Entreprenören byggt ett badrum utan behörighet och dessutom när badrummet inte uppfyller boverketsregler och svensk standard?
 
att slippa betala
 
Hubbe2 skrev:
att slippa betala
Försent, detta upptäcktes vid en särskild besiktning.
 
Detta är väl bara ytterligare ett av era bekymmer, det är väl bara att fortsätta att klå denne entrenör på mer pengar.
Stäm honom.

Protte
 
Ja, du har ju ett exempel i en lång tråd här på forumet. Herr Peter hade trassel med sin byggare Alo.
Det var en enormt långdragen process, men tillslut fick HP rätt och blev tilldömd ersättning motsvarande kostnaden för vad Alo kostat samt kostnaden för utrivning av det som Alo satt upp.
Men det tog riktigt lång tid. HP hade god dokumentation på alla samtal, överenskommelser m.m. vilket gjorde att han hade bevis på det mesta.
 
prototypen skrev:
Detta är väl bara ytterligare ett av era bekymmer, det är väl bara att fortsätta att klå denne entrenör på mer pengar.
Stäm honom.

Protte
Jepp och inte bland de allvarligaste men jag blir så jäkla trött!
Tack för svaret!
 
Kan du berätta mer exakt vad som är fel?
 
Hubbe2 skrev:
Ja, du har ju ett exempel i en lång tråd här på forumet. Herr Peter hade trassel med sin byggare Alo.
Det var en enormt långdragen process, men tillslut fick HP rätt och blev tilldömd ersättning motsvarande kostnaden för vad Alo kostat samt kostnaden för utrivning av det som Alo satt upp.
Men det tog riktigt lång tid. HP hade god dokumentation på alla samtal, överenskommelser m.m. vilket gjorde att han hade bevis på det mesta.
Tack för ditt svar, ska se om jag hittar tråden du refererar tll!
Vi ligger redan i fight med entreprenören eftersom badrummet är långt ifrån det värsta han gjort med vårt hus.
 
andersmc skrev:
Kan du berätta mer exakt vad som är fel?
Ska hämta den särskilda besiktningen så att jag skriver rätt.
 
Så här står det i den senaste särskilda besiktningen(2 har gjorts).
Storlek på WC/dusch i markplan avviker från ritning.
Rummets mått klarar ej kraven för tillgänglighet i Boverkets byggregler eller svensk standard SS 914221.

Sen gäller det även det stora badrummet som varit nedmonterad sedan juni 2010 då arbetet stoppades av byggaren som vägrat betala de behöriga hantverkare som han själv hittat. Det badrummet behöver en totalrenovering pga vattenskada(detta är ett nybyggt hus). Under tiden har badrumsinredningen förvarats utomhus på balkongen utan täckning mot regn och snö.Inredningen är fuktskadad och sönderfrusen. Entreprenören vad en som skulle ansvara för att inredningen skyddades och vi skulle bara lita på att han gjorde sitt jobb enligt den förra besiktningsmannen,så vi kollade inte så att han skyddade inredningen förrens det var försent.
 
Vad är skälet till avvikelsen i storlek?
 
Har entreprenören i fråga byggt hela huset eller är det bara badrummen han varit inblandad i?
 
hempularen skrev:
Vad är skälet till avvikelsen i storlek?
Finns inget skäl, byggaren har bara inte följt ritningen och WC/dusch är 25 cm under standarden.
 
andersmc skrev:
Har entreprenören i fråga byggt hela huset eller är det bara badrummen han varit inblandad i?
Tyvärr så har han byggt hela huset och gjort allt själv trots att han inte haft behörighet till det och då menar jag ALLT!
 
Isabel, lägg ut länkar till dina övriga 3 trådar (eller är det fler) så får övriga läsa på så blir det inte så mycket frågor om övrigt.

Protte, jag lider med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.