Det är inte så att elfirman har fått ok på att spika utanpåliggande från totalentreprenören?
Som i sin tur har fått ok från föreningen.
Detta kanske är ngt som är uppgjort att vid denna typ tilllval så blir det utanpåliggande.

Föreningar brukar vid just stambyten ha någon utsedd som förhandlar med entreprenören.
 
Och något 230 Volts uttag i badrum får du inte ha utan jordfelsbrytare och ingen golvvärme och har du 25 A in i en lägenhet har du troligen bara enfas och inte 400 Volt. Och eftersom du utfört en del eljobb på egen hand så kommer du ev att få lite problem med att få hjälp av nån elektriker, det är ytterst få elektriker som vill ta vid där en hempulare slutat, det finns flera orsaker till det.
Men nu när du är missnöjd ska du ta kontakt med föreningen eftersom det väl är dom som lejt elfirman. Har däremot du lejt in elektrikern ska naturligtvis du prata med firman.
 
Bygga skrev:
Det är inte så att elfirman har fått ok på att spika utanpåliggande från totalentreprenören?
Som i sin tur har fått ok från föreningen.
Detta kanske är ngt som är uppgjort att vid denna typ tilllval så blir det utanpåliggande.

Föreningar brukar vid just stambyten ha någon utsedd som förhandlar med entreprenören.
Jo det du säger låter logiskt Bygga, men vi är en liten förening med ordförande och vice som tror att de är världsmästare, det gäller speciellt vår vice. Så de fattar inte att det är smart att fråga folk som kan, och heller inte att jag som väljer kök vill få information om att en standard sänkning är på gång i lägenheten. Blev tvungen att bila upp en del i badrums golvet för att de ville ha vatten rören utanpåliggande + att jag ville ha värme golv fast det hade ju bara varit en spackling till.
Så att vi har en vanlig entreprenad det är bara att glömma, tror att om jag var mer haj på juridik och bygg lagar så hade nog vår styrelse fått nästan skaka galler, men det är en annan femma än min el. Tror att vår styrelse har tagit på sig en delad entreprenad för att de tyckte att det var jobbigt att en firma som hade kunnat tagit på sig total entreprenaden ville ha ritningar och ta betalt för att sköta bygget på ett proffsigare sätt.
 
elmont skrev:
Och något 230 Volts uttag i badrum får du inte ha utan jordfelsbrytare och ingen golvvärme och har du 25 A in i en lägenhet har du troligen bara enfas och inte 400 Volt. Och eftersom du utfört en del eljobb på egen hand så kommer du ev att få lite problem med att få hjälp av nån elektriker, det är ytterst få elektriker som vill ta vid där en hempulare slutat, det finns flera orsaker till det.
Men nu när du är missnöjd ska du ta kontakt med föreningen eftersom det väl är dom som lejt elfirman. Har däremot du lejt in elektrikern ska naturligtvis du prata med firman.
Tack för det rådet. Det är dock 400v in i lägenheten, jag har ju trefas till spisen. Golvvärmen är inget jag är orolig för jag har lagt in några sånna förut och det har inte varit några större problem, har en elektriker som kan komma och koppla på elen till den. Det jag tänker mest på är väl att dra rören rätt sen kan är det ju enkelt.
 
Tobbe_3 skrev:
Varför hålla på separata matningar i en lägenhet?? Det är bättre att koppla hela lägenheten via en JFB. Nästan all nyinstallation skall ha JFB idag.
Skrev jag matning ursäkta jag menade naturligtvis grupp, typ säkring eller något.
 
En 30 mA JFB som klarar 25 A är inget problem. Dom finns åtminstone upp till 63 A.
 
Tobbe_3 skrev:
En 30 mA JFB som klarar 25 A är inget problem. Dom finns åtminstone upp till 63 A.
Men säkringarna och grupperna måste det vara lägre tryck på väl??
:S
 
Tror att jag har fått lite grepp om hur jag ska lösa hela elen i lägenheten, hoppas bara att ABCDEKEKSABBA kabeln går för sig att kopplas. Badrummet ska på en egen grupp där golvvärmen ska in och det nya i köket får en ny grupp antar jag...
Finns det någon gräns för hur många trådar jag får dra i ett rör??
 
