img0114ax.th.jpg
 
Mikael_L
Oohh, den var snygg.

Ja vad gör man inte för att rädda ackordet ... :D
 
I den första husvagnen som jag köpte hade hobbyelektrikern varit framme.
Han tyckte det var för få 240 V uttag i vagnen. Glad i hågen hade han satt upp två vägguttag (ojordade) och kopplat ihop dom med tvåledad belysningskabel avslutat med en jordad stickkontakt som satt i vagnens ordinarie 240 V system.
Det var ju ingen fast installation, så han trodde nog att ha kunde göra det själv på det sättet.
Efter 30 min elsanering var ordningen återställd.

En annan lustig detalj var att det saknades fodral till förtältsstativet. Det hade aldrig funnits fick jag veta när jag hämtade vagnen.
Vid första tältresningen kikade jag ner i säcken där tältet låg, och vad fann jag då tror ni. Jo, påsen till stativet låg där prydligt hopvikt och helt nytt.
En god regel är att titta efter noga. Man kan hitta både trevliga och otrevliga saker.
 
Skulle byta ut lysrörsarmaturen under köksskåpet, men den hade inkommande brun jord :S så öppnade kopplingsdosan i skåpet för att kolla läget. Och där satt den bruna tillsammans med dom andra g/g som förväntat. Men det var även lite svart under sladden ut till fläkten och vid fasen, som man kanske ser på första bilden hade klanten som skruvat ihop lyckats klämma nollan i skruven för fas som det blivit varmgång i. Det var inte mycket kvar på nollan ut till fläkten, tur det inte tagit sig. Att fkn ur röret inte hade något skydd var väl det lilla :D

Nya kablar och kopplingsdosa denna gången över röret nu :p
 
  • DSC00089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00093.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00094.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
plank5 skrev:
* Omärkta kopplingsboxar under mark som fyllts med expansionsskum som suger åt sig fukt likt en svamp..
/QUOTE]
Samma här i Spanien. Det finns särskilda kontaktdosor för tele/TV/radio men i dom finns också 230V. Har inte ännu tagit rea på vart dom går.
Det där med skum var intressant.
Här har vi små lyktor på grindstolparna som matas centralt. Mycket trevligt utom när det regnar, för då blir det svart.
Nere i gatan har matarledningen (ser ut som 4 kvmm) skarvats till en klenare grenledning upp till lampan. Skarven har en krympslanghylsa och lite silikontätning. "Elektrikern" kom först på den brighta iden att fylla brunnarna med sand. Funkade förstås inte så nu kör han med byggskum! Ganska fiffigt eftersom det tar väl ett par år innan tillräckligt med fukt har sugits upp.
Fast vio har fortfarande samma fel. Kanske beroende på att lyktorna läcker in vatten eller att skarvsockerbiten mellan nämnda sladd och anslutningståtarna in till lamphållaren ligger på stolpens övre platta, visserligen under lampfoten, men vatten rinner ju ....:rolleyes:
 
Milkshaken
arneswede skrev:
plank5 skrev:
* Omärkta kopplingsboxar under mark som fyllts med expansionsskum som suger åt sig fukt likt en svamp..
/QUOTE]
Samma här i Spanien. Det finns särskilda kontaktdosor för tele/TV/radio men i dom finns också 230V. Har inte ännu tagit rea på vart dom går.
Det där med skum var intressant.
Här har vi små lyktor på grindstolparna som matas centralt. Mycket trevligt utom när det regnar, för då blir det svart.
Nere i gatan har matarledningen (ser ut som 4 kvmm) skarvats till en klenare grenledning upp till lampan. Skarven har en krympslanghylsa och lite silikontätning. "Elektrikern" kom först på den brighta iden att fylla brunnarna med sand. Funkade förstås inte så nu kör han med byggskum! Ganska fiffigt eftersom det tar väl ett par år innan tillräckligt med fukt har sugits upp.
Fast vio har fortfarande samma fel. Kanske beroende på att lyktorna läcker in vatten eller att skarvsockerbiten mellan nämnda sladd och anslutningståtarna in till lamphållaren ligger på stolpens övre platta, visserligen under lampfoten, men vatten rinner ju ....:rolleyes:
Hehe.. så e de ju vid dom flesta av medelhavets länder eller? Jag har varit i en del, och inte sett annat än katastrof, och det jag mest av allt fortfarande tänker på, det är att det blixtrar och gnistrar om deras elstolpar.... Det som är porslinsknoppar i gamla Sveriges el-stolpar, det är endast några spikar som är inlindade med något som tros hålla ström isolerat.,...:)
 
