Hej!
Vi har ett betonghus från -56 med kutterspånsisolerad vind. Kutterspånet som finns idag är utblandat med cement(?) för att hålla skadedjur borta. Tror jag. :)

Vi vill fylla på med mer, kan vi köpa vanligt kutterspån på typ granngården (till stallbox etc) och sprida ut på vinden? Behöver vi torka spånet först? Bland det med cement?

Ja, jag vet helt enkelt nästan ingenting om kutterspånsisolering. Hoppas på info från er!

Mvh
/C
 
Mineralull är ett mkt bättre isoleringsmaterial (så glöm att tillägsisolera med mer spån)
Matta att rulla ut själv,
eller lösull (läggs effektivt av entreprenör)
 
Bärt skrev:
Mineralull är ett mkt bättre isoleringsmaterial (så glöm att tillägsisolera med mer spån)
Matta att rulla ut själv,
eller lösull (läggs effektivt av entreprenör)
Har också kutterspån blandat med cement eller nåt liknande på vår vind. Ska man lämna kvar det om man tilläggsisolerar eller suga bort det först?
 
Jag skulle vara lite försiktig med vad man tilläggsisolerar ovanpå spånet (eller om man byter ut det helt), i synnerhet om det är ett äldre hus med dålig eller obefintlig diffusionsspärr. Kutterspån kan ju "magasinera" fuktig luft för att sedan torka ut igen utan att ta skada, där vissa andra isoleringsmaterial börjar mögla istället.
 
b8q skrev:
Jag skulle vara lite försiktig med vad man tilläggsisolerar ovanpå spånet (eller om man byter ut det helt), i synnerhet om det är ett äldre hus med dålig eller obefintlig diffusionsspärr. Kutterspån kan ju "magasinera" fuktig luft för att sedan torka ut igen utan att ta skada, där vissa andra isoleringsmaterial börjar mögla istället.
klok varning ... ska man lägga mineralull,glasull så ska man lägga diffusionspärr/plast mot den varma sidan först. För det andra ska man vara försiktig med isoleringstjockleken så det inte rubbar balansen uppe på vinden. Många gamla hus har lagom friska vindar och ingen mögel på takspånten bara därför att värmen från huset hindrar ett mögeltillväxt på kalvinden.

Om man nu tar bort all kutterspån själv eller köper tjänsten för x kr, lägger på plast och isolerar för ytterligare x kr. Om man har otur kan det komma fuktproblem på kalvinden. Det åtgärdar man med en lämplig teknisk lösning för x kr och får en till maskin att driva med el och underhålla för x kronor. Efter all möda och utgifter får man en något lägre elförbrukning och mögelkänslig vind.

Eller köper man några säckar med spån och strör över en 10cm till och sen avvaktar och observerar om det fungerar. Billigt och utan risk att man förändrar för mycket på en gång och skapar en mögelvind på köpet.
En frisk , bekymerfri vind är mer värd en än minskad värmeräkning, tycker jag. Kronor kan läggas på billigare värmeproduktion eller andra besparingsåtgärder typ nya tätningslister till gamla fönster och dörrar, ventilation med värmeåtervinning osv :).
gaia
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Kutterspån köper man billigast på sågverk. Fick en full traktorkärra för 500:- ca 4-5m3 på den lokala sågen.
 
Kutterspån skall köpas från snicker, spån från ett sågverk har du för hög fukthalt. Ett snicker som hyvlar/fräser har möbeltorr virke vilket ger ett torr spån. Det är kalk som är inblandad i spånet för att möss och skadedjur inte skall gilla att gosa ner sig där. Har du det redan det inblandad under så behöver du inte blanda i mer kalk. Lägg på mins 50cm nytt spån för att du skall märka någon skillnad, kontrollera då och då att det inte bli mögelpåväxt på vinden, ta i såna fall upp en ny nockventil i vardera gavel, 12x12.
 