Ja, så många som får plats... normalt max 5 st 1.5mm² i ett 16-rör och 5 st 2.5mm² i ett 20-rör.
Undvik fler än tre belastade ledare (tändtrådar brukar inte räknas in, endast fullt belastade fasledare).
 
För att förtydliga, max tre faser i samma rör. (Och då en av varje, inte tre faser från fas L1 t.ex.)

Och du behöver mer än en grupp till köket.

//Patrik
 
btg acke skrev:
Jo det du säger låter logiskt Bygga, men vi är en liten förening med ordförande och vice som tror att de är världsmästare, det gäller speciellt vår vice. Så de fattar inte att det är smart att fråga folk som kan, och heller inte att jag som väljer kök vill få information om att en standard sänkning är på gång i lägenheten. Blev tvungen att bila upp en del i badrums golvet för att de ville ha vatten rören utanpåliggande + att jag ville ha värme golv fast det hade ju bara varit en spackling till.
Så att vi har en vanlig entreprenad det är bara att glömma, tror att om jag var mer haj på juridik och bygg lagar så hade nog vår styrelse fått nästan skaka galler, men det är en annan femma än min el. Tror att vår styrelse har tagit på sig en delad entreprenad för att de tyckte att det var jobbigt att en firma som hade kunnat tagit på sig total entreprenaden ville ha ritningar och ta betalt för att sköta bygget på ett proffsigare sätt.
Ojojoj...tråkigt om det är så...
Hoppas det löser sig.
 
btg acke skrev:
Men säkringarna och grupperna måste det vara lägre tryck på väl??
:S
Jo,
Huvudsäkringarna i en 3 fas matad lägenhet är ofta 16, 20 eller 25 A.
Gruppsäkringarna i en bostadsinstallation är normalt 10A säkringar för belysning och vägguttag samt disk o tvättmaskin. För spishällar o ugn använder man ofta 16 A säkringar.
 
Personligen skulle jag inte ta i elen din lägenhet efter dina ingrepp btg acke. Har du tex kollat isolationen på golvvärmeslingan?

Och är det så att renoveringen och vad som ska göras redan är uppgjort med föreningen så förstår jag elektrikern ännu mer
 
Tyvärr.

I den här "soppan" verkar det stora problemet vara att det finns oklarheter i projektstyrningen av ombyggnaden.

1 Vem är beställare av eljobbet ? Är det BRF eller är det Btg_acke.

2 Har BRF någon totalentreprenör för renovering som har anlitat elektrikern som en underentreprenör som bara skall följa upprättade bygghandlingar och har lämnat offert på detta.

3 Om det är BRF som är beställare, då måste elektriktern följa både bygghandlingen o elsäkerhetsföreskrifter för att få sitt jobb godkänt vid slutbesiktningen och därmed fullt betalt.

Jag kan förstå att elektrikern inte vill koppla in något i ett badrum som han inte har full kontroll över. t.ex golvvärme.

När dom bitarna är utlklarade, då kan man diskutera vidare.

Dom jobb som inte BRF står för måste du speca ordentligt. T.ex Montage av JFB, Byte till jordade uttag. och låta elektrikern göra hela jobbet förutom ev betong spårning o håltagning.
 
Patrik_Hed skrev:
För att förtydliga, max tre faser i samma rör. (Och då en av varje, inte tre faser från fas L1 t.ex.)

Och du behöver mer än en grupp till köket.

//Patrik
Tack för det svaret, jag tror att jag har två nollor i samma rör som går ner till lampknappen i badrummet den går nämligen vidare till ett eluttag som jag har utanför badrummet i hallen. Är det OK?
Så det är inte tillåtet att dra ström ifrån uttaget i hallen tillbaka till lampknappen och gå in till golv värmen för då har jag två av samma fas i samma rör?
Går det då att sätta in slangen som går i från golvvärmen in i rätt grupp inne i skåpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.