Milkshaken skrev:
arneswede skrev:
Hehe.. så e de ju vid dom flesta av medelhavets länder eller? Jag har varit i en del, och inte sett annat än katastrof, och det jag mest av allt fortfarande tänker på, det är att det blixtrar och gnistrar om deras elstolpar.... Det som är porslinsknoppar i gamla Sveriges el-stolpar, det är endast några spikar som är inlindade med något som tros hålla ström isolerat.,...:)
Men å andra sidan regnar det ju "aldrig" här; bara under vintermånaderna.
 
Det bör tilläggas att jag hade en ganska ingående diskussion med byggmästarens "kundservice" angående den stora mängden elfel i området. T. ex. en granne som släckte hela området när hon slog på säkringen till eluttagen. (förväxling av PE och nolla)
Jag frågade om testmetod vid besiktningen och fick veta att:" Enligt spansk lag skall alla installationer vara besiktigade" och att det därför inte kunde finnas några fel!
 
Hahaha...jo Spannien har ofta lite roliga elkopplingar och en lite annorlunda elsäkerhetspraxis...tex köpte jag nytilverkade "tjyvkontakter" över disk i en järnhandel i somras.
Till mitt obskyrarium, ska sägas, kvaliten är usel så de ska inte användas...
 
Fotografen: När kommer det bild på det då ;)
 
Slim_ skrev:
Skulle byta ut lysrörsarmaturen under köksskåpet, men den hade inkommande brun jord :S så öppnade kopplingsdosan i skåpet för att kolla läget. Och där satt den bruna tillsammans med dom andra g/g som förväntat. Men det var även lite svart under sladden ut till fläkten och vid fasen, som man kanske ser på första bilden hade klanten som skruvat ihop lyckats klämma nollan i skruven för fas som det blivit varmgång i. Det var inte mycket kvar på nollan ut till fläkten, tur det inte tagit sig. Att fkn ur röret inte hade något skydd var väl det lilla :D

Nya kablar och kopplingsdosa denna gången över röret nu :p
Bäst är väl att dostypen som använts är gjord för att just kunna sättas över en utgående FK eller liknande från vägg, och ändå sitter den bredvid FK'n d^_^b
 
Var precis på den lokala Willy's-butiken och handlade lite. Utanför, där det brukar stå lite lotto-automater och sånt hängde en SKX (lampsladd) ner från taket med ett skarvuttag. Manteln saknades några millimeter innan uttaget.
 
Högtalarkabel (modell 2x0,5mm2, genomskinlig isolering) som lampsladd och för fast installation, då spikad i isoleringen MELLAN ledarna
 
Mikael_L
Råkade på ett fint VU för diskmaskin under en diskbänk idag. :)
Med tanke på att det troligen inte är äldre än ca 10 år så var det roliga färger.
(Ja det var ju inte enda felet. Men trots allt är det väl OT, för sådär jättevärsta elkopplingen är det ju inte ;))
 
  • v-elkoppl#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kollega till mig hitta lite fel i en lägenhet som är nyrenoverad, om man säger som så hoppas vi att det inte är en elektriker som gjort det......

Han börja ana att det inte stod rätt till när där bara var grå och svart i ett lamputtag, så han öppna centralen och så här ser det ut i den.

Inkommande matning är PEN med 2st RK6, inget ovanligt med det i en gammal lägenhet men blå är fas och svart är nolla. PEN (svart) ledaren ligger direkt på JFB iofs så har de gått vidare därifrån med en gulgrön men det ska ju vara tvärtom och den skulle ju varit blå. Resten syns väl på fotot, blåa faser på säkringarna, svarta nollor och sen har vi första gruppen på 20A till hällen med 3st transparenta ledare, arean är troligtvis 2,5kvmm och det är misstänkt likt vanlig högtalarkabel. Andra gruppen har 16A men är troligtvis bara 1,5kvmm och den sista gruppen är det lagt dubbelt på.

Hela lägenheten är alltså omdragen med blå som fas och svart som nolla, i alla strömbrytare är det blå fas och grå tändtråd.
 
  • 2011-01-04 14.15.11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.