Ska man skratta eller gråta? Suck..
Känns lite som en hempulare som använt vad han hade och kunde få tag på.
 
octaviars skrev:
En kollega till mig hitta lite fel i en lägenhet som är nyrenoverad, om man säger som så hoppas vi att det inte är en elektriker som gjort det......

Han börja ana att det inte stod rätt till när där bara var grå och svart i ett lamputtag, så han öppna centralen och så här ser det ut i den.

Inkommande matning är PEN med 2st RK6, inget ovanligt med det i en gammal lägenhet men blå är fas och svart är nolla. PEN (svart) ledaren ligger direkt på JFB iofs så har de gått vidare därifrån med en gulgrön men det ska ju vara tvärtom och den skulle ju varit blå. Resten syns väl på fotot, blåa faser på säkringarna, svarta nollor och sen har vi första gruppen på 20A till hällen med 3st transparenta ledare, arean är troligtvis 2,5kvmm och det är misstänkt likt vanlig högtalarkabel. Andra gruppen har 16A men är troligtvis bara 1,5kvmm och den sista gruppen är det lagt dubbelt på.

Hela lägenheten är alltså omdragen med blå som fas och svart som nolla, i alla strömbrytare är det blå fas och grå tändtråd.
Ett praktexempel på hur man inte ska göra.

//Patrik
 
Ändå lite intressant att det står Hager på prylarna i sammanhanget..
 
Då är det bara o hoppas att svart verkligen var PEN ledaren. Annars har vi kanske 230 V i skyddsjordarna till t.ex spishällen. Men förövrigt en felfri funktion eftersom det bara är enfas.
 
Har bara gått som praktikant 6 mån och lärling 6 mån men det värsta jag har sett hittils var förra vintern när det var en tvättmaskin som inte fungerade.

Problemet var att de hade klippt av kontakten och kopplat ihop den med kablarna i dosan till tvättmaskinen med sån där genomskinlig hobbytejp :D Kablarna var lite svarta..
 
Då är det bara o hoppas att svart verkligen var PEN ledaren. Annars har vi kanske 230 V i skyddsjordarna till t.ex spishällen. Men förövrigt en felfri funktion eftersom det bara är enfas.
Svart är PEN ledare, detta tillhör ju troligtvis original installationen i huset och inget att säga om det även om det kan bli väldigt fel när det inte är uppmärkt ordentligt.

Funktionen kan vara hur felfri den vill när allt annat är så fel, om man bara skulle göra installationen så att den fungerar så hade man kunnat ta bort de flesta reglerna vi har idag men nu är det ju inte så som tur är.
 
Du missförstod mig lite. Jag menade att grundunktionen kan verka felfri för användaren. Men att den ändå kan vara helt livsfarlig och regelvidrig. Även om PEN ledare och fas har bytt plats är det kanske inget märks eftersom dom skyddsjordade prylarna i lgh inte har har någon kontakt med något kopparrör eller element vilket är livsfarligt om någon lutar sig mot vattenelementet och håller i en skyddsjordad apparat.
 
christoffer09 skrev:
Högtalarkabel (modell 2x0,5mm2, genomskinlig isolering) som lampsladd och för fast installation, då spikad i isoleringen MELLAN ledarna
Vandrarhemsboende på en bondgård på Bornholm för några år sedan: Eldragningen var gjord med typ klamrad "högtalarkabel" Istället för kopplingsdosor hade man använt sockerbitar. Varför jag inte tog en bild på det vet jag inte
 
En långkörartråd, om "tips" eller......
För en del år sedan var jag och gjorde lite jobb på ett företag som hade en växthusodling. Ägaren hade köpt in en begagnad manskapsbod, där de anställda kunde byta om och fika i. För att få ström till boden, hade ägaren en förlängningssladd med hanar i båda ändar. Ström hämtades från närliggande panncentral, och andra hanen sattes i ett vägguttag i boden, som då fick ström.
 
octaviars skrev:
och den sista gruppen är det lagt dubbelt på.
Ja jösses vilken installation...

Fast det ser väl ut som om det är okej att göra dubbelanslutning på den där säkringstypen?



Tobbe_3 skrev:
Då är det bara o hoppas att svart verkligen var PEN ledaren. Annars har vi kanske 230 V i skyddsjordarna till t.ex spishällen. Men förövrigt en felfri funktion eftersom det bara är enfas.
Tja, de har ju dragit PEN genom jordfelsbrytaren om jag fattade texten rätt, så den löser ut om man får kontakt mellan PE och riktig jord... :x
 
Du missförstod mig lite. Jag menade att grundunktionen kan verka felfri för användaren. Men att den ändå kan vara helt livsfarlig och regelvidrig. Även om PEN ledare och fas har bytt plats är det kanske inget märks eftersom dom skyddsjordade prylarna i lgh inte har har någon kontakt med något kopparrör eller element vilket är livsfarligt om någon lutar sig mot vattenelementet och håller i en skyddsjordad apparat.
Ja det blev ett missförstånd, visst är det så att vanliga svensson tycker att detta är jättebra, de fungerar ju det är väl huvudsaken.......

Ja jösses vilken installation...

Fast det ser väl ut som om det är okej att göra dubbelanslutning på den där säkringstypen?
Asså jag vet faktiskt inte hur det ligger till med den saken, har aldrig använt Hager med snabb anslutning men i min värld är det en tråd per säkring som gäller oavsett hur många anslutningar den har på utgående sidan, men det är kanske inte så enligt reglerna idag.


Tja, de har ju dragit PEN genom jordfelsbrytaren om jag fattade texten rätt, så den löser ut om man får kontakt mellan PE och riktig jord... :x
Nä så illa är det inte, PEN ledaren ligger på noll anslutningen på JFB:s ovansida och därifrån har man lagt en gulgrön bygel till jordskenan, tvärtom och en blå bygel så hade det ju varit rätt.
 
acrophobic skrev:
Ändå lite intressant att det står Hager på prylarna i sammanhanget..
Det va det enda positiva. Hade det varit malmbergs så hade nog en sån här installation inte varit så konstig.
 
ichigo skrev:
Mysig bild:
[länk]
Om du hamnar i början så kan du bläddra dig fram..
Men så är hela hotellet hemsk!
Den utpekade kabeln var i och för sig en ofarlig kabeltv anläggning. Men det är ju lätt att gissa att övrig elstandard var lika bristfällig.
 
Då har jag städat lite här på slutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.