Är på jakt efter spännhylsor till fräsbordet på Emco Star 2000. Ytterdiametern på hylsan skall vara 9,5mm och i formen är den rak och inte konisk som många andra lösningar. Spännhylsan på denna modell trycks ihop/spänns med en sidmonterad insexskruv.

Några idéer på var man kan hitta spännhylsor till denna? Jag har sökt på både svenska och engelska sidor utan lycka.

Det borde inte vara svårt att tillverka en spännhylsa om man har en hyffsat Ok metallsvarv, vilket jag inte har... Några andra idéer?

Funderade på att linda fräspinnen med tunn metallfolie till "presspassning", men misstänker att fräsen kommer börja slira och att centreringen kommer bli lidande...
Emcostar2000_large.jpg
/Kilensnickare
 
Jag köper delar till min Emco från Luna. Har du kollat med dom?
 
Enligt Luna och reservdelskatalogen så har det aldrig :( funnits någon 8mm spännhylsa till Emco Star 2000. 6mm spännhylsa har jag och en hög 8mm frässtål...

Ett 25mm långt rör med ytterdiameter 9,5mm och innerdiameter 8mm som man sågar en slits i, verkar vara det "enklaste" alternativet, men var hittar man rör med dessa dimensioner...

/Kilensnickare
 
Hur gick det? Hittade du någon spännhylsa som passade Emcon? Jag letar efter precis samma sak...
 
Nix, pratade med en lokal mekanisk verkstad som skulle kunna göra spännhylsor åt mig, men sen rann det ut i den välkända sanden...
 
Ok, har du några mått eller ritningar på hur den ska se ut? Jag har ingen spännhylsa alls att utgå från.
 
Lite mått och bilder skall jag nog kunna fixa, återkommer...
 
Har två spännhylsor med lite olika innerdiameter 6mm och 1/4".
ImageUploadedByByggahus.se1407246206.163396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Underbart! Nu ska min lokala mekaniska verkstad (svärfar) få jobba lite :)
Tack!
 
Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.