Jag har en enklare borrhammare, Makita HR2470, som används för allroundborrning i mitt stenhus. Varje gång jag installerar utanpåliggande elinstallationer i källaren blir jag galen på betongdammet som trillar ur hålet man borrar. Brukar hålla dammsugaren med ena handen, alternativt försöka tejpa dammsugarmunstycket på maskinen för att fånga upp dammet. Det fungerar men är meckigt. Finns det någon form av tredjepartsutsug som går att montera på denna typ av maskin? Behöver inte drivas av själva borrhammaren som originalutsugen till vissa maskiner, räcker med en fjädrande krage med utsug.
 
God kväll!

Såg denna i något infomail jag fick av dewalt för ett tag sedan, borde passa till vilken maskin som helst, så länge den är 43mm eller 54mm runt "kragen".

http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/D25301D/

//Freed


phl skrev:
Jag har en enklare borrhammare, Makita HR2470, som används för allroundborrning i mitt stenhus. Varje gång jag installerar utanpåliggande elinstallationer i källaren blir jag galen på betongdammet som trillar ur hålet man borrar. Brukar hålla dammsugaren med ena handen, alternativt försöka tejpa dammsugarmunstycket på maskinen för att fånga upp dammet. Det fungerar men är meckigt. Finns det någon form av tredjepartsutsug som går att montera på denna typ av maskin? Behöver inte drivas av själva borrhammaren som originalutsugen till vissa maskiner, räcker med en fjädrande krage med utsug.
 
Tjusigt! Precis en sådan jag tänkte mig, verkar kosta 600-700kr vilket är lite i överkant. Dock ser den gedigen ut. Ska kolla om den kan passa på min Makita.
 
Detta är ju makalöst, har letat efter prylar utan att hitat något och nu dräller det in bra tips. Hade nog en dålig Googledag igår...
 
här ser Makitas originalvariant ut. Till synes plastigare än Dewalts lösning.
 
Makitans hals är 43mm så Dewaltutsuget lockar.
 
Finns ett litet munstycke du sätter på slangen som ser ut som en liten kopp med ett hål i för borren. Sätt igång dammsugaren och placerakoppen över hålet så hänger den kvar av suget, sen är de bara att passa in hålet över märkningen och borra. Kostar ca 150 spänn och tillverkas av nilfisk. Passar dirrekt på festools 27 slang, tar ingen plats heller, min ligger tillsammans med övriga festool munstycken.
 
gifen skrev:
Finns ett litet munstycke du sätter på slangen som ser ut som en liten kopp med ett hål i för borren. Sätt igång dammsugaren och placerakoppen över hålet så hänger den kvar av suget, sen är de bara att passa in hålet över märkningen och borra. Kostar ca 150 spänn och tillverkas av nilfisk. Passar dirrekt på festools 27 slang, tar ingen plats heller, min ligger tillsammans med övriga festool munstycken.
Hej

Du har händelsevis ingen direkt länk / namn / bild eller så?
(vet inte riktigt vad jag skall söka på....)

Mvh

Peter
 
Har kollat igenom Nilfisks tillbehör och hittar inte koppen. Fungerar den vid borrning i taket också?
 
Annars har du ju den klassiska snålvarianten med ett kaffefilter upptejpad med maskeringstejp, men den funkar bara på väggar
 
Jag brukar köra med en liten ficka av tidningspapper i stället för kaffefilter. Fungerar fint på jämna väggar. Nu jobbar jag i fulputsade betonghålstensväggar samt tak av betong :(

Tack för länken till borrmunstycket. Frågan är ju då om det fungerar i tak? Jag har en dammsugare med bra sug.

Priset är iofs så lågt att man kan köpa det och testa. Frågan är vem som har ett sådant i krokarna...
 
Redigerat:
Var inne och sprang en vända på Bauhaus idag och såg av en slump en sådan där kopp hängandes på en hylla. Såldes som AEG men det var samma produkt. Bauhaus ville ha 179kr för den vilket jag tycker är ett rån. Köpte den på öppet köp och testade lite (utan att borra) med dammsugaren. Den sitter bra i slätt tak, bra på slät vägg och skapligt på fulputsad vägg. Behåller den även om det nog är den dyraste plastbit jag köpt som det inte står Festool på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.