min JFB hade löst ut när vi var borta över nyår. Väl hemma så fortsatte den att lösa med korta intervaller typ 15-30 minuter. Jag har genom uteslutning nu kommit fram till boven i dramat och det är frysen. Kopplar jag ur frysen (kyl och frys siter också över jfb) så funkar allt enligt plan. Sladden till frysen var kraftigt lämd under ena hörnet av kylen. Kan detta vara orsaken? När jag väl fick loss sladden så syns inte mycket skador på en men det kan ju ha gått sönder inne i den. Det är en vanlig vit sladd med stickkontakt. Förlsag på åtgärder? Kapa sladden innan skadan och på med ny stickkontakt? Kan det vara nåt annat i frysen som pajjat som gör att det blir jordfel?
 
Redigerat:
bmx skrev:
min JFB hade löst ut när vi var borta över nyår. Väl hemma så fortsatte den att lösa med korta intervaller typ 15-30 minuter. Jag har genom uteslutning nu kommit fram till boven i dramat och det är frysen. Kopplar jag ur frysen (kyl och frys siter också över jfb) så funkar allt enligt plan. Sladden till frysen var kraftigt lämd under ena hörnet av kylen. Kan detta vara orsaken? När jag väl fick loss sladden så syns inte mycket skador på en men det kan ju ha gått sönder inne i den. Det är en vanlig vit sladd med stickkontakt. Förlsag på åtgärder? Kapa sladden innan skadan och på med ny stickkontakt? Kan det vara nåt annat i frysen som pajjat som gör att det blir jordfel?
Det kan vara fel på frysen. Och det kan vara sladden. Montera ny stickkontakt och testa.
 
Verkar som det hjälpte att bara få bort kylens tyngd från sladden. Har haft i frysen i ca 30 minuter nu efter att jag fick loss sladden och det verkar funkar bra. Frågan är ju om det inte är bra att ändå kapa sladden och montera ny stickkontakt så det inte blir nåt fel i framtiden med den skadade kabeln.
 
Ja, kapa sladden, du lär garanterat ha en skada på i bästa fall "bara" isoleringen och i värsta fall på ledarna.

Fixa det så snabbt som möjligt, innan sovdags, jag betraktar det som en brandfara...
 
tack för rådet. Jag fixar det asap.
 
nu har jag kapat sladden och satt på ny stickkontakt. Funkar fint. Skalade den avklippta kabeln och jag kan inte se någon skada på någon av ledarna. På ytterhöljet ser man tydlig skada men innuti ser det helt ut. Kan det vara fel på någon av ledarna fast man inte ser det fråm utsidan?
 
  • sladd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Teoretiskt kan det väl ha varit nåt annat som löst jordfelsbrytaren, och när frysen varit avstängd så har is/frost tinat så att den blivit fuktig, och värmen (både från frysen själv och från värmen i huset som jag antar kom igång nyss när ni kom hem) torkat bort fukten...
 
nej jag tror inte det. Värmepumpen sitter utanför jfb så värmen har varit på. Kyl o frys är knappt 2 år gamla bosch och vi hann hem innan det började rinna osv av dem så det var ingen fukt. Sen var det rätt tydligt att det var frysen. Kopplade jag ur frysen så löste inte jfb och stängde jag allt annat och enbart kopplade in frysen så löste jfb hela tiden. Jag testade även att koppla in frysen i ett annat uttag som sitter på en annan central (har två stycken i huset) med en annan jfb och den löste också så det är inte fel på jfb.

Nu klippte jag kabeln och stoppade tilllbaka allt som det var innan och det verkar funka men man blir ju lite nojig. Hade varit bättre om man tydligt sett att ledarna var skadade.
 
Syns det verkligen ingenting? Om ledarna varit ihopklämda så kan det mycket väl räcka för att ge ett överslag så att JFB löser. Det behöver inte vara mellan 2 ledare utan också mellan fasledare och kyl.
 
nej jag kan inte se någon skada på isoleringen på någon av ledarna med blotta ögat. Det du ser på bilden är kläm/skrap skadan på ytterhöljet. Men sladden var kraftigt ihopklämd under ena hörnet på kylen så det kanske räckte för överslag trots till synes hel isolering? Kan ju vara sprickor som är svåra att se med blotta ögat eller som har "gått ihop" när trycket släppte på kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.