Har fått lära mej att det skall vara luftningshål i nederkanten av tegelfasaden. Vår besiktningsman påpekade att detta saknades i vår fasad. När jag nu tittar noggrannare så ser man att det en gång funnits fog mellan var 3:e sten, men att dessa någon gång murats igen (runt hela huset), se bifogad bild.

Vad kan det finnas för anledning till att man gjort detta? Förstår att det kanske kan minska drag/enegiförbrukning (det är ett 60tals hus vilket innebär endast 10cm ull), men förutom det, finns det någon korrekt byggtekniska anledning?
 
  • tegel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stoppa möss kanske, men det finns nät att köpa till det.
 
Hej.

Jag vet inte om det finns/fanns några korrekta byggtekniska anledningar till att sätta igen ventilationshålen. Däremot fick grannen en otrevlig överraskning när de byggde till. När de började riva mexitegel där anslutningen till tillbyggnaden skulle vara hitta de de mögel och mängder av fukt. Ventilationshålen i nedkant likväl som ventilationsspalten i överkant hade murats igen/saknades. Fukten kom tydligen upp genom plattan och vidare upp i väggen. Enligt flera olika experter som var där var både väggen och plattan felbyggd från början.

Det luktade inget inne i huset då det inte hade kommit igenom gipset på väggarna men när de väl började riva var det inte så kul.

Jag säger inte att det är så i ert fall men det finns säkert folk på forumet som har bättre kunskaper i ämnet än jag. Det kan vara värt att kolla upp iaf.

Henrik
 
Fixar_Krille skrev:
Stoppa möss kanske, men det finns nät att köpa till det.
Ah, den tänkte jag inte på!
 
Sailorman skrev:
Hej.

Jag vet inte om det finns/fanns några korrekta byggtekniska anledningar till att sätta igen ventilationshålen. Däremot fick grannen en otrevlig överraskning när de byggde till. När de började riva mexitegel där anslutningen till tillbyggnaden skulle vara hitta de de mögel och mängder av fukt. Ventilationshålen i nedkant likväl som ventilationsspalten i överkant hade murats igen/saknades. Fukten kom tydligen upp genom plattan och vidare upp i väggen. Enligt flera olika experter som var där var både väggen och plattan felbyggd från början.

Det luktade inget inne i huset då det inte hade kommit igenom gipset på väggarna men när de väl började riva var det inte så kul.

Jag säger inte att det är så i ert fall men det finns säkert folk på forumet som har bättre kunskaper i ämnet än jag. Det kan vara värt att kolla upp iaf.

Henrik
Jo, mycket otrevligheter kan man ju råka ut för, är fortfarande inte helt bekväm med att det är platta (ej inspekterbar) samt att man inte kan inspektera det yttre takspånten (isolering mellan bjälkarna och sedan spånt).

Vi har ju dock ingen gips utan jag hoppas att tretexskivan hade släppt igenom mögellukten. Endast 10cm isolering bör väl dessutom släppa igenom såpass med värme så att det torkar upp. Huset har ju ändå stått i 50 år.

Kan vara bra att tänka på iaf, skall ju renovera de rummen så har tegelyttervägg såsmåningom och då kan man ju passa på att kika igenom på fasaden här och där.
 
Är rådet att jag skall öppna upp alla ventilationshål igen eller bör jag kanske öppna några och försöka kolla efter fukt/mögel och nöja mej med det?
 
Dsl skrev:
Är rådet att jag skall öppna upp alla ventilationshål igen eller bör jag kanske öppna några och försöka kolla efter fukt/mögel och nöja mej med det?
Varför är du rädd för mögel? Är det trä bakom tegel? Det som jag skulle vara sur på är att fuktiga väggar isolerar mycket sämre och man har havererat en godkänd väggkonstruktion som ska fungera på ett viss sätt dvs vädra ut fukten om det läcker genom skadade fogar någonstans kraftig vid regn. Kan vara så att man fyllde mellanrummet med något isolering och täpte till alla håll så isoleringen inte rinner ut. Blir det fuktigt bakom så gör isoleringen i spalten en nytta om den är torrt ...öppna ett håll och kolla :)
gaia
 
gaia skrev:
Varför är du rädd för mögel? Är det trä bakom tegel? Det som jag skulle vara sur på är att fuktiga väggar isolerar mycket sämre och man har havererat en godkänd väggkonstruktion som ska fungera på ett viss sätt dvs vädra ut fukten om det läcker genom skadade fogar någonstans kraftig vid regn. Kan vara så att man fyllde mellanrummet med något isolering och täpte till alla håll så isoleringen inte rinner ut. Blir det fuktigt bakom så gör isoleringen i spalten en nytta om den är torrt ...öppna ett håll och kolla :)
gaia
Javisst är det trä bakom teglet. Det är trästomme.
Eftersom jag hämtat alla ritningar jag hittat bifogar jag en bild på just väggkonstruktionen. Det står ju tom att det skall vara luftning var 4/e fog. Sedan sitter det aluminiumfolie som fuktspärr antar jag (har sett det i innertaket också, och där var den ju inte så tät längre) och därefter spikat rakt i stommen.


vagg.jpg
 
Nu förstår jag din oro ... trodde det var en dubbel tegelvägg men luftspalt som jag har.Nu har besiktningsmannen friskrivit sej från ansvar i fall du hittar följdfel typ röta i trä i yttre väggar eftersom han påpekat att luftventiler saknas.
Har saknade lufthål orsakat synliga fuktskador så bör man se det bakom golvlister ( hög fukt) vid ytterväggar eller som frostsprängt fasadtegel tydligast på norrsida.
Ja, tunn isolering bidrar till att torka ut väggar men det kostar en hel del kilowatt att hålla huset vid liv på detta sätt. Omöjligt att tilläggsisolera utifrån och riskabelt att göra det inifrån även om lufthål fanns, tycker jag. Väggkonstruktion var helt rätt när oljan var billigt men idag vill man ju ha tjockare och framför allt torr isolering i väggarna.Jag litar aldrig på väggar av blandat material som kan gömma bara otrevliga överraskningar .....
Om du inte köpt huset så övervägg att leta efter ett annat helt genom i trä eller helt genom i tegel - blir enklast att tilläggsisolera, reparera :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.