Huset 1.5 plan med brutet tak och grävd källare är väldränerat (står på 15m sand), vinden torr (nu), tilläggsisolerad med glasull ovanpå kutterspån.

Värmekomforten är inte så där värst bra med dagens mått mätt. Källaren är värst men även de gamla (liggande) plankväggarna är rejält kalla så här års.

En tanke är att ta ner den gamla fasadplanken (som är fin och stenhård), tilläggsisolera 150 - 200 mm glasull , sätta upp fasaden igen. På grunden sätta på 150 - 200 mm cellplast och putsa den utanpå.

Problem (?) med detta:
1. Orolig för att fasadplanken kommer att spricka i för stor omfattning? Någon med erfarenhet av att bända ner brädorna intakta? De är sparsamt spikade - men spiken är lång och har suttit 85 år.
2. Husets redan korta taköverhäng blir ändå kortare. I den bästa av världar hade jag nog velat förlänga på taket en smula, men det känns som väldigt mycket jobb för liten vinst eftersom taket är bra såvitt jag kan bedöma. Omlagt ca 1978 och tätt.
3. Jag flyttar ju ut fönstren i träväggarna, men det kan jag inte göra på källarplanet. Kanske ser lite insjunket ut då de kommer 1.5 - 2 dm inåt.
4. En av fasaderna har en utbuktning. Det ser ut som om plankväggen har vikt sig lite utåt. Min gissning är att detta uppkommit efter att man rivit en innervägg på entréplanet som var vinkelrät mot denna utbuktning. Undrar om detta förvärras om tar ner fasaden ....

Alternativet till detta skulle i första hand vara att isolera (försiktigt) invändigt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna isolera källaren då. Den vill jag inte isolera invändigt. Det finns inget överhäng mellan fasaden och källarmuren mer än fasadplankens tjocklek. Kanske skulle man kunna nöja sig med att isolera källarmuren riktigt tunt ovan mark och tjockare under mark och fasa av cellplasten lite överst ... Men det kan bli rätt konstigt?

Tacksam för synpunkter!
 
1. Hm, jag blev ju tvungen att att ta ner fasadplank från 1912 i samband med min utbyggnad, har inget minne att de sprack i någon större utsträckning, och jag var ändå inte överförsiktig för jag hade ju inte tänkt återanvända dem. Men har du tänkt på hur du ska hantera att du behöver mer fasad? Fasadytan ökar ju. Att hitta samma fasadprofil i vanlig bygghandel lär ju inte gå. Jag har något vagt minne om att ha hört att det finns sågar som kan hyvla till önskad profil, kanske bäst att kolla upp innan.

2. Det är väl inget som hindrar att du isolerar på utsidan, vilar upp dig efter arbetet och funderar på hur det ser ut och sen förlänger taket om du kommer fram till att det ser konstigt ut? Att ha "konstigt" tak skadar inget hus, så det gör inget om det inte sker direkt efter.
Jag är visserligen bara hemmafixare men jag kan inte se att förlänga taket skulle vara något större problem, du behöver ju inte lägga om hela taket för det. Hm, kanske lite pilligt att få in nya delen takpapp under existerande ströläkt möjligen, man måste vara försiktig när man lyfter ströläkten så man inte skadar takpappen, men det borde väl vara lösbart?
3. Undrar om man noterar det, om det är små källarfönster. Kan man inte sätta en fast ruta i en enkel träram längst ytterst bara, bara man kollar upp hur och vad som ska ventileras för att undvika kondens?

Den buktande fasaden kanske det är bäst att låta någon titta på för säkerhets skull. Men jag skulle isolera utifrån snarare än inifrån om det var aktuellt.
 
