saturnus skrev:
Fy vad läsningen blivit ruggig. Den lämnade fakturan är helt korrekt, och inget att orda om, röris har sin ordinarie timpeng +ob. Anledningen till att jobbet hamnar på denna summa, är de kostnader röris företag/arbetsgivare får betala i sitt led, om nu NI som skriver här, ännu inte har förstått detta. Om nu röris har föreningen/fastigheten som kund, så är det inte säkert att hyresgästerna är knutna till detta på något vis.
Vilka frågor skall röris/företaget ställa till personer som ringer och önskar få ett jobb utfört? VEM ÄR DU, HUR GAMMAL ÄR DU, HAR DU NÅGRA PENGAR o s v . = knappast gångbart.

Som jag nämnde i inledningen, är det alltid jobbigt att utföra jobb till personer, som inte ar vana att anlita hantverkare, eller uppväxta i ett hem, där man aldrig anlitat en hantverkare. p g a ...................

Det andra problemet, är de där jupingarna, som alltid skall tvinga hantverkaren att ta emot svart betalning, i bland med frågan, - ska ru ha 3 tior - !

I regel samma personer som tror det kostar 300 kronor att bli inlagd på sjukhus för operation
Röris skall vid teleonsamtal informera om att minsta debitering är för 2 timmar + jouravgift = X XXX kr. Och att man sen debiterar varje påbörjad timme.

Frågan här är väl egentligen om det är rimligt att debitera två timmar för fem minuters jobb.
Jouravgiften i sig är inget att orda om, timdebiteringen på 760 + moms kan jag tycka är ganska så saftig, men inte heller det något att orda om. Problemet är att man debiterat två timmar.

(Sen är jag lite frågande till avgiften för bil, antar att röris alltid har med sig bil, och att det då inte går att få röris utan bil, altså borde bilen vara inbakad i timdebiteringen.)
 
Mikael_L
Likväl som firmorna försöker uppfostra och lära oss kunder att:
"Det faktiskt kostar"
"Ni har fel och vi rätt"
"Inga konstiga debiteringsposter är faktiskt konstiga"
"Ni borde föstå bättre"
"Betala och håll käft"
"Kunder är så jobbiga"
osv osv

Så måste faktiskt vi kunder också få försöka uppfostra firmorna att:
"I en affärsrelation beter man sig sunt och ärligt"
"Kunder är dom som ställer maten på ert bord"
"Vi accepterar inte vansinniga fakturor"
"Man kommer i tid och gör det som avtalats"
"Vi är privatkunder, ni har ett stort ansvar att berätta allt för oss, innan."

Och av de sätt vi har är att vara "besvärliga", att:
Inte betala för timmar som inte arbetats.
Inte betala får undermåligt arbete
Inte anta vansinniga offerter
Att inte betala för material som inte förbrukats.

Jag ser inget konstigt med detta.
 
Mikael_L skrev:
Och av de sätt vi har är att vara "besvärliga", att:
Inte betala för timmar som inte arbetats.
Inte betala får undermåligt arbete
Inte anta vansinniga offerter
Att inte betala för material som inte förbrukats.

Jag ser inget konstigt med detta.
Jag har konsekvent praktiserat ovanstående "besvärliga" förhållningssätt. Med viss framgång men med den konsekvensen att jag måste anlita en ny firma nästa gång (nr 29 och 38.)
 
Jag har mycket svårt att tro, att röris skulle göra sig till ovän, med de boende i de fastigheter han normalt servar, för ett jobb som detta = ett 2-timmars jobb, är där egentligen något att ge på detta, nej knappast.
Ni som anser att det var ett 5 minuters jobb, fär nog fundera över om uppgifterna som lämnas av TS är rimliga. TS uppgifter har kommit från TS mamma, därför får man ta storyn med en nypa salt. För vad jag vet, så brukar äldre damer vara mycket ekonomiskt kunniga, har själv sett när de står och sorterar bland sillaburkarna på ICA, för att hitta den billigaste. Med bakgrund av detta, borde mamman frågat om priset innan hon beställe jobbet. Det verkar också som hon suttit med klockan i hand, och väntat tills det magiska 4 snåret inletts. Tycker synd om röris, en kille som utför sina uppdrag snabbt och korrekt. Mamman får ta det hela som läropengar,
 
Intressant att höra dina åsikter Tänker du likadant i andra sammanhang ?
Har du bil ? besiktar du den ?
Förstår du vad jag är ute efter ?
Världen är inte svart o vit
jag har svårt att förstå hur du menar
Fakturera för den tid använder hantverkare minut för minut
jag brukar säga att det är okej att göra så men då blir det en hög minutkostnad
Känns det bättre ?
mvh Tille
 
tille1 skrev:
Intressant att höra dina åsikter Tänker du likadant i andra sammanhang ?
Har du bil ? besiktar du den ?
Förstår du vad jag är ute efter ?
Världen är inte svart o vit
jag har svårt att förstå hur du menar
Fakturera för den tid använder hantverkare minut för minut
jag brukar säga att det är okej att göra så men då blir det en hög minutkostnad
Känns det bättre ?
mvh Tille
Du menar att det är ok att fakturera för två timmar för 5 minuters jobb?
Tänker du lika i andra sammanhang?
När du handlar en liter mjölk, är det då ok att affären tar betalt för två liter?
När du klipper dig är det ok att frisören tar betalt för två klippningar?
När du får hjälp av bilverkstan med att byta lampa på bilen, du är med och ser att det går på fem minuter, men dom tar betalt för två timmar.
Du bara betalar och ser glad ut?
 
