fsn skrev:
Vill man ha ett gediget hus så tror jag nog att HM kan vara ett bra alternativ med tex råspont i tak (inte fabriksspikade luckor utan riktig råspont). Många prefabhus tex Trivselhus har board. Vad man föredrar verkar variera men jag tycker att råspont och papp känns gedignare och bättre.
Det är bara att byta hos TH, en prislapp på 15 000 kr. Vi ska byta till råspont, inga problem hos dem.
Också småpengar i sammanhanget gentemot vad tillägg för annat är hos vissa andra leverantörer. Tycker många häktar upp sig för mycket på vissa tillval, med tanke på hur små pengar det är för tillägget. Dem 10-20 000 råspont kostar tar TH lätt igen på annat invändigt jämfört med många andra. Isolerade innerväggar, ektrappa, spån bakom gips i ALLA väggar, badrumintredning, kök, vitvaror o.s.v.
Men visst känns råspont mest gediget.

Ska man välja leverantör är väl bolaget i sig av betydelse också, hur många hus gör HM-hus t.ex. o.s.v.?
 
Hej igen,
med HM hus fick vi ett väldigt bra pris på själva huset: 1,5 milj. Sen tillkom ju all de kostnader som jjag nömnde ovan men det var vi medvetna om innan och många av dessa kostnader tillkommer ju vilket bolag du än väljerv att bygga med! Vi hade kunnat komma ner i pris på bygget om vi valt lite enklare standard. I priset från HM hus ingfår HTH kök och alla vitvaror från Miele. Vi letade hus och jämförde priser i flera månader och kom fram till att för det vi ville ha var HM hus mest prisvärt.
 
Kommer in lite...Karge får man fråga hur stort ert hus är samt om det är några vinklar och så? Funderar om man skall gå tillbaka till dem och rita om huset med mindre vinklar för att dra ner kostnaden. Jag tror att saxat tak och sånt drar iväg en del och det är ju inget jag kräver egentligen! Tacksam för svar! Ursäkta lånet av tråden.
 
Hej,
vi bygger ett tvåvånings funkishus på ca 160 m2. Du kan se det på min blog salanda183.blogspot.com
Vi har saxtak i köket och i allrummet där uppe.
 
Hej

Vi ska bygga med LB hus nu under våren men va först inne på några som heter Perssons Byggcentrum i Vårgårda/Alingsås och ångrar faktisk att vi inte valde dem.
De gör byggsattser färdigkapade och urjackade till skilnad från FH och med mycket högre standard. De hjälper er även med entrepenader om man vill. Vi skissade ett 1,5 plans med förhöjt väggliv tot ca 190 m2 och det skulle gå på 980 000 kr ca och då är det ALLT material till både hus och grund med i priset, inga arbeten dock. Kakel, golv, kök mm.
Du kan ta vilket hus som hellst och göra om till ditt eget och de hjälper dig med allt.
Kolla http://www.perssonsbyggcentrum.se/.

mvh Louise
 
Karge..du har mail!
 
Mest för pengarna är ju inte helt lätt att svara på då man lätt tappar fotfästet i alla alternativ, ingen leverantör har ju allt för bra pris, därför handlar frågan snarare om på "vad" man vill prioritera och lägga sina pengar.

Då jag gjorde mycket själv kan jag inte gå in på kataloghus (finns säkert massa trådar i det ämnet redan), men vill ni göra eller ha hand om del själva i bygget kan jag tillföra lite till alternativen ovan.

HM-hus, där kan jag verkligen rekommendera arkitekten, jag pratade med fyra arkitekter var av två med hög rennomé men ingen av dem kom i närheten av "J" som var KANON!
En säljare på HM hade jag svårare för (en besserwisser;)), men den andra säljaren gav ett mycket trevlig intryck, vad husen beträffar får man verkligen ett unikt hus "One of a kind", dock hade HM svårt att möta mig på ett byggtekniskt krav.
Jag rekommenderar HM hus för de som inte begränsas av för mycket kataloghustänkande och till dig som vill ha något unikt eller har en unik tomt!.


Villavarm är ett annat husföretag jag skulle ge min röst på, dessa hamnade faktiskt på samma offertpris som HM vilket jag tycker är anmärkningsvärt bra, Håkan gav ett bra intryck och husen kunde lösa de tekniska förutsättningarna jag ville åt, dock som tillval, tyvärr lite mycket traditionellt utseende på huset för att falla mig i smaken (vilket i sig säkert gått att lösa), men ur energisynpunkt är det inget att tveka då de ligger i framkant!

Nu blev det varken HM-hus eller Villavarm för min del men det berodde på att jag tillslut valde lösvirke.

Lycka till med nya huset!:)
 
F
Glenn K skrev:
Mest för pengarna är ju inte helt lätt att svara på då man lätt tappar fotfästet i alla alternativ, ingen leverantör har ju allt för bra pris, därför handlar frågan snarare om på "vad" man vill prioritera och lägga sina pengar.

Då jag gjorde mycket själv kan jag inte gå in på kataloghus (finns säkert massa trådar i det ämnet redan), men vill ni göra eller ha hand om del själva i bygget kan jag tillföra lite till alternativen ovan.

