Hej! Ska äntligen börja bygga badrum i källaren nu och det finns inge avlopp där just nu så jag ska bygga allt helt från början.

Det är ett rum på 13kvm med två ytterväggar som lutar lite utåt, så det blir ju verkligen inte snyggt om man kaklar direkt på väggarna så jag tänkte regla väggarna med stålregel och sen klä med tex osb skivor, vad tror ni om detta ?
Om jag klär väggen med gips så går det inte att skruva upp saker på väggen just därför tänkte jag använda mig av trä som vägg.
Har läst lite om att man måste ha luftspallt upp mot tak så att fukt kan komma ut, stämmer detta och va stor spallt behövs ?

Fuktspärr tänker jag ha över hela golvet och sen på väggen där dusch, badkar och sånt ska stå, alltså inte hela väggarna.

Golvet ska jag ha vattenburen golvvärme och funderar på någon isolering så att inte värmen går neråt för mycket, sedan gjuta hela golvet och sen på med klinkers.

Vad tror ni om mitt projekt ? vad ska jag använda för fuktspärr, väggmatterial ja gärna kommentera allt så att man inte gör något dåligt.

Inte bäst på att skriva så jag har nog glömt allt man ska skriva men ställ gärna frågor och skriv va ni skulle ha gjort så är jag grymt tacksam d^_^b
 
Varför vill du fuktspärra hela golvet? Jag rekommenderar att du endast fuktspärrar i duschhörnan.

Vad jag hört om golvvärme på oisolerad platta är att det är att elda för maskarna. Jag funderar dock på att göra detsamma i min källare =)
 
Du måste väl ändå dra dit nytt avlopp, så varför inte gräva upp o isolera golvet innan du lägger golvvärme? Finns massvis med trådar om hur man skall göra.
 
Vet inte men OSB mot yttervägg känns inte så lysande i en källare, är som att be om problem.
 
LIMEN: OM det skulle bli så att golvet skulle stå i vatten ett tag, ska ju inte göra det eftersom att jag ska göra lut på allt mot brunn men vill vara på säkra sidan !

MAGNUS_ANDERSSON: nja så jäkla kul är det inte att bila upp hela golvet hehe, så det måste finnas något bättre sätt utan att behöva ta upp hela golvet.

BEZT: gips är ju väldigt fuktkänsligt så det känns väl bättre med trä istället, eller har jag fel ? plus att väggen kommer ju bort så pass ifrån ytterväggen så det ska ju inte kunna komma vatten på den väggen. eller har jag fel som sagt ? :)
 
Golvvärme på oisolerad platta är ju ingen höjdare rent ekonomiskt. Det blir varmt om fossingarna men maskarna i jorden under får det lika skönt! Jag har själv värme i oisolerad platta i källaren, men mitt badrum är mindre än 3 kvm :)
 
Tiurinen skrev:
OM det skulle bli så att golvet skulle stå i vatten ett tag, ska ju inte göra det eftersom att jag ska göra lut på allt mot brunn men vill vara på säkra sidan !

gips är ju väldigt fuktkänsligt så det känns väl bättre med trä istället, eller har jag fel ? plus att väggen kommer ju bort så pass ifrån ytterväggen så det ska ju inte kunna komma vatten på den väggen. eller har jag fel som sagt ? :)
För källare gäller:
ingen trä eller annat organisk material, ingen gips eller gipsskivor och ingen fuktspärr ( utom i duschen). Det är inte direkt vatten som förstör organisk material och lyfter plattor men fukt som vandrar utifrån och in genom golv och vägg. Tänk en gång till innan du bygger
 
Om det inte är orimligt stor lutning på väggarna så varför inte putsa om dem så att de blir vertikala och vinkelräta? Och sen kakla direkt på putsen (med fuktspärr bara i duschen då). Det skulle nog bli bäst.
 
Ja eller stålreglar och miniritskivor eller något liknande som inte kan mögla om putsningen är för besvärligt.
 
ang golvvärme, finns det ingenting som "reflekterar" upp värmen om man säger ? alltså så att man inte behöver isolera några cm. Jag personligen tycker ju att betongen ska isolera så att värmen stiger.

kanske skulle tänka om ang väggarna, kanske som ni säger så är det lättast att putsa väggarna och kakla direkt på. Vad ska man använda sig av för puts då ?

Ska man stryka på en primer först över hela väggarna och sedan fuktspärr vid duschhörna m.m ?
 
Vad menar Du med primer? Oftast använder man primer för att förbättra fästet för flytspackel och fix tex. men i så fall ska den strykas på tätskiktet inte tvärt om.
Jag fuktspärrade duschhörnet och längs med väggarna men sparade mitten av rummet, så fick jag råd att göra mitt badrum i källaren.
 
Vi har putsat och rätat alla väggar i källaren, och firman som gjorde jobbet använde Finja putsbruk B. Rå Leka behöver inte primas, men på betongväggar behöves det. Dom använde en speciell typ av primerbruk som dom slammade på först. Altså inte vanlig vätskeprimer som man använder ex. när man lägger kakel på betongplatta.

Lutar det väldigt mycket, eller som i vårt fall där det var olika tjocklek på olika delar av väggarna p.g.a. att vi lyft huset och höjt källarväggarna, så finns det en typ av lättbetongplattor att köpa som man murar på först för att spara in antalet lager som behöver putsas. Finns i olika tjocklekar. Dom är dock ganska dyra så gör du jobbet själv så hade jag struntat i dem och putsat det rakt oavsett lutning på väggen.

Jag hade absolut putsat i ditt fall för att undvika fukttrubbel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.