Har inte så stor erfarenhet av planlösningar men jag tror jag har hittat en bra lösning för ett litet hus på 60 kvadrat. Synpunkter är varmt välkomna.

5338222965_7dbf59a0db.jpg
 
Om planlösningen är bra eller dålig är omöjligt att bedöma enbart utifrån skissen. Det som man måste veta är: vad ska du ha huset till? Hur många ska bo där? Vilka är det som ska bo där? När ska de bo där? Hur ska huset byggas? Var ska huset ligga? Etc etc...
 
Huset ska ligga i Dalarna och jag hade tänkt att bo i huset permanent.
 
B
nog funkar det. kanske ett till rum typ kontor. inte alltid man vill va i samma rum
 
Varför ha två lika stora badrum i ett så litet hus? Knappt 4 kvm är ett väldigt litet badrum men ett väldigt stort toalettrum

Varför planera för ett sovrum med två dubbelsängar, vem vill bo så? Om man vill ha sängpaltser för en familj med två barn tex, eller för två par är det bättre med ett sovrum för dubbelsäng och ett för våningssäng tex.

Vad är det gula? Förråd?
 
I badrummet bygga dusch och badkar av hela rummet. 2 kvm som man kan röra sig på när man duschar och 2 kvm för badkar kändes som rimligt.

I toaletten hade jag tänkt att ha toalett, handfat och skåp med tanke på att det behöver vara handikappsanpassat enligt reglera så kändes inte 4 kvm för litet om man ska in med skötare och rullstol också.

Entrén tänkte jag ha alldeles utanför toaletten. På andra sidan i det gula rummet har jag planerat att ha tvättstuga/garderob. Med dörrar både ifrån entrén och från sovrummet.

Kök/vardagsrum hade jag planerat att ha i ett och samma rum med köket längs väggen på vänster sida. på väggarna i vardagsrummet vill jag ha nästan enbart fönster och mot sovrummet en skjutdörr. Så att man får en väldig luftig känsla av utrymmet.

Jag satt bara dit sängarna för att få en uppfattning av arean, det är som du påpekar endast ett sovrum vilket kanske inte är det bästa med huset. Jag har funderat på att om man får utökning av familjen att kunna bygga en övervåning med sovrum eller att bygga ut.

Jag vill inte köpa mig ett allt för stort hus och helst så lite lån som möjligt. Den dagen man behöver mer utrymme får man väll se hur det ekonomiska läget ser ut just då.
 
Med "var ska det ligga?" menade jag inte landskap utan mera stad/landsbyggd, skog/strand, plan tomt/sluttning, väderstreck etc.

Men det ska alltså vara ett permanenthus för ett enpersons-hushåll?

I ett så pass litet hus kan det vara klokt att sammanföra bad, wc och tvättstuga till ett rum. Det slösar mycket med ytan att dela upp dem på flera rum. Tänk också på att planera förvaringsutrymmen.
 
Det blir på landsbyggden det kommer ligga, plan tomt när jag hittar någon som passar mig. En eller två personer med möjlighet att lätt bygga ut om så skulle behövas
 
Som "andersmc" säger verkar det lite överambitiöst med separat tvättstuga, bad och wc i ett så litet hus. Det är väldigt många kvadratmeter som går åt till handikappsapassningsreglerna, när man i själva verket lätt får in alltihopa på mindre än 9 kvadratmeter. Mitt badrum är 260*280 cm och innehåller värmepump, tvättpelare, toalett, stort hörnbadkar och rejält tvättställ med högskåp. Känns inte bra att ha allt ihopslaget i en villa på 160 kvm, men i ett så litet hus som ditt verkar det slöseri på yta att ha 20% badrum och tvättstuga.

Däremot kan det även i små hus vara bra med två toaletter, då har man en i det större badrummet och en i ett mycket mindre, där det bara ryms toalett och tvättställ.

Något som också är bra oavsett storlek på hus är möjligheten att duscha av sig direkt man kommer in, dvs grovingång med tvättstuga och dusch. En sådan lösning blir mycket allsidigare oavsett storlek på huset, men dusch och badkar i samma rum är konstigt tycker jag. Det är vanligare att folk vill vara ifred när de duschar/badar än att man gör det tillsammans, då ju duschen väsnas en hel del. Så om frun ligger i badkaret och läser kan man inte duscha av sig förrän hon är klar.
 
Jag hade fimpat de separata badrumet och tvättstugan och flyttat in allt i det "gula rummet". Sedan så hade jag tagit och använt hela den ytan som frigjordes till ett kök. Väggen mellan "halldelen" och toaletten hade jag sparat och byggt köket i ett L mot den väggen och ytterväggen. I ett sådant här litet hus så hade jag tagit besväret med endast en toalett. Ett hörnbadkar hade jag också valt bort till förmån till ett mer vanligt utformat badkar, gärna i kombination med duschkabin. Garderoperna hade fått flytta in i sovrummet samt stådskåpet hade fått stå i hallen.

Uppvärmning? Kombination av en bra täljstenskamin luft/ luft värmepump och olja/elradiatorer som komplement. Det hade varit min setup för huset.

För att sedan "lyxa till det lite" så hade jag byggt öppet upp till nock i allrumsdelen. och förrådsutrymme alternativt loft ovanpå sovrummet/ badrummet. Där kan man ha hemmakontoret.
 
Redigerat:
Jag har kladdat lite i din skiss för att förklara hur jag tänker.De röda fyrkanterna är köket och den stora ringen är en spiraltrapp till ett loft och den lilla ringen är en kamin.
 
  • 5338222965_7dbf59a0db kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mzn skulle också kunna ställa kaminen längsmed väggen mellan glaspartiet och spiraltrappen och göra en luftförflyttning i väggen mellan allrum och sovrum för att på så sätt få in den goa värmen i sovrummet på ett effektivare sätt.
 
Är det vettigt att ställa kaminen mot en fönstervägg?
 
Jag vill se kaminen så mitt i huset som möjligt.
På så sätt får du en betydligt bättre värmeekonomi i huset och kan använda spisen för att suga ut fuktig luft också
 
Mitt i smeten är alltid bäst om det går så klart.
Är det fönstervägg där jag markerade den? I så fall så skulle jag inte sätta den där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.