Hur gamla är Ni egentligen?
Jo jag har ett företag själv, inom byggbranchen.
Jag försöker bara få lite ordning på tramset i denna tråd.
 
Är det svårt att förstå hur det fungerar i olika brancher
När jag var anställd ellis hade jag arb tid 07-00-16.00 allt över det blir övertid jag tror att det är lika på rörsidan
Kunden i det här fallet ringde efter fyra dessutom en fredag

Jag förstår att du reagerar hårt mot oförätter du måste va en kanon kund i din matvaruhandel
när du ångar fram o kräver din rätt hela tiden
Har du själv något arbete ? isåfall finns det avtal om reglerad arbetstid ? vore kul o veta
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Är det svårt att förstå hur det fungerar i olika brancher
När jag var anställd ellis hade jag arb tid 07-00-16.00 allt över det blir övertid jag tror att det är lika på rörsidan
Kunden i det här fallet ringde efter fyra dessutom en fredag

Jag förstår att du reagerar hårt mot oförätter du måste va en kanon kund i din matvaruhandel
när du ångar fram o kräver din rätt hela tiden
Har du själv något arbete ? isåfall finns det avtal om reglerad arbetstid ? vore kul o veta
Mvh Tille
Men snälla. Debitering av x antal A-timmar har väl inget med övertidsersättning att göra? Jag har också ett avtal på mitt jobb som reglerar övertid och ob-ersättning, men det betyder ju inte att om jag utför ett uppdrag på 1timma så skriver jag 2tim i arbetsrapporten.
 
saturnus skrev:
Hur gamla är Ni egentligen?
Jo jag har ett företag själv, inom byggbranchen.
Jag försöker bara få lite ordning på tramset i denna tråd.
Som jag ser det så är tramset mest från din sida som verkar veta hur det är och att TS mamma har fel.
 
tille1 skrev:
Är det svårt att förstå hur det fungerar i olika brancher
När jag var anställd ellis hade jag arb tid 07-00-16.00 allt över det blir övertid jag tror att det är lika på rörsidan
Kunden i det här fallet ringde efter fyra dessutom en fredag

Jag förstår att du reagerar hårt mot oförätter du måste va en kanon kund i din matvaruhandel
när du ångar fram o kräver din rätt hela tiden
Har du själv något arbete ? isåfall finns det avtal om reglerad arbetstid ? vore kul o veta
Mvh Tille
Kunden ringde efter fyra och fick betala en jouragift på 500 kr, vilket borde täcka de extra kostnader som blir.
Kunden blir fakturerad 760kr + moms / timme vilket i alla fall jag anser är en skapligt hög timdebitering, men ok så länge man debitrar för den tid man jobbar, att man har mindebitering på en timma anser jag är ok och därefter debiterar varje påbörjad kvart el halvtimme.
Att mindebiteringen ligger på två timmar anser jag inte är ok.

Altså anser jag att kunden blivit överdebiterad med en timme, om kunden fått information i samtlet om att minsta debitering är på två timmar och godkänt detta så är fakturan ok.

(parantes ett: Om du ser i din mataffär att du fått betala dubbelt för en vara eller att dom tagit fel betalt, du säger inte till?
Om du får en faktura som du anser är felaktig, du säger inte till då? )

(Parantes två: Ja jag har arbete, arbetstid 7 - 16,30 och 7 - 14,15 på fredagar. övrig tid är övertid, efter 18 är det OB och enligt avtal börjar helgen kl 6 på lördag morgon tror jag, om jag bli inkallad till jobbet efter att jag gått hem eller på helgen får jag en inställese så fort jag stämplar in.)
 
Jag ser tre olika möjliga orsaker till att fakturan blev dyr.

alt1: Mamman har bedömt rörmokarens arbetstid alldeles galet, 5min var i praktiken 2tim.

alt2: Rörmokaren hade jour efter ordinarie arbetstid och visste att han får väldigt bra betalt för varje arbetat timma när han jobbar övertid och därför tog han till i överkant när han sedan lämnade sin arbetsrapport på firman.

alt3: Firman har 2tim som lägsta debitering.
 
Mikael_L
tille1 skrev:
Intressant att höra dina åsikter Tänker du likadant i andra sammanhang ?
Har du bil ? besiktar du den ?
Förstår du vad jag är ute efter ?
Bra att du tog upp ett bra jämförande exempel.

Just bilprovningen är ju ett bra exempel på där man inte blir överdebiterad tid.
Jag har aldrig varit med om att få betala för två timmars besiktning när det tagit 15 minuter, och jag har aldrig hört talas om någon sådan.
Tvärtom har jag någon vän med en äcklig jänkare som skrutit med att han faktiskt uppehöll två ! besiktningsmän i en halvtimme och ändå bara betalade 310:- :)

Och skulle jag någonsin komma ut från besiktningen efter mina 15 minuter och dom stoppade en faktura (eller krävde kontant betalning) för 2 timmar besiktning á 3000:- skulle jag ändå betala 300:- och sen säga "see you in court". :)
 
En besiktning tar kanske 20 minuter och kostar 300, dvs nästan på pricken samma timpris som i exemplet...
 
Mikael_L
Fast med den stora skillnaden att jag bara betalar 300:- inte 3000:- ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.