Har köpt ett hus som från början är från 1930.
Det är utbyggt till ett souteränghus där halva huset är nytt och andra halvan är en oinredd källare. Denna källare på cirka 25 kvm är från den gamla delen av huset, alltså byggt 1930.

I dagsläget är det jord/makadam på marken. Där kommer inkommande vatten upp.
Väggarna i rummet är av sten och i taket är ett tegelvalv murat.

Vi vill bygga om detta till någon sorts källare för vin samt plats att kunna sitta där nere.
Vi vill gjuta golv, men ha kvar väggarna som de är, dvs inte isolera inifrån, då dessa är snygga i sig. Vi vill värma upp det på någon sätt men inte fullt till rumstemperatur, utan det kan fortfarande vara en lite kallare källare än resten av huset.

Det jag är inne på nu är att göra följande:
Lägga makadam, cellplast, armering och gjuta.

Då dyker några frågor upp:
1. Vad händer om man isolerar golvet och inte väggarna? Kommer det inte bli för fuktigt?
2. Kan man lösa fuktproblem med till/frånluft av något slag?
3. Om man gjuter in golvvärme, går fukten till väggarna istället? Även om de är i sten?

Bifogar bilder på källaren i dagsläget samt en planritning.
Väggen som är uppritad på planritningen finns inte.
 
  • Bild 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SFD3D9F8385EBA64B1C8811D59763F8613E_820x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
ska det va vinkällare så låt det vara kallt då. du ska ju bara lagra viner där
 
Hej Byggare Henke,

Tack för ditt svar!

Jo, visserligen går det att bara ha kallt, men det är ändå så pass stort att jag vill ha in en soffa/några fåtöljer och ett bord så man kan sitta där nere och dricka lite också. På somrarna blir det nog svalt och skönt, men på vintern blir det nog för kallt.

Sen undrar jag hur mycket temperaturen skiljer sig där nere mellan sommar & vinter?

Optimalt hade varit om man på något sätt kunde få det att konstant hålla typ 15 grader.

Genom att värma upp det så lite och ventilera, blir det bättre eller sämre förutsättningar för fukt?
 
Hur mycket temperaturen ändrar sig vet nog ingen mer än du. ;) Köp en termometer/hygrometer för 200kr på claes olson och kolla läget.

Gällande vinlagring och då pratar vi +4-5 år. Pratar man max 2-3 år så spelar det ingen större roll så länge det är mörkt och under 20 grader. Vissa påstår det är viktigare med jämn temperatur än låg om man står inför det valet.

1. Temperaturen får inte ändra sig mer än +-0.5 grader över dygnet. Över längre period tex sommar-vinter går 6-8 grader fint tex 17-18 grader sommartid och 10-12 grader vintertid.
2. Det ska vara mörkt alltså kolsvart.
3. Fuktigheten 60-75%. För torrt gör att naturkork kan spricka.
4. Optimal temperatur 10-13 grader konstant. Desto högre temperatur desto snabbare mognar vinet men det mognar också sämre.
5. Grattis till en fantastiskt vinkällare. :)

Om man bara ska ha vinerna där för lite show off och myspys så kan man nog misshandla och gå utanför detta men snackar man ordentlig lagring skulle jag aldrig rekommendera att inreda det och sätta in värme.
 
Redigerat:
Hej Bricco.

Tack för dina åsikter!

Har inte tillgång till huset ännu så jag vet inte hur mkt temperaturen faller på vintern tyvärr.

Svårt val! Men med tanke på storleken på rummet så är mitt vinintresse inte såpass stort att jag fyller det där med vin, utan vill även kunna sitta där. Jag kanske borde fundera på att dela av rummet och ha en uppvärmd och en ouppvärmd del?

Då återstår frågan vad som händer med rummet om jag värmer upp det utan att isolera väggarna?
 
collo skrev:
Hej Bricco.

Tack för dina åsikter!

Har inte tillgång till huset ännu så jag vet inte hur mkt temperaturen faller på vintern tyvärr.

Svårt val! Men med tanke på storleken på rummet så är mitt vinintresse inte såpass stort att jag fyller det där med vin, utan vill även kunna sitta där. Jag kanske borde fundera på att dela av rummet och ha en uppvärmd och en ouppvärmd del?

Då återstår frågan vad som händer med rummet om jag värmer upp det utan att isolera väggarna?
Vet du hur många grader där är nu? Om det ligger under mark skulle jag inte tro det flexar så många grader över året. Gällande isolering etc så får andra svara. Jag håller mig till vinet :D

Ett annat tips är att om du nu tänkt börja så smått med vin som hobby så brukar det oftast ta fart och man blir mer kräsen och behöver mer utrymme närmsta åren så försök tänk större än vad du tänker nu så slipper du göra om senare.

Här kanske du kan få lite inspiration.
http://vinare.blogspot.com/2010/07/en-egen-vinkallare.html
 
Tyresö
Som ett svar på dina frågor så förändras inte fukten om du isolerar och gjuter golvet, möjligtvis kan du stänga ute den värsta fukten om du har markplast under betongplattan. Väggarna är ju av sten och kan inte suga i sej fukt.
 
Jag gjorde jobb i något liknande för många år sedan, där ligger det marksten på singel så att luftfuktigheten inte skulle ändras för mycket.
Värme var ett vanligt oljefyllt el element.
Möblerna var av utomhus modell i smide, och med ner dimrad belysning blev det hur läckert som helst:)

Lycka till och glöm inte att visa oss andra med mycket bilder
 
Tack för era svar!

Känns bra att veta att gjutandet av golvet inte kommer påverka fukten.

Kul att höra om att någon använt marksten. Jag såg en källare som hade tegelgolv, men i vårt fall lutar det åt att som sagt gjuta och sedan sätta klinker ovanpå.
 
Inkommande vatten kommer ju som sagt upp från marken (bild 2 i första inlägget).
Finns det någon regel hur mycket kan man böja denna slang innan man gjuter?
 
Varför inte infravärmare?
Enkelt, billigt i inköp samt effektivt.
Beror ju förstås lite på hur mycket tid du tänkt tillbringa därnere :)
 
Jag tycker att du ska vänta ett år och kolla de naturliga variationerna i temperatur innan du bestämmer dig för hur du ska isolera och hur du ska värma eller kyla.

Vi har också ett sådant där rum och vårt varierar mellan -5 på vintern och +18 på sommaren. Så vi behöver både värma och kyla vårt för att få runt 12 grader. Vi har funderat på en kylanläggning för kylrum kombinerat med ett enkelt el-element för den period det behöver värmas. Och så får man tänka sig för hur man ställer termostaten på dem så att de inte börjar jaga varnadra. Jag har fått för mig at t.ec Norcools kyl-aggregat tar hand om fuktproblemet om man monterar dem rätt.
 
Bygg in på nått läckert sätt 2 st vinkylare så slipper du oroa dig för vinet iallafall.
 
Hej Pinebar,

Det låter ju inte så lovande att det skiftar så mycket i temperatur hos er.
Ligger det under mark? Det borde väl inte kunna bli så kallt om det ligger under mark?

En möjlighet jag kollar nu är att dela av rummet med några tonade glasskjutdörrar eller liknande och ha vinet bakom. Sen lägger vi golvvärme överallt förutom här inne där vinet skall vara.
 
Svar också till JPA666:

Vinkylar är såklart en enkel lösning, men stilen på rummet blir då lite mer modernt än vad jag tänkt. Har dock inte kollat så mycket på vinkylar, så det kanske finns andra än de vanliga rostfria med LED-belysning som man brukar se i handeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.