Jag vill ha ett mått på 5dl i valfritt material.

Sedan ska jag kunna justera detta så att det tar 3.5dl. Alltså jag ska utan att behöva titta på några streck i måttet bara kunna skopa upp exakt 3.5dl. Sedan enkelt kunna justera det till att ta 4dl istället eller 2dl.

Det är inte vätska eller något som rinner lätt så att säga som jag ska skopa upp så det borde inte vara svårt att konstruera själv i värsta fall.

Hoppas det finns annars får jag uppfinna ett eget :)
Finns det inte är det någon som har bra tips på hur jag kan bygga ett?
 
Jag har aldrig sett eller hört talas om ett mått som går att reglera. Man kan ju tänka sig att man gör måttet som en cylinder med en rörlig botten som går snabbt att ställa om i förutbestämda "hack" för de olika volymerna. Detta kan man till exempel åstadkomma genom att ha tre spår längs med måttets insida med bajonettfattningshack korresponderande med de olika volymerna man vill ha och den lösa botten som en rund platta med pinnar stickandes ut som passar i spåren. Om man sedan på bottendelens undersida har någon form av vred som man kan ta tag i med handen så kan man skjuta bottnen upp och ner och vrida in piggarna i önskade hack så har man ett justerbart mått. Det går nog att få ner glipor och springor såpass att måttet går att använda till torrvaror.
Vad skulle en sådan pryl kosta om den fanns i handeln? Säkert lika mycket som 10 ordinära måttsatser för hushållsbruk.
 
Thomas59
Det finns hushållsmått som går att reglera, typ decilitermått, 3/4 dl, 1/2 dl osv i fasta lägen. Konstruktionen är som en rundad skopa med reglerbar botten (tänk dig måttet, sett från sidan, som en kvarts cirkel med vågräta ytan vid kl 3 och botten reglerbar i steg mellan 1/2 4, 4, 1/2 5, 5 ungefär) där volymen regleras med handtaget. Kommer inte ihåg tillverkare eller produktnamn så jag hittar ingen bild men principen borde vara överförbar till större mått.
 
Asgarvad skrev:
Jag har aldrig sett eller hört talas om ett mått som går att reglera. Man kan ju tänka sig att man gör måttet som en cylinder med en rörlig botten som går snabbt att ställa om i förutbestämda "hack" för de olika volymerna. Detta kan man till exempel åstadkomma genom att ha tre spår längs med måttets insida med bajonettfattningshack korresponderande med de olika volymerna man vill ha och den lösa botten som en rund platta med pinnar stickandes ut som passar i spåren. Om man sedan på bottendelens undersida har någon form av vred som man kan ta tag i med handen så kan man skjuta bottnen upp och ner och vrida in piggarna i önskade hack så har man ett justerbart mått. Det går nog att få ner glipor och springor såpass att måttet går att använda till torrvaror.
Vad skulle en sådan pryl kosta om den fanns i handeln? Säkert lika mycket som 10 ordinära måttsatser för hushållsbruk.
Tackar! Fick en ide hur jag skulle kunna bygga en själv nu. Eftersom jag inte har några krav på att den ska vara helt tät blir precisionen inte så avgörande.

En flyttbar botten med små bultar som sticker ut genom själva behållarens ytterväggar. Vingmutter på utsidan.
Detta mått kanske behöver justeras om några gånger per år så det gör inget om det är lite krångel.
 
Thomas59 skrev:
Det finns hushållsmått som går att reglera, typ decilitermått, 3/4 dl, 1/2 dl osv i fasta lägen. Konstruktionen är som en rundad skopa med reglerbar botten (tänk dig måttet, sett från sidan, som en kvarts cirkel med vågräta ytan vid kl 3 och botten reglerbar i steg mellan 1/2 4, 4, 1/2 5, 5 ungefär) där volymen regleras med handtaget. Kommer inte ihåg tillverkare eller produktnamn så jag hittar ingen bild men principen borde vara överförbar till större mått.
Inte riktigt med men jag ska leta vidare om jag kan hitta något med bild.
 
Suhagg skrev:
Jag vill ha ett mått på 5dl i valfritt material.

Sedan ska jag kunna justera detta så att det tar 3.5dl. Alltså jag ska utan att behöva titta på några streck i måttet bara kunna skopa upp exakt 3.5dl. Sedan enkelt kunna justera det till att ta 4dl istället eller 2dl.

Det är inte vätska eller något som rinner lätt så att säga som jag ska skopa upp så det borde inte vara svårt att konstruera själv i värsta fall.

