RoTe
Min morfar börjar tycka det är allt för mycket arbete med vedeldningen och funderar på att skaffa bergvärme. En granne har nyligen installerat bergvärme för 60 000kr totalt och är jättenöjd, vedpannan är kvar och han eldar tydligen en del i den... Nu har morfar fått för sig att han ska göra likadant, trots att han snart inte kan elda alls. Hur får jag honom att förstå att bergvärme för 60 000kr inte är ett bra alternativ för honom?

Dagsläget:
100m2 kåk med källare från 1960 talet. Kombipanna som eldats med ved sedan oljekrisen men nu med olja pga att morfar inte orkar elda.
Egen skog finns, alltså gratis bränsle om man kan hugga. Huset ligger i glesbygd där dom flesta har egna skogar inom familjerna så jag gissar att dom flesta gärna väljer vedeldning, i alla fall om man tittar på antalet skorstenar som ryker när det är kallt. :)

Säg att han installerar bergvärme för 60 000kr som grannen gjort, vad händer när det blir minus 20 ute och man inte stödeldar?
 
han ska väl kunna sälja lite mer ved från sin skog till vedeldarna och installera en större VP än grannens halvlösning ;). Annars är det lika bra att elda med oljan än att bara halvera vedhanteringen.
Försök övertala honom att för lite mer pengar blir han helt vedfri.
Bättre en VP i källaren än trä i skogen :)
Lycka till!
 
Vad är det för bergvärme som instalerats för 60 000:- ???
Borrhål kostar ca 50 & värmepumpen kostar 50-60 000:-
sen ska nån instalera grejorna också, o det är väll minst 10, o kanske det dubbla om det går åt mycke ombyggnationer.

Om en sån anläggning instaleras så kan han bara köra värmepump, o den funkar oavsett utomhustempratur!
Ska han ha så att han kan ved elda också så blir et ju till att fortsätta betala den dyra sotaren & en til läggskosnad på minst 20 000:- för att kunna bygga ihopp systemena.
Det är nämligen inte så enkelt att få det att funka bra, då ena systemet vil jobba med minsta möjliga tempratur ökning & ska inte akumulera värme, o det andra systemet jobbar presis tvärtom.
När dom väl är ihopp byggda så kommer man inte få samma lönsamhet på värmepumpen som om den var ensam i systemet.

Om han har mycke mark så ska han ha jordvärme, det är billigare att instalera.
 
RoTe
Jag har ingen aning om vad grannen har för bergvärme, dock är morfar lyrisk över priset... Antagligen är det väl en otroligt grund borra och en klen pump monterat av något skumraskföretag?

Han måste ju ha kvar vedpannan för att elda när inte bergvärmen räcker till, vilket ju är ofta med dessa vintrar... Jag föreslog pellets men det var ju JÄTTEDYRT sa han... Trött kan man bli!

Jordvärme går bort då tomten är alldeles för liten.
 
varför underdimensionera systemet?
 
RoTe
pjfj skrev:
varför underdimensionera systemet?
Det fick jag aldrig något svar på av morfar, men jag antar att han har 60 000kr liggandes men inte 120 000kr som ett normalt system kostar.
 
pjfj skrev:
varför underdimensionera systemet?
Gamla gubbar kan rent ut sagt vara outsägligt dumsnåla.

Fråga vad han gör när pannan går sönder, en kombipanna från 197?? lever på övertid så måste han fortfarande elda så måste han ju ha en ny panna också...
 
RoTe
Fotografen skrev:
Gamla gubbar kan rent ut sagt vara outsägligt dumsnåla.

Fråga vad han gör när pannan går sönder, en kombipanna från 197?? lever på övertid så måste han fortfarande elda så måste han ju ha en ny panna också...
Det har gubben löst sörrö... ;)

En bekant till honom bytte ut sin exakt likadana panna för minst 20 år sedan, den står nu som reserv i garaget hos morfar... :D
 
Om du köper rätt pumpstorlek & om huset har rät radiatorer så behöver du inte spetsa alls oavsett hur kalt det är på vintern.

köper du inte "för stor pump" som i förslaget ovan, så spetsar ju elpatronen! Så gubben behöver inte elda alls!

Ofta behövs lite spets på en kall natt, låt säga att det behövs 3kW elpatron i 30 minuter 4 ggr under en sträng natt & deta händer 4 nätter på en månad.

Om man eldar då ska man elda upp pannan & en akumulator tempratur för at det kanske behövs lite energi ? snacka om att kasta bort ved & jobba i onödan.

3kw X 30 minuter X4 = 6kWh = 10:-

Det elpatronen kommer att dra, spar han in på att sluta sota skortstenen!
 
fast köper man en komplett anläggning för 60 000:- då får man nog elda så dort det blir lägre än +5 grader ? eller?
o då går det ju åt lika mycke elpatron som om man hade elupfärmning???
 
RoTe
Notera att jag inte är FÖR denna ide utan jag vill ha argument MOT denna galenskap så inte morfar kastar ut 60 000kr i onödan.
 
Jag har uppfattat det. skriver bara vad jag tänker...

Jag har svårt att tro att nått som inte kostar med kommer att funka. Skule vilja veta vad det är dom instalerar, som inte kostar mer.

Sen ska man köra rakt ev på ett system.
 
Kopplar man in och GRÄVER (dvs markvärme) själv kan man nog klara 60 papp relativt enkelt. Den billigaste pumpen på rinkaby går på en 40 lax och det kommer man nog inte under om man inte köper en beg pump (=stor chansning).

Borrning brukar kosta från 25 och uppåt beroende på var man bor och hur man förhandlar.
 
RoTe skrev:
Det fick jag aldrig något svar på av morfar, men jag antar att han har 60 000kr liggandes men inte 120 000kr som ett normalt system kostar.

Om det är 60 000 som fattas för honom, så kan du ju köpa lite skog av honom så han får in kontanterna. Sen säljer du skogen (kanske med lite vinst?). Alla nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.