Hej, vår mediakonverterare till bredbandsswitchen är märkt med följande "Varning, Osynlig Laserstrålning. Strålen är farlig."

Vill försäkra mig att detta gäller endast om man öppnar skalet !?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Inte ens då är det farligt, men man skall inte klippa av fibern och titta in i den.
 
Det är dock rätt så coolt att titta på strålen i rök med en ljusförstärkare. Jag vet folk som använder sådana lasrar som osynliga lasersikten på det sättet.
 
Hur funkar ett osynligt lasersikte? Ett sikte bygger väl på att man kan se det, eller funkar det bara i rökiga lokaler (fast då är det väl inte synligt heller ;)?
 
swebichon skrev:
Hur funkar ett osynligt lasersikte? Ett sikte bygger väl på att man kan se det, eller funkar det bara i rökiga lokaler (fast då är det väl inte synligt heller ;)?
Om du tänker på rödpunktssikten (typ svenska Aimpoint) så speglas punkten in i den främre linsen vilken är utformad som en (nästan) parabolisk spegel för rött ljus.

Skytten upplever därmed att rödpunkten befinner sig på målet, men i verkligheten lämnar ljusstrålen aldrig siktet och det finns därför ingen avslöjande lysande punkt på målet.
 
Rödpunkt är en sak, laser en annan. Laser är de där siktena som sätter en punkt på målet.

Finessen med IR-laser i det sammanhanget är att den är osynlig, men om man har mörkersikte/ljusförstärkare så syns den alldeles utmärkt. Med andra ord, skytten ser den, målet ser den inte. Å andra sidan kan man använda ett vanligt lasersikte som avskräckande "täckeld", ingen sticker fram huvudet där det är en laserpunkt, det kan man inte göra med IR-laser.

Rödpunkt kan också vara röjande om det är kolmörkt, eftersom de ger lite ljus ut som reflekteras mot skyttens ansikte.
 
Troberg skrev:
Rödpunkt kan också vara röjande om det är kolmörkt, eftersom de ger lite ljus ut som reflekteras mot skyttens ansikte.
Vilka kunskaper! Extraknäcker du som lönnmördare? :cool:
 
Okej, så i kombination med mörkerkikare/ljusförstärkare så ser skytten punken, men man ser den inte med nakna ögat. Coolt.

Tack för informationen, alltid kul med lite inblick i nya ämnesområden ;)
 
Vilka kunskaper! Extraknäcker du som lönnmördare?
Nej, jag har bara som hobby att skjuta folk i skogen och på sjukhus och mentalsjukhus (fast inte med skarpa vapen, de skjuter bata plastpellets, alla är med på det och husen används inte längre för sin ursprungliga funktion).
 
Troberg skrev:
Nej, jag har bara som hobby att skjuta folk i skogen och på sjukhus och mentalsjukhus (fast inte med skarpa vapen, de skjuter bata plastpellets, alla är med på det och husen används inte längre för sin ursprungliga funktion).
Aha, jag förstår. Låter iofs som en kul hobby. Bra sätt att avreagera sig kanske... ;)
 
Aha, jag förstår. Låter iofs som en kul hobby. Bra sätt att avreagera sig kanske...
Tvärtom, det är en bra hobby när man vill ha riktigt kul med kompisar. Är folk arga så uppstår skaderisker. Det är dessutom en ärlighetshobby, folk måste själva ta träff när de känner att de blir träffade, och det funkar bäst när alla är på bra humör.

Hur det kan gå till: http://www.youtube.com/watch?v=HvFnpArRmYY

Jag är den stilige mannen i trappan som drattaden på ändan utanför bild ungefär 1:25 när jag försökte backa uppför trappan och skjuta samtidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.