Har ett nybyggt hus med fjärrvärme och golvvärme. Temperaturen i rummen är ok (något svalt kanske). I ett burspråk med mycket fönster har jag separat termostat där börvärdet är satt högre, men jag får det inte att bli varmare. Tycker vattnet från fjärrvärmecentralen till golvvärmefördelaren är för svalt. Hur höjer man den temperaturen?
 
Hej!

Har man golvvärme ska man inte ha för hög framledning för det kan skada golvet. Kolla på din golvleverantörs hemsida vilken maxtemp de har, den bruka ligga runt ca 40grader och boverket har max yttemp på golvet på 26 grader.

När du vet detta så måste vi ta reda på vilken sorts fjärrvärmecentral du har, när vi vet det kan vi ändra en reglerkurva på styrenheten så du får högre framledningstemperatur. Hjälper inte detta så får man som sista utväg höja cirkulationspumpens hastighet. Men då har du troligtsvis för dåligt isolerat, för det ska inte behövas på nytt hus.

Så kolla upp vilken fjärrvärmecentral du har.

Mvh
 
Framledningen ligger oftast en bit under 30 grader, men hade velat kunna höja den något. Har en Siemens reglercentral 46.530.
LK´s nya ICS rumstermostater är adaptiva, men känslan är att de inte har så mycket värme att jobba med och därför inte når upp till inställda temperaturer.
 
Då har du nog en sån reglerventral som jag har. Har du hittat den svarta boxen centralt i fjärrvärmecentralen? När du hittat den öppnar du en liten lucka, där bakom döljer sig två knappar där du kan trycka dig fram till nummer 17 som styr framledningen/reglerkurvan, när du kommit fram till 17 så har du knappar till höger, plus och minus, då trycker du på den högra och höjer kurvan ett par snäpp. Har du som jag tror kurva 6 idag, kan du höja till kurva 8 utan problem om du har rumstermostater.

Du kanske kan beskriva lite mer hur ditt värmesystem ser ut, bara golvvärme eller något annat kombinerat och om du har rumstermostater osv.
 
Fjärrvärmecentral Unis22 med Siemens reglercentral 46.530.
Golvvärme bottenplan i betong 135 kvm, i mellanbjälklag 65 kvm.
Golvvärmesystem LK med ICS termostater med 1 fördelare per våningsplan.
 
Kanon, då ska du tänka på att inte ha för varm framledning med tanke på golvvärmen. Du får kolla upp vad ditt golv klarar för temp, jag kör ca 40 grader på mitt 14mm parkett. Därefter får du leta upp din central och höja kurvan som styr framledningstempen på den svarta boxen jag nämnde i förra meddelandet. Luckan du öppnar på den svarta boxen/reglerenheten kan ha en liten tunn pappersbeskrivning på insidan. I denna pappersbeskrivning finns ett diagram som visar vilken framledningstemp du får vid given utetemp och vid vald kurva, kurva som du valde på nr 17 i den svarta boxen.
 
Hittade ingen svart box, men har provat att höja kurvan rejält och det gjorde susen. Får sänka stegvis tills det verkar bra. Har även förskjutit kurvan för att få lite aktion. I vilket fall som helst så reagerade fjärrvärmecentralen som jag ville. Nu får jag finlira...
 
bra, akta så framledningen inte blir för hög
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.