1. Mycket bra poäng. Har bytt någon bräda tidigare och då fick jag hyvla till den. Passade ändå inte perfekt. Jag får beställa på brädgår´n.
2. Ja taket kan ju faktiskt vara en helt separat historia. Det kommer fler år ..
3. Det kanske inte syns så mycket. När jag funderar på hus jag sett kan jag inte påminna mig något om källarfönstrens läge i djupledd faktiskt.
4. Ja ska man bita i det sura och få hit en fackman kanske. Skulle ju vara förskräckligt om väggen ger sig ordentligt. Några tips på kunniga i Göteborgsområdet?
 
Hur dålig värmekomfort är det i huset menar du? ( Nu skriver jag ett inlägg om vårt hus, som jämförelse).

Vi har (vad jag tror) ett liknande hus, byggt av ståpende grova plank utan isolering. Det kanske inte är det mest energieffektiva hus som finns, men själva komforten kan jag inte klaga på. Vissa dåligt tätade fönster drar och källaren är ju helt iosolerad, med plattan direkt på mark så där nere är ju "kallt". Vi har dock inget bostadsutrymme i källaren (såklart) utan bara bergvärmepumpen och tvättstuga (torkar tvätten uppe i huset). Vi funderar lite på att tilläggsisolera på vinden, men är lite osäkra på hur klimatet på vinden kommer förändras, så vi avvaktar så länge.

Vi skulle aldrig tilläggsisolera vårt hus utvändigt, just för hela husets intryck blir "klumpigare". Jag gillar att husets proportioner syns ordentligt. Isolera invändigt skulle jag kunna tänka mig att göra, men nu har vi valt att avstå det med.

Om er fasad är spikad som vår, kommer ni göra av med mer energi på att ta bort den, jämfört med vad ni sedan sparar (skämt å sido...) :)

Bjud på lite bilder vettja, så kanske man kan få en bild i huvudet på hur det skulle kunna se ut.
 
Det är också en poäng. Jag bor också i ett gammalt hus, med knapp 10 cm trä i yttervägarna och inget annat. Jag renoverade och tätade fönstrena och satte in energiglas (inte dubbelglas-sorten, den där sorten som har en metallyta) i ytterbågarna (det är något effektivare att sätta det i innerbågarna i stället, men det var inte de jag räknade skulle gå sönder i någon större utsträckning :) ). Jag upplever ingen dålig värmekomfort (förutom i köket som inte är fixat eftersom det kommer att bli en innervägg när tilbyggnaden är klar) och har inte ens övervägt tilläggsisolering.

Men ni kanske har ett hus isolerat med sågspån eller liknande som kan ha sjunkit ihop? I så fall kanske man kan börja med att fylla på som en första åtgärd och se om det inte förbättrar tillräckligt?
 
Det absolut dominerande problemet är i källaren, som vi använder som boyta. Det är väl närmast så att om det inte behövt göras något åt källarväggen hade jag kanske inte velat ge mig på fasaderna.

Vi har satt in en extra isolerruta i alla tvåglasfönster i huset (Grundels lösning) och det gjorde ganska stor skillnad i rummen med stora fönster. Mindre kallras och jämnare temperatur.

Väggarnas uppbyggnad är utifrån: Panel, Vindpapp, liggande 3 tums plank, Papp, 1 cm luftspalt, tretex.

Har inte några bilder tillhanda är jag rädd.
 
Jag kan egentligen noll och ingenting om källare (jag skulle egentligen aldrig köpa ett hus med källare hade jag bestämt, hmm, gick ju sådär). Men har ni gjort i ordning riktigt golv i källaren? För vår del skulle vi behöva bila upp golvet och börja från början liksom om vi skulle vilja ha komfortabelt där nere.
Räcker det? Tänkte att om själva grunden inte blir tjockare utåt så måste man inte göra om fasaden. (Iallafall inte förrän man utvärderat och sett om det räcker). Och då kommer heller inte källarfönstren sitta "insjunkna" utan det ser lika snyggt ut som det var tänkt från början:)
 
Men att börja bila upp källargolvet o s v är ju ett ännu större projekt. Min amatörmässiga fundering är om du inte börjar i rätt ända ändå om du isolerar grunden utvändigt ovan jord först och ser vad det ger. Hus av den åldern har ju ofta rätt hög sockel, så det blir mycket oisolerad mur som leder in kyla. VI har ett tjugotalshus där tidigare ägare har lagt vattenburen golvvärme i källaren men den är ändå rätt kall och jag har en känsla av att vintertid är det mer genom muren ovan jord som kylan kommer in.
 
