Skorstenen börjar pysa och jag måste dra i slang eller glidgjuta pipan.
Det gör att jag måste byta panna.
Min gamla panna skickar ut för heta rökgaser (550+) för att gjutningen ska hålla. Slangen (110mm) ger tydligen för dåligt drag.
Synd, för min gamla panna fungerar helt utmärkt och drar lite ved (12-16 m2/år) och värmer snabbt upp huset när vi kommer hem på kvällen (har hög "tända upp"-effekt).
Jag är skeptisk till underförbrännare som säkert tar längre tid på sej att värma upp ett kallt hus (ingen mening att värma upp det under dagen då ingen är hemma, eller på natten då man sover).

Jag kopplade en 1000l ackumulatortank (och installerade en Laddomat) till min panna då det "skulle vara så bra".
Men för att värma upp tanken gick det år tre dagars vedförbrukning och tanken värmde sedan bara huset i en dag.
Så tanken åkte ut med buller och bång.

Till saken hör att pannrummet är litet och jag har idag en 700l tank (som egentligen är till för solfångarvärmen) som överkokningsskydd. Pannan är bara 60x60 cm så det blir ett drägligt utrymme i pannrummet.
Jag får absolut inte plats med fler tankar och vill inte byta ut min nuvarande tank (då den var dyr med alla slingor och uttag och isolering, och bökig att montera).

Vår överförbränningspanna fungerar precis som vi vill ha det, men jag antar att jag måste köpa en underförbränningspanna för att få ner rökgastemperaturen.

Vet ni någon panna som är liten till längd och bredd och effekt?
Någon som har sugfläkten ovanpå och därför bygger ut mindre från muren?
 
Har du rökgastemp på över 550° nu så är allt annat effektivare ;)
En modern vedpanna ligger under 200° så ved förbrukningen kommer minskas ordentligt då du förmodligen inte ens har 50% verkningsgrad idag, Dessutom är det stor risk att hela kåken brinner ner med dom temperaturerna..

Du skulle inte slängt ut 1000 l tanken utan pannan du har nu ;)
Att de gick ved för 3 dagar för att värma vattnet i tanken som sedan bara räckte en dag fattar jeg inte, Möjligen att de va varmt hela tiden med acktanken medans utan va de bara varmt då ni eldade..
 
Inte ett svar på din fråga, men...
Det du beskriver är fysiskt omöjligt. Om du har eldat och veden brunnit upp finns värmen någonstans, den kan inte bara försvinna. Att det skulle gått åt mer ved bara för att du hade en acktank är fel. Vart menar du att värmen skulle tagit vägen efter att du laddat upp acktankarna?
Utan acktank och med 550 grader varma rökgaser har du ett väldigt oeffektivt system!
 
Med din inställning är det bättre du installerar en värmepump.
 
Braskamin, fungerar på samma sätt. Bara varmt när du är hemma och eldar.
 
Tack för alla synpunkter.
Möjligen var det så att acktanken tömdes under dagen då ingen var hemma och drog nytta av den värmen.
Men troligast är att systemet med Laddomaten, som tog tillbaka värmen från tanken till pannan för att shunta ut i kåken och värma tappvarmvattnet, gjorde att draget genom pannan (och pannans dåliga isolering) kylde ner vattenmängden där.

Mina höga rökgastemperaturer värmer upp den stora murstocken (12 meter) som sedan hjälper till med uppvärmningen. Uppe på taket mäter jag 230 grader. Det kan man säkert mäta med en nyare panna i isolerade stålrörsskorstenar också.

Syrran satte in en Solo Innova (efter att ha eldat ved i en 50 år gammal ERYL dubbelpanna) 2000l tank och ny keramikskorsten, och konstaterade att vedförbrukningen ökade!!
Försäljaren försvarade sej med att "Vi har aldrig lovat att vedförbrukningen skulle minska, bara bättre komfort...."
Att elda är inte besvärligt när man har pannrummet bredvid köket.
Omaket är att bära in ved. Och att hugga, kapa och klyva. Där hade man förväntat sej en minskning.

Ja, visst finns det en risk att kåken brinner ner med dom temperaturerna. Det är för övrigt min största (enda) anledning till att byta panna. Dock har jag eldat med dom höga temperaturerna i 20 år nu.....

Jag har eldat braskamin i många år (Hugo) men det skräpar ner inne, plus att värmen sprider sej dåligt i alla rum. Så den åkte också ut.....

Värmepump. JA!!! En dröm. Har dock inte råd. Uppskattad kostnad för elförbrukning för bergvärme 25000:-/år. + service och amortering på investeringen. Ved 2000:-/år....

Jag körde med elpatronerna ett dygn när det var kallt. 190kWh..... Med mitt elavtal, som jag sitter fast i i 5 år, kostade det nästan 400:-.....
 
Redigerat:
Går det 190 kWh/dygn så är effektbehovet för kåken 8 kW vilket tömmer en 1000 l tank på 7,5 tim, För att hålla värmen 1 dygn med ved går det då ca 170-190 l staplad ved/dygn.. Detta med en modern panna så med över 550 grader bör det gå typ dubbelt..

230° uppe på taket, Själv har man ca hälften ut ur pannan o 70° en meter från toppen..
 
2:an
Jag är imponerad av dina uträkningar.
12kW elpatroner har jag och dom slog endast ifrån korta stunder (-25 ute). Uträkningen av vedförbrukningen stämmer också väldigt bra.

Vad har du för panna, med dom låga temperaturerna?
 
Jag har en liten nibe alpha keram men kör med pelletsbrännare i den, Nu heter den pannan vedex 1000 o har lite större vedvolym men man ska ha litet hus/effektbehov om man ska ha sån panna..
Jag köpte den då man inte visste bättre då o blev rekomenderad att köpa en vedpanna fast jag skulle köra pellets då man skulle kunna elda med ved vid problem med pelletsbrännaren :(
 
Jag fick ner rökgastemperaturen på ett ganska simpelt sätt.
Eftersom rökgången är platt och bred (hela pannans bredd) kapade jag till eldfast tegel och ställde in i rökgången så att röken måste gå Zig-Zag för att komma ut.
Vips sjönk rökgastemperaturen till 190 grader (550 innan) men jag hade då lite problem med inrökning när jag skulle fylla på mer ved.
Jag tog då bort en "sväng" och inrökningen slutade.
Rökgaserna ligger nu på 260 grader och allt funkar bra.
 
Vad för panna är det ?
 
Gustavsberg VP611.
En kokspanna som jag monterat en tryckande fläkt på (eftersom kokspannor har så liten draglucka).
Jag har tagit bort rostret och lagt eldfast tegel i botten, där jag bränner veden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.