Ta en titt på svinninge i österåkers kommun. Nära havet och nära till allt. Mycket tomt för pengarna också! Jag och min familj har nyligen flyttat hit och vi stormtrivs:)
 
Hyr en bil och runt och titta lite på hus eller åk runt i områdena värmdö , tyresö. österåker ...då ser ni hur det ser ut.
Nån sa knivsta och det är bra pendlingsavstånd.

Som sagt åk runt titta lite stanna ta en fika, äta nånting fråga runt jag har lärt mig otroligt mycket på att bara "se stan" när jag åkte runt i hela sverige i olika städer.
 
Spånga (Solhem) ska vara ett trevligt område.
Har gått och cyklat genom området och det ser idylliskt ut med äldre trähus som har behållit sin
gamla stil och uppvuxna trädgårdar.
Gångavstånd (alt buss 1-2 hållplatser) sedan 10-15 min med pendel till stan.
http://www.hemnet.se/beskrivning/1165858?r=3
http://www.hemnet.se/beskrivning/1160257?r=3
Finns inte plats för någon gård men villa med trädgård nära stan.

Gård blir det längre ut.
Kungsängen, Bro, (E18 västerut)
Knivsta, Vallentuna (E4 norrut)

Ekerö kan vara ett alternativ, kommunikationerna tror jag inte är så roliga.
Beror ju i och för sig var man jobbar någonstans.


Bor själv i Järfälla (Skälby).
 
P
Du nämner att du vill ha gård och växthus etc men det kräver en hel del yta och sånt är ju inte billigt
Vad har ni för budget? Har ni någon insats?

Jag växte upp i Västerhaninge, helt ok mycket natur och relativt nära vatten men himla tråkigt ställe annars. Pendeln tar 30minuter
flyttade till Järfälla, tycke det bara var trångt och en himla massa folk, trevligt med pendeltåget in till stan på 15-20 minuter.
flyttade till Österåker, längre till jobbet men så mycket bättre "by" och lugnare. Jag tyckte dock inte att Roslagsbanan var sämre än pendeltågen i att fungera. Där finns vatten och natur i massor. Svinninge som nämns är inte dom billigare platserna dock men klar ok. Titta längs kusten, Börja med Margaretelund och fortsätt utåt. Men som alltid. Ett hus med vatten kontakt är alltid dyrare än ett utan. Oavsätt om det är hav, sjö, bäck eller vad som helst. Vatten höjer värdet om det inte är en vattenskada :S
Men till sist så gav vi upp Stockholms området pga av alla köer och flyttade till Skåne och har nu ett hus på landet men ändå bara 13 minuter till jobbet i Lund :D
 
B
ni får komma till norrland
 
loffes skrev:
Spånga (Solhem) ska vara ett trevligt område.
Vi har bott i Solhem visserligen i lägenhet å lite av drömmen var att köpa ett hus där men tyvärr så blev inte så då de flesta objekten där är allt för dyra å dessutom så krävs det en investering på 4-500 tkr för att ens flytta in. (bergvärme, dränera, kök badrum etc.) Ofta finns inga eller väldigt små pantbrev så det är dyrt om man skall låna.

Detta eftersom de hus som säljs ofta bebos av gamla tanter som bott där sedan 1932.

Men det är ett tokmysigt område. Långt från vattnet dock....

Det blev ett kedjehus i Skälby (järfälla) istället
 
Kan iofs. varmt rekomendera Solhem, väldigt varmt.

men det stämmer kanske inte så mycket in på "specen" som fritzki ställde upp. Det är ju inte direkt på landet. Många villor har stora tomter där det lätt går att få en grönsaksodling, om man väljer kvarter väl så är det tyst (undvik i så fall sydvästra Solhem som ibland störs av inflygning mot Bromma).

Men det är inte direkt lantligt, och det är inte nära vatten, skulle möjligen vara till Nälstabadet då, en utomhus 50m bassäng.
 
Hur långt tycker din tjej att pendlingsbart avstånd är? Det finns ju många orter som man når med en timme på tåget (typ Katrineholm, Eskilstuna, Arboga, Köping).
Om känslan av att "tillhöra" Stockholm är viktig kan jag rekommendera Ekerö, lantligt men nära stan. Som någon skrev kan det ta lite tid att ta sig in till stan i rusningstid (bara idioter tar bilen, alla andra tar bussen och susar förbi bilköerna, men det tar ändå en stund p.g.a. avståndet. Smidigt byte till t-bana vid Brommaplan dock.) I Ekerö finns det hyfsat gott om gårdar om ni tittar utanför "tätorten".
 
Hade för mig att man fick åka i bussfilen om man var 2 eller fler i bilen, minns inte riktigt.
 
Andy78 skrev:
Hade för mig att man fick åka i bussfilen om man var 2 eller fler i bilen, minns inte riktigt.
Det var väl mer än 5 år sen dom avslutade det exprimentet ? :)
Ekerö är fint, dock rätt långt om man bor annat än just vid ekerö (tex adelsö, stenhamra osv) med bil utan trafik tar det då 30-40 min in till bromma - dvs ungefär lika mkt som till Bålsta tex
/K
 
Enköping? Västerås? Uppsala? Alla inom hanterbart resavstånd beroende på vart man jobbar i 08.
Har dock ingen direkt koll på hur det ser ut i Uppsala med ev. strandtomter..
 
Andy78 skrev:
Hade för mig att man fick åka i bussfilen om man var 2 eller fler i bilen, minns inte riktigt.
Ahhh, the sweet memories of carpool-lanes i Los Angeles :D Klart man ska belöna folk som nyttjar bilen om de är fler än 1... :rolleyes:
 
Och för övrigt så (som vanligt) så undrar man ju hur det går för TS...?
 
ass skrev:
Enköping? Västerås? Uppsala? Alla inom hanterbart resavstånd beroende på vart man jobbar i 08.
Har dock ingen direkt koll på hur det ser ut i Uppsala med ev. strandtomter..
Finns på alla 3 men inte gratis :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.