Hej!

Jag har drabbats av ett väldigt konstigt fel på min Grundfors djupbrunnspump. Jag bytte pump i somras till en bättre begagnad från sent 90-tal som funkar kanon fram till i torsdags. Då helt plötsligt slog den inte på när vattnet i hydroforen tog slut och trycket sjönk. Vilket medförde väldigt dåligt tryck i kranen. Jag slog av och på strömbrytaren i källaren varav pumpen vaknade till liv och började bygga upp tryck igen. Problem solved trodde jag.

Igår kväll händer samma sak, bara det att ingen omstart av pumpen hjälpte. Den är död, trycket är nere under 1 bar och det är helt slut med vatten i hydroforen och det kommer inte en droppe i kranen. Pumpen vill inte slå på helt enkelt.

Är det någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Det har ju inte precis varit kallt i dagarna heller...

Tack!
 
Det kanske är dags att byta ut eller rengöra tryckvakten?
 
Låter troligt. Känns som det skulle vara något sådant, eller någon säkring, om det nu finns säkringar i själva maskinen så att säga. Hur testar jag att rengöra tryckvakten enklast?

Tack för svar!
 
Update!

Testade att rengöra tryckvakten, skarva till nya sladdar och tvätta membranet. Det som hände var att trycket rusade upp i höjden förbi hela mätaren till maxtryck i några sekunder sedan la den av igen och nu får jag inte igång den igen. Är tryckvakten paj eller är det något annat? Kan jag nollställa den på något sätt?
 
Högst troligt att tryckvakten är dålig, det brukar inte hjälpa med rengöring. Den är troligen helt enkelt utsliten.
 
elmont skrev:
Högst troligt att tryckvakten är dålig, det brukar inte hjälpa med rengöring. Den är troligen helt enkelt utsliten.
Det verkar vara fallet. Tillbringade gårdagen med att dra om elen och en totalrengöring. Funkade igårkväll, i morse så var den död igen. Några knackningar fick igång den igen, men den är helt klart utsliten.

Är det någon som har ett tips på vad man ska köpa för ersättare? Så här ser den jag har idag ut. Vore ju smidigt om monteringen var snarlik så man slipper hålla på att byta för mycket rör eller liknande.

bild8fr.jpg

Uploaded with ImageShack.us
 
Den där ser ju sprillans ny ut! Rinkaby rör på nätet är ett tips annars borde närmaste VVS-butik kunna hjälpa dig.
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=446
När du beskriver att trycket rusade i höjden låter det nästan som om någon ventil mellan tryckströmbrytaren och hydroforen är stängd eller att det något stopp där, men det känns otroligt.
 
Redigerat:
Eller kanske för lite lluft i hydroforen om det är så att trycket är väldigt oroligt, vilket i sin tur kanske tröttat ut tryckvakten.
 
Hej alla!

Vill bara tacka för alla goda råd. Har beställt en ny tryckvakt från Rinkebyrör. Den ska komma på måndag. Det verkar dock som att den gamla börjat leva igen. Har funkat klanderfritt de senaste dagarna, men tänkte på en grej när jag tog en dusch i morse. Trycket var bra mycket starkare än normalt. Gick ner i källaren och mycket riktigt. Trycket i hydroforen låg på 5,5 bar. Enligt mina inställningar så ska tryckvakten slå på när trycker går under 1,7 bar ca och slå av när den pumpat upp till ungefär 4,5. Men trycket är nu alltså betydligt högre. Finns det någon fara i detta? Det ger ju ett riktigt bra tryck i kranen men...?
 
Är nog inget problem, förmodligen tål grejorna minst 9 bar utan att det ska vara någon risk att något sprängs. Men har du kollat om pumpen stängs av när den fått upp trycket eller om den går hela tiden? Inte så bra för elförbrukningen och pumpens livslängt om den alltid går.
 
  • Gilla
Sinnes_gg
  • Laddar…
mulpac: Skönt att höra. Nej, pumpen går inte hela tiden utan slår av och går egentligen igång 2-3 gånger om dagen ungefär. Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.