Hejsan

Jag har nyligen upptäckt ett konstruktionsfel på taket.
Det är ett 10 år (japp, alla garanti har precis gått ut) gammalt trähus med luftvärmepump för uppvärning.

Problemet ligger i att själva plåtkragen från "plåtskorstenen" är för kort på sidorna så det blåser in snö och vatten.
Jag har haft ett par hantverkare som tittat och menar på att det går att täta lite snabbt med en form av skum.

Då jag ej är så hemma på tak och hur det skall se ut så är jag lite frågande.
När jag hör ordet skum så tänker jag isoleringsskum, som man brukar spruta in i väggar.
Finns det liknande skum just för tak (som då är vattenfast) eller är detta någon "fulfix".

Vill bara vara på den säkra sidan så man inte får en obehaglig överraskning nästa vinter.

//Micke
 
Redigerat:
B
täta snabbt kan du. och sen göra riktig fix
 
Jovisst, men ska man betala för det så ska de va riktigt gjort från början - därför jag undrar.
Som jag ser det finns det 3 alternativ:
1) Täta med skum enl. förslaget, som ja är lite tveksam till - men de funkar kanske
2) Anlita plåtslagare som för förlänga "kragarna"
3) Ny plåtskorsten :p

Både alt 2 och 3 kräver lite större insats då man får ta bort ett par kvadrat takpannor medans alt 1 förmodligen endast kräver att man lyfter lite på ett par stycken.

//M
 
B
dom tänker väl så att det är enklare att fixa det riktigt när all snö är borta
 
Mjo, fast jag har ingen snö alls på taket - fast de finns väl viss risk att de börjar snöa igen :)
 
Så till originalfrågan: Finns det skum som funkar till detta ändamål och går det att använda för en permanent lösning?

Har inte pratat temporär lösning så förslaget är garanterat ämnat för en permanent lösning, men frågan är om man kan/skall/bör göra så eller om de kommer börja läcka igen om ett år.

//M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.