Var och bastade hos våra grannar dom hade en anordning för att få ånga i bastun.
Det är en behållare fylld med vatten som man har på sidan om aggregatet, en kassett som man sätter inuti aggregatet och en ett munstycke som ångar ut vatten över stenarna på aggregatet. Dom trodde att den var köpt på någon butik i Haparanda.

Jag undrar om det är någon som vet var det finns att köpa en sådan ångtillsats till bastun.
 
Jag minns att senast jag badade bastu så hade de också en anordning för att få till ånga. Den bestod av en spann med vatten och en skopa. Man tog skopan och hällde vatten på stenarna, så blev det ånga. Funkade riktigt bra, i all sin enkelhet. Utrustningen hade de köpt på närmaste stormarknad.
 
Tack för det svaret som inte tillförde något överhuvudtaget. :(

Jag är ute efter den höga och jämna luftfuktigheten som det blev av den anordningen.
Så är det någon som kan tipsa om var det går att köpa något sådant.
 
Det tillförde åtminstone lite glädje till alla oss som också undrar varför det inte blir bra med "naturmetoden". :)
 
Kasta vatten på väggen så blir det en jämnare ånghalt över tid...
 
Vindrutespolarpump som pumpar lite vatten hela tiden på stenarna.

Protte
 
Jag är också förespråkare av "kasta själv" modellen men jag har sett en lösning som kan vara nåt för dig.
Det var helt enkelt en vattenkran inne i bastun och från utloppet på den var det draget ett rör som var vinklat ner mot stenmagasinet. I änden på röret satt en dysa, en liknande som det sitter på högtryckstvättar men den var med en väldigt fin vattendimma som sprutade ner över stenarna.
Funkade helt OK och det är ju bara att stänga kranen om man vill kasta på vanligt sätt.

Kjell
 
Det jag kan sakna ibland är en anordning som fixar en behaglig grundfuktighet samtidigt som bastun värms upp. Man borde kunna fixa det med ett tråg som sitter ovanför aggregatet och en magnetventil kopplad till tiduret. När aggregatet startar så börjar det droppa lite lätt från tråget via ventilen. Naturligtvis kastar man själv vatten på aggregatet sedan för att få den där underbara känslan av kokt grönsak men det vore skönt att ha det hyfsat rätt vad gäller temperatur och fuktighet när man går in. Man är ju ingenjör och vill fixa det med automatik..

Dysa + tidsautomatik har de här i stan (Mölndal) på Åbybadet. Numera får man inte kasta vatten själv för då kan säkringarna gå. Märklig installation.
 
Jag förstår effekten du är ute efter och det är svårt att åstakomma bara genom att kasta vatten på aggregatet eftersom det lätt blir "stekhett" precis när man slänger på vatten och det bara tillfälligt mycket ånga men en högre luftfuktighetet är svårare att få till. Det är självklart helt beroende på bastun, men en "vattenspridare" som vattnade stenarna kan säkert tillföra en konstant högre luftfuktighet samtidigt som man kan få den rejäla hettan när man kastar vatten på aggregatetd^_^b
 
Ja "mr_bygg" det är precis det du beskriver som jag är ute efter.

Det är just dom stekheta ångutvecklingen som gör att jag får basta själv för det mesta.
Men när vi hade hög och jämn luftfuktighet så tyckte sambon att det var rickigt skönt än fast det var samma temperatur som jag brukar ha hemma.

Hittade den här på nätet.
http://www.bastukallan.se/product.html/saunamaestro?category_id=13
Någon som provat?
 
Kan ha varit ett så kallat combi-aggregat som kan ställas in för "vanlig" torrbastu eller ångfunktion.
Ska själv bygga (renovera) en bastu och tänkte installera ett sådant.
Finns några märken som verkar ha den i sortimentet
 
B
va har du för aggregat??
 
Tyresö
maaats skrev:
Kan ha varit ett så kallat combi-aggregat som kan ställas in för "vanlig" torrbastu eller ångfunktion.
Ska själv bygga (renovera) en bastu och tänkte installera ett sådant.
Finns några märken som verkar ha den i sortimentet

Vi har ett Tylö combiaggregat och det har vi haft i ganska många (5 - 6) år nu. Vi är väldigt nöjda med det. Oftast på vinterhalvåret blir det att vi badar vanlig bastu och på sommarhalvåret blir det mest ångbastu. Ska du ta en ölkväll i lugn och ro i bastun, då är det ångbastu som gäller eftersom man då kan sitta i bastun väldigt lång tid utan att bli överhettad - ölburken blir inte heller så varm.
 
Tyresö
andersmc skrev:
Jag minns att senast jag badade bastu så hade de också en anordning för att få till ånga. Den bestod av en spann med vatten och en skopa. Man tog skopan och hällde vatten på stenarna, så blev det ånga. Funkade riktigt bra, i all sin enkelhet. Utrustningen hade de köpt på närmaste stormarknad.

Hahaha, du har riktigt underhållande humor.....
 
B
skulle sagt att jag frågar nird
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.