Ja det bästa ur komfortsynpunkt vore väl att både isolera källarmuren och bila upp golvet och lägga frigolit.
Men bila upp golvet (eller över huvud taget några större projekt inomhus) är för besvärligt. Ska bli intressant att se hur mycket det ger att ta bara muren.
 
Vårt hus är från 1947 och har ingen egentlig isolering i väggarna. Jag har tänkt, men ej påbörjat, att göra följande:
1. riva ner invändig tretex 12 mm
2. sätta diffusionsspärr/plast
3. regla upp 45 mm och dra ny el där det behövs
4. sätta plyfa/OSB/spånskiva + gips 12 mm som ny insida på väggen.

Detta görs på samtliga ytterväggar utom köket som redan renoverats och där plats ej fanns samt badrum där det redan är gjort (exclusive diffusionsspärr).

Det blir lite jobb med nya taklister, golvfoder och smygar men det är också en chans att få det fint.
 
Monica K>> Ursäkta, men vad har det med byggnadsvård att göra? Det känns som du är i fel forumdel...
 
Budskapet till Quarl som jag glömde skriva var: behåll ytterpanelen, isolera på insidan.
 
Nu har jag pratat med lite folk och funderat över olika alternativ. Just nu känns det rimligaste att isolera källarväggen utvändigt under mark (ej över mark) och låta bli träväggen helt. Detta skulle kunna kompletteras med en isolering av källarväggen inifrån. Här funderar jag på två alternativ:
1. Sätta upp cellplast med kakelfix och lägga på armerad cementputs (Bruk C). Är inte 100 på exakt hur detta görs. Slamma cellplasten och sedan putsa? Behövs armering? I så fall, hur får jag dit den?
2. Plåtreglar, stenull och gips. Lätt, men känns tråkigt. De gamla putsade väggarna ersätts av släta ej tidstypiska.
 
Halloj!

Jag har också ett hus från 20-talet (tillbyggt under 40- och 80 tal) och är lite lur på vad man ska göra med väggarna. Håller på att renovera köket och där i ytterväggarna är det, rent tjockt trä rakt igenom, sen gips på insidan.. Har nu under renoveringen insett att det troligen suttit en tunn masonit mellan trä och innervägg, masoniten är nu borta och ersatt med endast 12 mm gips. Har jag gjort en dundertabbe, borde det sitta nåt mellan träet och gipset (ångbroms eller dylikt)? Som tur är är det bara en liten del av köksväggen som detta har "hänt" så det är relativt lätt att fixa..
 
Nu har kanske du redan bestämt dig Quarl men jag var på en intressant föreläsning förra veckan, "Jakten på kilowatten", där en kille från Svenska Byggnadsvårdsföreningen och en från Klimatrenovering föreläste. Det som bl.a. framkom var att det inte lönar sig att tilläggsisolera utvändingt om man ändå inte ska ta ner och byta fasadpanelen. En längre version av föreläsningen kommer att hållas i Göteborg nu i dagarna så ett tips kan vara att du går dit, får lite mer information och kanske några svar på dina frågor.

Nu är jag nästan helt novis i ämnet men Monica K, varför ska du ta ner tretexen, sätta plast och sedan på med gips + plyfa/OBS/spånskiva? Skulle det isolera mer än tretexen, som väl isolerar lite, och samtidigt stänga fukten inne? Som sagt inte mitt område men jag vill gärna lära mig och vårt hus är också oisolerat med panel, plank och tretex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.