Hejsan! Varit medlem på forumet nu ett tag och tycker det är dags att berätta lite om vem jag är och vad jag har för projekt på gång.

Jag är 22 år envis, drivande och stolt hundägare till en rottis. Jobbar på Bad&Värme som plattsättare där renoveringar av badrum och kök är min vardag. Vilket jag uppskattar än så länge :)

Mitt projekt då? En dröm som gick igenom för någon månad sen bara, har alltid sen yngre dagar..haft en dröm om ett eget hus, slitet och behov av renovering, falu rött med vita knutar!
Och där hitta man det!

Huset är ett torp från 1946. Vatten och el indraget, avlopp ska installeras så fort vädret tillåter detta. Ungefär 80m2 med en friköpt tomt på 4000m2 vilket min hund uppskattar mer än ngt.

Vad ska göras då?
En totalt renovering kan man lugnt säga.

Rivningen av utbyggnaden var första prio!
För tillfället har jag påbörjat byte av taket, dock kom snön och mörkret alldeles för fort för min smak så de har avstannat.

I väntan på att snön ska försvinna har jag påbörjat all rivning på insidan.
Har plockat ned de 2 kakelugnar som finns, tråkigt men sant. De var i dåligt skick och förmodligen inte klarat en eldning till. Men en av dom ska monteras upp längre fram i tiden. Rensat alla väggar och golv från masonit, sågspån, spånskivor, tapeter i flera märkliga färger och motiv. (förutom ett rum) tagit ner trappan och påbörjat slå ned en vägg som är bärande då jag vill öppna upp lite.
 
  • RIMG0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varit ute och rivit idag med, imorgon ska en snickare komma ut och ge lite synpunkter på mina ideer :)

Nästa vecka hoppas jag på att komma igång med återuppbyggnaden av huset, isolera och regla om golven på bottenplan är nästa steg och gjuta klacken för spiraltrappan och kaminen :)

Hoppas alla hade en bra nyår!

Mvh
 
Tackar :)
 
Vackert torp! Hoppas du tänker på det om du bygger till eller ändrar exteriören.
 
Detta ska följas :) Vad har du för budget på kalaset? Ligger det så till att du lätt får tillbaka investeringen om du tvingas sälja senare? Kör hårt!
 
Tack ska ni ha :)

Just nu försöker jag hålla mig till de 500.000 jag har tänkt att lägga ut på huset. Så med vinst hoppas jag att kunna gå med :)

Ang utbyggnaden där så kommer det att skilja sig estetiskt, kommer bli en liknande utbyggnad som va innan, fast längst med hela huset 7.5 x 3 meter.

Men det blir samma typ av fönster, lite större på övervåningen :)

Sen kommer jag såklart att hålla fast vid falurött och vita knutar :)
 
Den där gamla spisen bredvid bänkspisen ska du absolut behålla, eller åtminstone sälja det finns folk som vill ha dem framförallt renoverar dem.
Om det inte går att sälja skänk bort den istället för att den hamnar på sopen.
 
Hade gärna haft kvar den, men behöver all plats jag kan få då jag inte bor så stort. Men de blir nog att ge bort den till behövande :)
 
Vad fick du ge för huset omman får fråga?
Hur löser man bredbandsfrågan där?
 
Gissa? :)

Bredbandet är ett senare problem, men har tillgång till 8mb tror jag de va när jag kollade upp det. :)
 
Mathias22 skrev:
Gissa? :)

Bredbandet är ett senare problem, men har tillgång till 8mb tror jag de va när jag kollade upp det. :)
Pris lär ju bero helt på läget även i detta fall :). Man kan ju hitta övergivna hus på landet för ingen peng alls. I mina trakter står det massor med otroligt fina hus likt detta och bara ruttnar bort. Så går det när alla ska flytta mot storstäderna tyvärr. Landsbygden urvattnas sakta men säkert och mycket historia försvinner. :S
 
Jotack jag vet, därav ser jag ingen glädje i att bo i en storstad, den jag bor i har strax över 50.000 inv. och de räcker gott och väl för att reta sig galen på trafiken!

Vad jag köpte huset för återkommer jag med när jag fått ytterligare en värdering efter renoveringarna :)
 
Idag har jag slitit upp det gamla golvet och slagit ner en vägg då jag vill öppna upp köket lite.

Har beställt materiel också. Kommer imorgon! :) Då är ledigheten räddad och de innebär att man kanske kan få på golvet också, samt i med isolering och förbereda för golvvärmen! :)

Nu till mina funderingar, behöver jag göra några åtgärder för marken inom torpargrunden? Ösa i grus och en duk? Vad mår huset bäst av?

Sen, är det nödvändigt att ha en tvärliggandes stödbalk?
Kommer ha 45x195 och dessa är 5.20m c/c60.
Det vore väl såklart en fördel men är det nödvändigt?

Ha en trevlig kväll!
Mvh
 
  • RIMG0068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RIMG0082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det flyter på precis som det ska, Har hänt rätt mkt och bilder kommer i ett bättre sammanhang.

Håller på och kikar på fönster, vill ju ha lika stora fönster som jag har nu, men de får man måttbeställa och de blir dyrt om man inte väljer att ta de i pvc, vill ju dock ha träfönster för att behålla torparkänslan, skulle kännas fel med pvc, så känner jag just nu iaf..
Tror ni de drar ner på utseendet markant om man minskar fönstrets höjd med 20 cm?

Mvh!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.