I vår sommarstuga har vi en värmepump, Nibe Fighter 310p som vi vill kunna fjärrstyra över internet under vintern. Vi vill ha en lägre temperatur när vi inte är där och sedan kunna logga in/SMS:a att den ska höjas ett dygn innan vi åker ner.

Mina tankar är då att bygga en egen rumsgivare (RG10) enligt ritningen på länken nedan

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4140.msg40354#msg40354

som jag ställer in på typ 20 grader som är den som är aktiv när vi är där. Sedan bygger jag en likadan som jag ställer in på 10 grader som jag kopplar över till när vi inte är där.

Min tanke är nu att köpa en Tellstick och en vanlig strömbrytare som denna får manövrera. För att sköta det på distans köper jag en Dovado 3G router som är kompatibel med Tellsticken och kan manövreras antingen via en App i smartphonen eller via SMS / inloggning i webbgränssnitt.

Det jag letar efter då är någon form av relä som växlar mellan de olika rumsgivarna beroende på om strömbrytaren är på eller av.

Dvs ett relä där rumsgivare nummer 1 är aktiv om det inte finns spänning fram och rumsgivare nummer 2 är aktiv om det finns spänning fram. Alltså 230V enfas för att manövrera ett växlande relä där tre trådar växlas till givaren (om jag läst rätt 24V krets)

När jag läser NIBE:s manual verkar dock två av trådarna bli samma då det handlar om Är-värde och en gemensam minuskontakt. Torde således räcka att växla mellan de båda potentiometrarna egentligen.

Någon som har tips på vad jag ska leta efter för relä? Eller något annat kul sätt att lösa det?
 
Det bör definitivt räcka att växla mellan två potentiometrar. Man kan även klara sig med ett slutande relä genom att sätta en extra resistor i serie med RS och lägga reläet parallellt så att man kopplar förbi den resistorn när man vill ha det höga temperaturområdet, då mister man dock möjligheten att justera de båda temperaturerna individuellt.
Gissningsvis borde ett sånt här relä funka: http://www.kjell.com/content/templa...item=36101&path=239000000,253500000,257500000 med sockel och en vettig kapsling.

Sen hade jag hellre valt en lösning som http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=50284&path=304000000,325000000,330000000,331500000 för fjärrstyrningen. Den kan lite mer, exempelvis att larma vid spänningsbortfall eller om temperaturen sjunker under ett visst värde.
 
Tackar för detta, jag hade nämligen tänkt köpa en temperaturlogger som fungerar över Ethernet för att få till temperaturloggen. men den kostade nästan 2000 kronor så då kan man ju lika gärna köpa den från Kjelle.
 
Frånluftvärmepumpar som 310P är egentligen avsedda att installeras i permanenthus i första hand. Under +16C inne stänger den (i alla fall nyare årsmodeller) av värmepumpen för att skydda kompressorn, dvs den fungerar som en ren elpanna och ventilationsfläkt vid låga innetemperaturer. När huset står tomt kan ventilationen också minskas till ett minimum (0,1 l/s&m2 enl Boverket), alltså lite mindre än lägsta fläktläge i pannan. Styrning av fläkten (låg<->normal) bör nog också byggas in i din lösning alt flerlägesströmbrytare monteras på fronten och fläkten ställs ner manuellt innan avfärd.

Ytterligare energibesparing är installation av en kompletterande LLVP (som också kan vara A/C på högsommaren) med funktion för underhållsvärme +8C eller +10C. Elpannan ställs då som backup vid 5-6C grader om något skulle hända med LLVP (igenfrysning av utedelen t.ex.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.