Har hört att dessa ska lysa som ~50w 220v?stämmer detta?Vilka ska man
sätta om man ska sätta inne i huset, några tips på spottar samt kräver dessa
"pottor" ovanför?Längd till brännbart?
tack på förhand..
/
M
 
Jag valde möbelspottar från hide-a-lite och la dem i en mdf under köksskåpen. Iofs 10W, men 20W behövde bara 5-6mm mer i luftspalt. Vet inte om vad de är jämförbara med i 220V.
 
Kan inte säga att jag vet, men jag tvivlar på att de skulle lysa som 50w 230V spottar. Möbelspottar som kräver mindre luftspalt uppåt lyser rent allmänt sämre. De har en reflektor inbyggd i armaturen, 50 och 35W spottar har oftast reflektorn inbyggd i själva glödlampan. Det finns 20W lampor med samma konstruktion som "riktiga" spottar, men de kräver då oftast liknande konstruktioner för värmeskydd också.

Vi har 50w 12V spottar i kökstaket. De lyser bra, lite mer än nödvändigt. Vi har 20w möblespottar som bänkbelysning, det funkar bra som bänkbelysning, men inte mer (i mitt tycke).
 
trojlee skrev:
Har hört att dessa ska lysa som ~50w 220v?stämmer detta?Vilka ska man
sätta om man ska sätta inne i huset, några tips på spottar samt kräver dessa
"pottor" ovanför?Längd till brännbart?
tack på förhand..
/
M
-Dom lyser absolut inte på långa vägar lika bra som 230V.
-Pottor behövs inte om det är oisolerat i bjälklaget, avstånd till brännbart osv har att göra med vilken spot du köper, olika tillverkare har olika rekommendationer.

Hur ska du fälla in dom?
Sänka taket? In i det befintliga taket? Bygga nytt?
 
MR16 Halogen 12V 20W lyser lika bra som GU10 halogen 230V 35W.
 
Jacro skrev:
MR16 Halogen 12V 20W lyser lika bra som GU10 halogen 230V 35W.
Hur då menar du?:S spelar de 15w extra som GU10 ingen roll... eller har jag missat något?
 
Danne031 skrev:
-Dom lyser absolut inte på långa vägar lika bra som 230V.
-Pottor behövs inte om det är oisolerat i bjälklaget, avstånd till brännbart osv har att göra med vilken spot du köper, olika tillverkare har olika rekommendationer.

Hur ska du fälla in dom?
Sänka taket? In i det befintliga taket? Bygga nytt?

Hade tänkt sänka taket ~3", vet ej om jag ska isolera, bör man göra det?Mr16 är
det altså man ska ha, någon armatur som rekomenderas?hur tätt bör man sätta dom?
/
M
 
MB77 skrev:
Hur då menar du?:S spelar de 15w extra som GU10 ingen roll... eller har jag missat något?
12V är mer energieffektivt än 230V. Du får mer ljus för mindre watt.
 
12 V kan väl aldrig vara mer energieffektivt? Transformatorn har sina förluster. Skall man ha mer ljus per watt är det annan teknik som gäller LE eller LED.
 
Ska man ha mer ljus per watt men ändå vill ha halogenvarma ljuset ska man köra på 12V.
 
men det är mr16 som gäller...är mr11 för klent?Någon som rekomenderar
en bra/prisvärd armatur....?
//
M
 
uppsi:)
 
Du har större variation med MR16 och får också bättre ljus. Även enklare att hitta LED alternativ.
 
storkarp skrev:
12 V kan väl aldrig vara mer energieffektivt? Transformatorn har sina förluster. Skall man ha mer ljus per watt är det annan teknik som gäller LE eller LED.
12V halogen ÄR mer effektiva än 230V halogen! Även om man räknar in förlusterna i trafon.

12V halogen har även oftast längre livslängd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.