HM-hus, där kan jag verkligen rekommendera arkitekten, jag pratade med fyra arkitekter var av två med hög rennomé men ingen av dem kom i närheten av "J" som var KANON!
En säljare på HM hade jag svårare för (en besserwisser;)), men den andra säljaren gav ett mycket trevlig intryck, vad husen beträffar får man verkligen ett unikt hus "One of a kind", dock hade HM svårt att möta mig på ett byggtekniskt krav.
Jag rekommenderar HM hus för de som inte begränsas av för mycket kataloghustänkande och till dig som vill ha något unikt eller har en unik tomt!.


Villavarm är ett annat husföretag jag skulle ge min röst på, dessa hamnade faktiskt på samma offertpris som HM vilket jag tycker är anmärkningsvärt bra, Håkan gav ett bra intryck och husen kunde lösa de tekniska förutsättningarna jag ville åt, dock som tillval, tyvärr lite mycket traditionellt utseende på huset för att falla mig i smaken (vilket i sig säkert gått att lösa), men ur energisynpunkt är det inget att tveka då de ligger i framkant!

Nu blev det varken HM-hus eller Villavarm för min del men det berodde på att jag tillslut valde lösvirke.

Lycka till med nya huset!:)

Jag delar din uppfattning till 100% både vad gäller HM och VillaVarm.

För dom som är intresserade och vill se hur ett HM byggs så har HM precis rest ett tvåplans HM i Lilleby, Torslanda (Hisingen).
 
Redigerat:
Min bror som har en fru som jobbat som hussäljare hos "kvalitetsföretag" byggde sitt tredje hus med Trivselhus då de tyckte att de gav mest för pengarna (om man ville ha hög standard). Vi bygger själva med Fiskarheden och vi får oerhört mycket för pengarna (men då gör vi mycket själva). Men det är riktigt hårt arbete att få ihop allt. Mycket är felsågat och saknas och all kommunikation sköts via säljaren vilket gör att den kan förvanskas på vägen Är visserligen nöjd med vår säljare som finns med hela vägenmen det hade varit enklare om konstruktörerna kunde kontakta mig direkt istället. Kan bara rekommendera dom om man prioriterar priset framför hälsan och er budget för huset verkar större än vår. Skulle då precis som andra rekommendera Villa Varm. Fick mycket bra intryck av dom när jag var i kontakt med dom och har en bekants föräldrar som byggde med dom för 10 år sedan och fortfarande är supernöjda.
 
Tittar in efter 1,5 upptagen vecka och ser att ni fortsätter att kommentera. Skitkul! :)
Okej, bra att veta att HM verkar ha ett helt okej rykte och pris lokalt då, och att de bygger regelbundet. Intressant med både Villa Varm och Perssons byggcentrum - ska läsa på mer snart.

Angående göra själv, pris, hälsa et.c. så har jag gått från att tänka lösvirke till att alltmer gå på medel- eller NF. Jobb och annat har tryckt ner min energi rätt duktigt det senaste året och jag vill inte utsätta mig och sambon för något jag inte vet att vi ror iland. Jag sparar egenarbetet till roliga bitar och/eller sådant jag klarar. Planerar exempelvis att köpa en traktorgrävare (har lite skog och mark och har tänkt på det länge ändå) och göra delar av grävarbetet själv (grovgörat men inte finliret).

Det är lite av ett problem att vara så inställd på nåt man mer och mer inser vi kanske inte har råd med, men jag har å andra sidan bestämt mig för att inte tänka så alltför mkt innan vi vet vad vi får för det gamla huset vi bor i nu. Då vi dessutom ev. har möjlighet att stycka av nån tom och sälja vad det lider har vi ändå en hygglig säkerhet där om ekonomin skulle skita sig om några år.

Kargre: vad fasen, bor och bygger ni i Skepplanda?! Jag bor i Sannum utanför Alafors. Helt plötsligt blev ert HM-bygga avsevärt mer intressant. :) Ska kika ordentligt på bloggen. Kul!
 
Hej ,
ja vi bygger i skepplanda :) och vi valde faktiskt lösvirke med HM-hus därför att det blev betydligt billigare än att köpa modul hus i ekonimiklass av tex vårgårdahus och smålandsvillan, och dessutom blir ju huset arkitektritat och alltså helt anpassat till tomten! Eftersom ni bor så nära kan ni ju komma förbi och titta någon gång på huset om ni vill :)
 
Nån här skrev att Trivselhus Wise serie gick för 14500 kr/m2

Jag fick en kalkyl på Wise 5 för några veckor sen. Hussats + entreprenad gick på 18000 kr/m2, alltså lika mycket som de övriga husen ju!

Varför?
 
Ja, det är ju ett litet 1-planshus + liten vinkel. Äkta 2-plan ger mest kvm för pengarna enligt mig, tänker då på W:10 eller W:9 (1.5 plan).

Däremot kan jag tänka mig att du kan öka på Wise 5 kvadratmetermässigt så kommer priset per kvm bli lägre. D.v.s. det som de tar för att förlänga huset, eller förlänga vinkeldelen kommer nog inte kosta 17-18 000 per kvm. Det är min erfarenhet i varje fall.
 
Vet även någon som gjorde en övervåning på halva Wise:5:an...
Men är budgeten redan nådd som sagt så blir det ju inte bättre för plånboken att man ökar på huset trots att man kommer ner i pris per kvm. :)
 
Övervåning på ena gaveln är det läckraste jag vet :)

Jo men du har nog rätt, för att om man förlänger skissen med 60 cm i taget så blir just de kvm knappt hälften så dyra. Jag har kollat detta fast då med en annan tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.