Hej
Har egentligen samma fråga två gånger, då det knäpper om rör på två ställen:

Jag har utanpåliggande vattenrör i badrummet som sitter fast med rörhållare i kromad plast. När rören blir varma resp kalla så knäpper det om dem, därför funderar jag på om det går att smörja dem i sina hållare så de kan få expandera utan att det knäpper. Vad ska man använda i så fall, funkar vanlig teflonolja?

Även ett avloppsrör som ligger an mot trä på ett ställe på kattvinden knäpper det om (framfrallt på vintern) när det expanderar, går det att smörja med något där? i så fall med vad ska man smörja?.(lite svårt att komma åt för att kunna slipa bort trä vilket annars vore mer optimalt)
 
Har varit uppe tidigare, sök så hittar du lite svar..

Har själv en gång i tiden sprayat 5-56 på ett rör som var inbyggt genom en inspektions lucka. Och var sedan tyst. Vad du nu än sprayar men var noga och skydda saker runt om så att du inte får konstiga fläckar eller så. Jag har inte själv använt teflonolja men som sagt 5-56 och silikonspray har fungerat för det mesta.
 
Har sökt efter trådar men inte hittat något :(

Bra iaf att det funkar, var främst risk för brand osv som jag oroar mig för..
 
:OBrand????
 
olja brinner bra och en del oljor kräver inte så hög temp för att börja brinna och vattenrören blir varma, tror dock inte det är så stor risk just med vattenrören

är egentligen mer orolig för att smörja röret på kattvinden då röret är begravt i kutterspån och olja+trasa kan självantända så olja+kutterspån kanske kan få liknande effekt(?)
 
Det är linolja som kan självantända genom dess reaktion med syret i luften. En smörjolja gör det knappast på ett värmeledningsrör, diesel har tex. en självantäningstemperatur på 220 grader.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.