Börjar bli hög tid att välja vitvaror och jag har svårt att bestämma mig. Var helt inne på att välja Samsung i allt (gillar verkligen designen) förutom induktionshällen (Siemens). Har nu fått ett superpris på Siemens alla vitvaror från köksförsäljaren. Gillar Siemens design också, men inte lika mycket. Är det någon som vet vilket märke som har bäst kvalité? Hittar lite info om Samsung och mycket dåligt om Siemens, fast det gör man ju om de flesta märken om man börjar leta.
Valet handlar alltså om Samsung eller Siemens, alla andra märken är uteslutna av olika anledningar.
Någon som har erfarenhet av dessa märken och kan hjälpa mig?
 
Miele, Siemens och Bosch skulle jag vilja säga är kvalitet.
 
Vi satsade på Siemens, supernöjda
 
  • Gilla
jankenåäö
  • Laddar…
Tack för era råd, men finns det ingen samsung ägare i detta forum som kan ge mig lite input?
 
Vi köpte Samsung side by side kyl o frys i höstas. Riktigt nöjda, snygga och fräscha är dem har tidigare haft Siemens i förra huset men jag tycker de släpar efter rejält nu framförallt designen.
 
Tyresö
Vi har hela köksserien av Siemens lite dyrare utbud och vi är väldigt nöjda med det. Hade min fru fått bestämma så skulle vi haft alla köksmaskiner i "Gaggenau". Jag tvärvägrade betala 105.000 kr för ett kylskåp (ni kan säkert gissa vad resten kostar).

Jag tror Siemens gör bra grejer.
 
Siemens och Bosch är väl samma innehåll vad jag förstått. Själv är jag lite rädd för sydkoreanska vitvaror men det är säkert felaktigt. Tyskt känns bättre i magen.

Dock ska tilläggas att jag köpte Bosch kyl/frys och är missnöjd med ljudnivån.. men har förstått att dagens skåp låter betydligt mer än freonskåpen utan avfrostning från förr.
 
Jag har samsung kyl och frys och siemens induktionshäll, ugn och micro. Nöjd med allt, kan inte säga att det ena märket känns mer kvalitet än det andra.
 
vi köpte Samsung kyl och frys med displayen på du vet. jag var super nöjd tills dörrhyllorna började släppa om man har lite mycket varor i facken. jag har konstaterat att samsung har ett litet glapp på sina dörrhyllor som gör att de släpper.

kan nog säga att jag inte är helt nöjd kund.
 
Tittade på kyl-/frys häromdagen. Känns som Siemens har en bra stöttålig hållbar plast i luckor och dörrfack relativt många andra märken som kör med den klara/transparenta "sprickoplasten" (spricker lätt vid kyla). Försökte också kolla på kompressorfabrikat men kom tyvärr inte åt att se detta denna gång. Måste ta med ficklampa till nästa besök i affären...
 
Tusen tack för era svar!
Måste tillbaka till butiken och känna ordentligt på grejerna igen. Oroväckande att dörrhyllorna i Samsungs kyl och frys släpper, de är ju så snygga! Funderade på att göra som KingHippo, men nu måste kan kolla in dörrhyllorna bättre.
Har en bekant som har Siemens och de enda som de är missnöjda med är att det läcker vatten på golvet från kylen och de hittar inte anledningen. Har läst om flera med samma problem här på nätet. Det som verkligen talar för Siemens är bättre barnsäkerhet på ugnen, då jag ska ha det under induktionshällen.
Får fundera vidare, men tack än en gång för alla svar!
 
Silvertejparn skrev:
Har en bekant som har Siemens och de enda som de är missnöjda med är att det läcker vatten på golvet från kylen och de hittar inte anledningen. Har läst om flera med samma problem här på nätet. Det som verkligen talar för Siemens är bättre barnsäkerhet på ugnen, då jag ska ha det under induktionshällen.
Får fundera vidare, men tack än en gång för alla svar!
Vi har som sagt Bosch (tror det är samma saker som siemens) och hade samma problem med kylen. Det visade sig att det var en kanal inne i kylskåpet som var proppat med smuts. Vet inte om det är samma med Siemens.

Bosch ugnen är även en dröm när man har småbarn.
 
Ska tipsa mina bekanta om det, tack!
Finns det automatisk barnspärr på Bosch ugnen? Vill helst av allt ha en som automatisk går i efter varje ugnsöppning. Hade tidigare Husqvarna med en spärr som man var tvungen att skjuta tillbaka manuellt varje gång man öppnat luckan, irriterande då jag är en aning glömsk... Electrolux inbyggnadsugnar verkar ha bra spärrar, men jag gillar verkligen inte deras design.
 
Nej, vi har ingen automatik på våran vad jag vet.
 
Siemens och Bosch har "automatisk" barnspärr på nästan alla sina ugnar, dock får man montera den själv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.