock. Nu när jag river på övervåningen verkar det som att hela övre plan är om möjligt ännu tunnare. Övre plan är betydligt kallare, å andra sidan med 15 cm spån på vinden.

Hur som haver, när de renoverade badrummet senast så satte de plastmatta direkt mot spånskiva på golvet och våtrumstapet mot plywood på väggarna. Under denna hade de reglat upp och isolerat med 120 mm glasull. Väggen bakom var kall och när jag tog bort ullen kondenserades vatten direkt på den gamla tapeten. Det torkade fort upp men det som oroar mig en smula är att det förekom fuktfläckar kring några spikar och de hade rostat lite i mitten.

Min fråga efter denna långa bakgrundsinfo är om ni anser att jag bör strunta i att isolera alls eller om jag kanske ska ta lite isolering men kanske snarare 45 mm och då med t ex linull eller träfiberskivor?

Det blir ingen byggplast iaf, det har jag bestämt mig för. Plastmatta på golvet i badrummet och våtrumsfärg på väggar och tak.
 
Verkligen ingen som kunde tycka till angående min fråga?

Efter att ha kollat lite mer verkar det som att sidovindarna, bara har ett lager med runt 20 mm plank och två lager tretex på insidan. Lutar åt att åtminstone sätta dit 50 mm linisolering. Frågan är om mer är försvarbart.

I andra sidovinden verkar de inte ha isolerat väggarna, men däremot lagt i glasull i snedtaket. Jag överväger att ta ur denna och byta till lin. Dumt tänkt?
 
cederbusch skrev:
Verkligen ingen som kunde tycka till angående min fråga?

Efter att ha kollat lite mer verkar det som att sidovindarna, bara har ett lager med runt 20 mm plank och två lager tretex på insidan. Lutar åt att åtminstone sätta dit 50 mm linisolering. Frågan är om mer är försvarbart.

I andra sidovinden verkar de inte ha isolerat väggarna, men däremot lagt i glasull i snedtaket. Jag överväger att ta ur denna och byta till lin. Dumt tänkt?
Nej jag har sett resultatet av glasull i snedtak utan luftspallt o ångspärr. Blir kondens o taket rutnar.

Mina snedtak med bara spån, utan luftspalt o ångspärr däremot är hur fina som helst. Angående kattvindar är det knepigt. Det törs jag inte svara på. Sök i redan skrivna frågor om ämnet och bilda dig en egen uppfattning.
 
Låg uppe på vinden i helgen och krafsade i spånet. Försökte hitta anslutningen av glasullen mot spånet på vinden. Men jag hittade inget. Verkar som att de helt enkelt bara reglat ut lite och lagt glasull i, ovanför ligger spånet kvar. Då ryker det definitivt.

Efter att ha pratat med folk som pysslar med byggnadsvård har jag bestämt mig för att inte köra med lin. Det ska tydligen vara väldigt svårt att dela på utan att det trasar sig fullständigt. Jag har istället köpt Vital cellulosaskivor på Bauhaus som har liknande egenskaper. Luftspaltens varande står jag fortfarande frågandes inför, men lutar väl åt att låta en spalt om 2 cm ca vara mellan spåntaket och isoleringen, just in case. Och jag kommer att regla ut och lägga en skiva med 45 mm Vital där mot ytterväggarna i sidovindarna och utanpå detta, in mot varma sidan, förlägga vattenrören.
 
Mina 50 cent.
Badrummet: Isolera lagom 45 ist.f. 120, se till att det verkligen är ångtätt och ha ordentlig ventilation.
Snedtaket: Behåll glasullen, det viktiga är att det är lufttätt innanför och att det finns luftspalt på utsidan. Hygroskopisk isolering eller inte tror jag inte spelar någon roll i detta fall.
Sidovindarna: Gör på samma sätt som i snedtaket, ha eventuellt tjockare isolering (120?) om du får plats med det?

Att inte isolera alls är såklart bäst om man vill bevara byggnaden - men det är knappast energieffektivt...

Jag har själv ett oisolerat snedtak (bara brädväggar) som jag nog måste riva för att kunna få en tekniskt fungerande lösning. Lite tråkigt då det är fint som det är. Men kallt.
 
Jag har nog uttryckt mig lite oklart. Se bilden för hur rummet ser ut idag. Innerväggen utan dörr ska flyttas in i sovrummet en bit. Rummet är alltså en sidovind där det tills nyligen satt 120 mm glasull på väggarna som jag rev bort. Jag vågar inte sätta så mkt mer än 45. Möjligen 70 kanske. Men aldrig mineral iaf.

I just det taket är det bara spån. På sidovinden på motsatt sida av huset är det däremot lite glasull vad det verkar.

Ytterväggarna är alltså otroligt klent isolerade. Så där kommer 45 mm isolering. I taket rensar jag från spån och sätter in cellulosaisolering. Tätskiktar enligt normer.
 
  • Bad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, jag missförstod lite. Verkar som att du har en bra plan!
 
Ingen fara, broder/syster. Låt oss ta varandra i handen och sjunga "Kumbaya". :)
 
cederbusch skrev:
Efter att ha pratat med folk som pysslar med byggnadsvård har jag bestämt mig för att inte köra med lin. Det ska tydligen vara väldigt svårt att dela på utan att det trasar sig fullständigt.
Om man vill köra med linisolering (som är svårdelat), så kan man dela med en vanlig kockkniv som man håller rakbladsvass. Det var vad jag kom fram till efter provat lite olika sätt att skära i skivorna.
 
Har köpt en annan typ av cellulosaisolering nu som jag ska prova.
 
MEn finns cellulosa till väggar? När jag letade lite på nätet om detta så hittade jag bara för golv och tak typ som dom sprutade in.
 
petersson79 skrev:
MEn finns cellulosa till väggar? När jag letade lite på nätet om detta så hittade jag bara för golv och tak typ som dom sprutade in.
Det finns tom en cellulosaisolering som sprutas med "klister" i färdiga fackverk. Sedan rakar man bara bort överflödet jämt med reglarna, färdigt och utan stora köldbryggor. Tyvärr har jag glömt bort namnet på den.
 
Så linisoleringen är ett smärre h-e att jobba med eller? Hade tänkt använda detta till att isolera ca 8 m yttervägg...
 
petersson79 skrev:
MEn finns cellulosa till väggar? När jag letade lite på nätet om detta så hittade jag bara för golv och tak typ som dom sprutade in.
Det finns som skivor också. Titta på t ex Vital (säljs på bauhaus) och http://www.multisoltrafiber.se/.

Lösullet fyller nog ut bättre, men kräver mer förberedelse inför att de kommer och ska spruta. För att det ska löna sig måste man nog spruta ganska mkt samtidigt.
 
norrbottenstorpet skrev:
Det finns tom en cellulosaisolering som sprutas med "klister" i färdiga fackverk. Sedan rakar man bara bort överflödet jämt med reglarna, färdigt och utan stora köldbryggor. Tyvärr har jag glömt bort namnet på den.
Klister känns ju sådär att ha i isoleringen. Undrar hur hälsosamt det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.