Hej!

Vi ska bygga nytt hus och vill gärna ha takduschar i våra badrum. Någon som har några tips eller produkter som ni kan rekommendera?
 
I ett badrum jag gjorde nyligen satte vi 8st 20W halogen downlights i taket och en precis mitt ovanför takduschen så hela crome-tallriken glänste.

Blev riktigt nöjd över resultatet och eftersom vi satt så många runt om så skuggade det inget märkvärdigt.
 
Ebro takduschen är väldigt bra kvalité. Dock finns ett problem med takduschar och det är att man kan inte stå i duschen och slå om från handdusch och tvärtom för då får du 4 gradigt vatten över dig. Takduschen borde varit självdränernade och att man alltid startade med handduschen.
Så man får spola igenom båda innan man går in och glömmer man det så struntar man ofta i och anv. den som är iskall.
Dessutom kräver takduschen mer vatten så se till att du har tjock plånbok när frun ska duscha och grova rör fram
Amen
 
varför drar takduschen mer vatten? Om röret/slangen upp är lika stort så borde det ju inte spela någon roll..kan ju inte flöda mer vatten i röret än till det lösa handtaget? Att det är fler utgångar i munstycket borde ju inte spela roll, utan det blir bara mindre vatten i varje hål..flödet är vl detsamma? Om x antal liter flödar genom slangen under ett visst tryck och ut genom 10 hål..eller samma antal liter flödar genom röret under samma tryck och ut genom 20 hål?Eller..?
Kanske är det så att ju större munstycke desto högre flöde på vattnet..dvs vattnet i röret/slangen rör sig fortare, måste ha högre tryck, och därav högre förbrukning?

Kanske tänker helt fel men förklara gärna så jag ( och säkert andra) förstår varför den drar mer , och gärna hur mycket mer den drar...
 
Det är större dimension på röret upp och munstycket har fler hål som du säger, har för mig att det är ett 18mm rör som vattnet stiger i.. Om du då inte ökar vattentrycket kommer det kännas som det är lägre tryck på takduschen. Alltså får man öppna duschblandaren ytterluigare för att det ska kännas likadant som med handduschen.
Skilladen i förbrukning blir mao först när man skruvar på blandaren.Om du bara vrider över till takduschen och inte ökar eller kan öka blandarens begränsning går det ju inte åt mer vatten givetvis.
Men det kan nog de flesta bekräfta att trycket minskar när man vrider över till takduschen jämfört med handduschen.
 
OT
Vet någon var man köper dusch stycke som är dikt mot taken och med inbyggd belysning i ? ser ut som en kub..
 
Elinfo;

Jag beställde nyligen en Rogerseller Cloud Cover Rainlight Square från en schweizisk firma som heter Nikles. De svarade snabbt och duschen kostade 600 €. Frakten gick på ytterligare 120 €. Hade duschen hemma på mindre än en vecka!
 
AyeCue är det med belysning i vattenstrålen ?
 
Ja, Rogersellern har inbyggd belysning i den "manschett" som duschen sitter i. Det finns andra fabrikat (typ Bossini Dreamcube) där belysningen sitter inne bland strålarna, men dessa är mycket dyrare. De kan du köpa hos megabad.com. Fördelen med Rogersellern, i min mening, är att den är väldigt lätt att bygga in i taket.
 
Finns det inte att köpa i Sverige ??
 
Jag har inte hittat något i Sverige i alla fall.
 
AyeCue: Blev helt såld på Cloud Cover men kan inte hitta någon som säljer den? Har letat galet på Nikles men hittar den inte där heller? Vad fick du ge för den?
 
Jag drog iväg ett mail till Nikles kundservice med en förfrågan. Som jag skrev tidigare kostade duschen 720 € inklusive frakt.
 
AyeCue: är det med blandare oxå eller är det bara själva duschmunstycket?
om inte vad har du för blandare till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.