Ahlbom skrev:
kontrollera då och då att det inte bli mögelpåväxt på vinden, ta i såna fall upp en ny nockventil i vardera gavel, 12x12.
Tvärtom, att ta upp mer ventilationshål kan öka mögeltillväxten.
Jag är helt inne på gaia:s linje med att gå försiktigt fram och lägga på nån dm till och sedan avvakta och kontrollera hur vinden mår efter ett år.
 
Jag var involverad i en liknande diskussion här för ett tag sen. Det är ju så att isolervärdet på spånet inte är det bästa. Därför har jag funderat på att krafsa bort spånet längs takfoten och en bit in och sedan beställa en bil med t ex träfiberull. Då borde dt blri bättre isolering där det är trångt om utrymme. Det bortkrafsade spånet kan man använda för att öka tjockleken i mitten av huset. Vad tror panelen om det?
 
Det är en avvägning när det är dags att ventilera vindsutrymmer vad jag har erfarit. Tilläggsisolerar man tillräckligt mycket så kommer ingen värmeläckage uppstå till vindsutrymmet och temperaturen kommer därmed sjunka. Om det nu skulle uppstå fuktig luft i detta utrymme har jag fått lära mig att detta skall ventileras bort. Men i ett gammalt hus är det en knepig avvägning då det inte är en lufttät konstruktion, ångspärr etc och fuktig innomhusluft säker tar sig upp där.
I en villa från 30-talet som jag bodde i som lite lade vi in 20cm gullfiber på vinden på sågspån (vilket man avråder från idag :0)), men i alla fall så 2 år senare var det mögelpåväxt på vinden, ett par borrhål i varje gavel för ökad ventilation och problemet försvann.

Att lägga ihop spånet i mitten och ersätta med cellulosa på sidorna ser jag inget problem med, de är material som fungerar bra tillsamman, om du ändå är där och krafsar skulle jag i alla fall funderat på att ta bort sågspånet, det brukar gå lätt att skoppa upp sågspånet med en skopa till en soppborste och ösa ner i svarta soppsäckar och böra ut.
 
Lägg på eko-fiber på vinden, har jag gjort direkt på sågspånet. Eko-fibern är det enda ? som går att lägga direkt på torrt spån. Jag byggde spången över vinden, 40 cm ovanför bjälklaget, byggde ett stag på varje takstol, sedan kom det firma och sprutade in eko-fibern. dom lade 40 cm på mitt obefintliga 10 cm sågspån. Som natt och dag har det blivit på vintern. Står även emot värmen på sommaren. Betydligt dyrare än sågspån fast betydligt bättre isolervärde.
 
Hej!
Har funderat på EKO-fiber, får se hur det blir. Som det är nu blir det komplettering av kutterspånet nu och en riktig tilläggsisolering förhoppningsvis till nästa vinter.. Däremot måste jag troligen sätta in en nockventil eftersom det blivit betydligt mer svartprickigt på vinden sen vi flyttade in 2006. :(
 
Jag fortsätter tråden...

Nu har renoveringarna kommit till övervåningen med snedtak och tankar på isoleringen är aktuella igen. Jag har rekat på vinden och vad det verkar är samtliga sidotak fyllda med sågspån. Min plan är att avlägsna spånet och fylla facken med träfiberisolering (Vital) i skivor. Jag låter isoleringen fortsätta någon dm eller två upp på vinden för att minska köldbryggan. Det avlägsnade spånet samlar jag upp och häller ut på vinden. Jag lär behöva köpa extra och komplettera med. Kutterspån från Granngården är riktigt fint, helt utan limrester mm också.

En undran som jag har är om jag ska krafsa undan spånet och lägga någon skiva med isolering i anslutning till isoleringen som kommer upp från sidovinden, och sen återfylla med spånet?

Vad blir bäst: isoleringsskiva närmast den varma delen och sågspn ovanpå, eller spån underst och skivan ovanpå?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.