Hoppas det finns annars får jag uppfinna ett eget :)
Finns det inte är det någon som har bra tips på hur jag kan bygga ett?
Är det väldigt många olika mått du ska använda eller ett par st som alltid är samma? Jag hade nästan övervägt att ha ett gäng fasta mått i så fall för att just slippa hålla på och justera. Typ som de små måttsatserna till köket (oftas ihopsatta som en nyckelring) med krydmått, tesked, matsked, dl o.s.v.

Kanske mest jag som är allergisk mot att hålla på och justera saker när man ska använda dom :p

Funkar ju inte såklart om foderstaten varieras vilt och det ska vara en himla massa olika mått, men en 3-4 borde väl fungera fint kanske?
 
Thomas59
Suhagg skrev:
Här är en ide

[bild]

Giller denna film i sann TV-shop anda :)
[länk]

Jag skulle dock vilja ha mera modell skopa med handtag.
Hundmat jag ska skopa upp ur en hink.
Den jag tänkte på var just i form av en skopa med handtag. Ska kolla vidare och se om jag hittar en bild.

Hundmaten har vi i stora förvaringslådor från IKEA med lock som går att vika upp i framkant. Sen har vi ett mått i form av en burk från nån hundmatstillverkare. Ögonmåttet räcker fint. Större precisionän så behöver du inte.
 
Thomas59
Hittade en bild på det justerbara måttet jag tänkte på som tom är animerad http://www.smartstuff.se/pages/koket_30.asp så man ser hur den funkar. Kanske lite för liten för dina behov men principen går säkert att översätta till ett egentillverkat mått. Kanske en sån VVS-rörkrök i grå plast som finns i en massa dimensioner. Dela en lagom grov krök längst med sidorna och sen en justerbar platta precis som på bilden i länken. Sen ett handtag fastsatt med nån form av stag upp till handtaget från plattan. Svårt att förklara men när du ser bilden i länken förstår du kanske hur jag tänker.
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Hittade en bild på det justerbara måttet jag tänkte på som tom är animerad [länk] så man ser hur den funkar. Kanske lite för liten för dina behov men principen går säkert att översätta till ett egentillverkat mått. Kanske en sån VVS-rörkrök i grå plast som finns i en massa dimensioner. Dela en lagom grov krök längst med sidorna och sen en justerbar platta precis som på bilden i länken. Sen ett handtag fastsatt med nån form av stag upp till handtaget från plattan. Svårt att förklara men när du ser bilden i länken förstår du kanske hur jag tänker.
Den var ju helt perfekt. Skulle behöva något som tar mellan 3-5 ev 6dl.

Och ja ögonmåttet fungerar perfekt för mig men kommer min sambo på mig att använda bara det får jag en spark på smalbenet :wow:

Larvig noga, JA, men så är det bara, den fighten är inte värd att ta d^_^b
 
Reviderar mitt förslag om olika mått då, när man lite mer vet bakgrunden kring det hela så. En del fighter ger man som sagt bara fan i, hur ologiskt eller dumt man själv än tycker att utfallet blir :D:D
 
Tyresö
Suhagg skrev:
Den var ju helt perfekt. Skulle behöva något som tar mellan 3-5 ev 6dl.

Och ja ögonmåttet fungerar perfekt för mig men kommer min sambo på mig att använda bara det får jag en spark på smalbenet :wow:

Larvig noga, JA, men så är det bara, den fighten är inte värd att ta d^_^b

Hahaha, så det är inte bara jag här på forumet som har en fru som bestämmer i hemmet?

Men om det handlar om att skopa upp hundmat, så finns det en uppsjö av olika skopor med mått, i en välsorterad djuraffär - har dom inte en hemma, så kan dom garanterat visa dej kataloger och beställa hem.
 
Bara en annan man kan förstå allvaret i detta. :)
Detta är något som hon bestämmer över det släpper jag.

Men hur många har 3.5dl mått?
De får mindre mat sommartid så då behöver det få att justera alt byta till ett annat mått men det ska vara exakt. Jag vill ha en skopa i varje hink redo att sleva upp mat med i en förinställd volym.
 
Köpte ett litermått på Media Markt med inbyggd våg, tror den gick att tara också. Det borde väl imponera:"Hur många gram skall hunden ha idag?"
 
Kan meddela att måttet var värdelöst, skapa mer jobb än det löste.

På krogen har de ju mätglas där ena sidan är en 4:a och om man vänder på det en 6:a.
Gör något liknande av spirorör, plaströr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.