H
Hej

Jag är ny här på forumet och även helt grön på allt som har med hus och bygge att göra, så ni får ursäkta eventuella dumma frågor. Jag är inte helt säker på att det här är rätt forum då jag bor i ett bostadsrättshus men det verkar finnas en del kunniga människor här så jag hoppas ändå kunna få lite goda råd angående mitt problem.

Jag har nyligen flyttat in i ett äldre bostadsrättshus, jag tror att min del av huset byggdes på mitten av 50-talet om inte tidigare. Sedan jag flyttade in har jag märkt att när grannen, som är kedjerökare, röker under sin köksfläkt så osar röken in i mitt kök. Det handlar inte om någon svag doft utan hela köket fylls av rökdoften och jag kan känna den när jag sitter i vardagsrummet.

Efter att ha nosat runt lite har jag konstaterat att lukten kommer in i köket från ventilen ovanför min köksfläkt. Jag har bifogat två bilder på ventilen så att ni kan se hur det ser ut i köket. Jag har kontaktad min bostadsrättsförening som misstänkte att det kunde vara något stopp i min ventilation som orsakade det, de ska komma förbi någon dag och kolla på det men har inte gjort så ännu. Efter att ha läst lite på internet har jag förstått att det även skulle kunna orsakas av att min granne har köksfläkten kopplad direkt till hennes köksventil och att röken därför pressas in i min lägenhet.

Om det efter inspektion skulle visa sig att det inte beror på något av ovanstående två alternativ och svaret jag får från bostadsrättsföreningen blir något i stil med "du får leva med det", vad kan jag göra då? Jag ska snart införskaffa en ny köksfläkt, om jag skaffar en riktigt bra köksfläkt skulle jag kunna täppa till köksventilen helt? Hur skulle jag i sådana fall kunna göra det och skulle föreningen kunna ha synpunkter på det? Vad skulle det ha för effekter på luftkvaliten i min lägenhet? Kanske har någon här något bra förslag på vad jag skulle kunna göra.

Jag känner mig lite uppgiven då det är mitt första bostadsinköp och jag direkt hamnar i en sådan här situation. När det är som värst kan jag inte vara i lägenheten då jag får ont i både hals och huvud av det.
DSCF6063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCF6064.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Göran.W
Är det självdrags ventilation vilket jag misstänker iom det är ett äldre hus brukar det vara förbjudet att ha annat än spis kåpor eller kol filter fläktar för att inte rök och matos ska tryckas in bakvägen.
Föreningen är skyldig att åtgärda ventilationen.
Gör dom inte det får man gå vidare med det helt enkelt genom att tex kontakta HSB centralt om den nu är en HSB förening.
 
H
Göran.W skrev:
Gör dom inte det får man gå vidare med det helt enkelt genom att tex kontakta HSB centralt om den nu är en HSB förening.
HSB går inte att blanda in här eftersom det är en bostadsrättsförening. Det är i sådana fall SBC som jag kanske kan vända mig till vid en eventuell tvist. Men det känns som en sista utväg. Det jag i första hand undrar är om det finns någon teknisk lösning på mitt problem.
 
Du kan men får inte :)

Montera en billig fläkt i ! Harald Nyborg 129kr. Andra får känna på röken. Men inte du. Det kan hända tom att rökande granne får behålla nikotinen.

Kör hård! Jag hatar rökare.
 
H
kamilenski skrev:
Du kan men får inte :)

Montera en billig fläkt i ! Harald Nyborg 129kr. Andra får känna på röken. Men inte du. Det kan hända tom att rökande granne får behålla nikotinen.

Kör hård! Jag hatar rökare.
Tack för svaret! Jag avskyr också nikotinister :)

Vad är det jag inte får göra? Täppa till ventilen? Finns det några skäl till att man inte får göra det?
 
Muzukashii skrev:
Tack för svaret! Jag avskyr också nikotinister :)

Vad är det jag inte får göra? Täppa till ventilen? Finns det några skäl till att man inte får göra det?
Troligen står det i ditt stadgar att du varken får täppa till eller installera en fläkt.

Men jag skulle göra det. Den där röken är inte hälsosam...
 
H
Jag var nu nere och knackade på hos grannen och fick se hur det ser ut i deras kök. Där går det ett rör från fläkten rakt in i imkanalen. Får det vara så?
 
Med all säkerhet nej.
Bara till att plocka ner och acceptera kolfläkt för din granne.
 
Muzukashii skrev:
Jag var nu nere och knackade på hos grannen och fick se hur det ser ut i deras kök. Där går det ett rör från fläkten rakt in i imkanalen. Får det vara så?
Absolut inte!
 
Tyresö
Det är ju därför cigarettröken sprids in i din och övriga grannars lägenheter.
 
H
Okej, tack för alla svar. Jättesjysst av er att hjälpa till. Nu ska jag ta och prata med bostadsrättsföreningen imorgon igen så får dom ta sig en titt på det.
 
Muzukashii skrev:
Okej, tack för alla svar. Jättesjysst av er att hjälpa till. Nu ska jag ta och prata med bostadsrättsföreningen imorgon igen så får dom ta sig en titt på det.
Eller montera in en fläkt. ;)
 
Vad tycker grannen om ditt problem?
 
H
De bryr sig inte nämnvärt. De är inte den skötsamma typen om man säger så. Konstanta gräl, smällande i dörrar, vrålar och storgrinar mitt i natten. Klassiskt white trash. Hur de fått råd med en bostadsrätt i Göteborgsområdet vet jag inte.
 
Göran.W
Muzukashii skrev:
HSB går inte att blanda in här eftersom det är en bostadsrättsförening. Det är i sådana fall SBC som jag kanske kan vända mig till vid en eventuell tvist. Men det känns som en sista utväg. Det jag i första hand undrar är om det finns någon teknisk lösning på mitt problem.
Sorry var nog lite seg där menade så klart riksbyggen om det nu är en rikbyggen förening. vilken många är.

Något rör får han inte ha till köks fläkten för då förstörs själv dragen och fastigheten uppfyller inte gällande ventilations krav.
Kolla vad det står i stadgarna för där brukar det stå att det är förbjudet att koppla fläkt med rör till ventilationen om dom inte är allt för gamla.
Hur som helst är det föreningens ansvar att åtgärda ventilationen.

Jag tillhör dom därhemska rökarna ni talar om och då får man ta mig tusan se till att visa hänsyn med för ingen som inte vill det ska behövas utsättas för min rök vilket borde vara lika själv klart som att man inte sätter Hiltin i väggen kl 3 på natten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.