jag har aldrig jobbat som "lärling" med lärlingslön. började på asea som el/mek med "vanlig" lön.
 
3 årigt gymnasie/ installationselektriker. 5 år som montör 4 år som serviceingenjör med reservkraft, ställverk, UPS. Kurs allmän behörighet IUC (kostar 55000:- från egen ficka).
 
gnistjagare skrev:
3 årigt gymnasie/ installationselektriker. 5 år som montör 4 år som serviceingenjör med reservkraft, ställverk, UPS. Kurs allmän behörighet IUC (kostar 55000:- från egen ficka).
Jag gick min kurs på Komvux, kostade läromedel (som betalades med bidragsmedel från facket), bensin och 2 kvällar i vecka i 1,5 år.
 
Måste varit några år sedan. Man får inget kommunalt/statligt stöd för det idag.
Det är upp till dig eller firman om det skall bli nått.

Inte konstigt då kanske att förhållandet på de som tar behörighet och de som går i pension är 1/8.
 
gnistjagare skrev:
Måste varit några år sedan. Man får inget kommunalt/statligt stöd för det idag.
Det är upp till dig eller firman om det skall bli nått.

Inte konstigt då kanske att förhållandet på de som tar behörighet och de som går i pension är 1/8.
2002-2003 gick jag kvälls-kursen på Komvux.
Fick inga bidrag, men komvux-utbildning betalar kommunen! ::)
 
De utbildningar som man nu kan söka där jag bor är dels
Elektrikerutbildning motsvarande gymnasiets elprogram upp till 1350poäng. Förkunskapskrav grundskola.
Samt Kurs för Allmän Behörighet 400 poäng, vänder sig till den som har yrkeserfarenhet och/eller tidigare utbildning till elektriker.
Utbildningen bekostas av kommunen, men litteraturen får man bekosta själv.
Har man vissa kunskaper eller betyg/meriter kan det vägas in och man kan hoppa vissa delar i utbildningen. Validering sker av ECY.
Upplägget är distans/flex där man själv bestämmer takten man läser, plus att man ska praktisera.
Och det är väl där det kan krocka eftersom man redan har heltidsjobb. Kanske går att ta tjänstledigt iofs.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.