Hej

Var finner jag lättfattad text om vad som gäller frånluftssystem lagmässigt sett?
Eller kan någon svara mej här inne...

Jag hyr av en privatvärd
Vi är 6 st lägenheter i ett hus
Vi är två och två som "delar" på åtminstone köksfläkttrumma upp till taket.

Värmen drivs av gaspanna(om det har någon betydelse)

Sotaren påstår att det är ett frånluftssystem som antingen kan vara på eller så av,det finns inget låg o högvarv att välja på s.a.s.

Får hyresvärden verkligen ha frånluftssystemet avstängt nattetid?

vi har astmatiker i familjen som mår sämre av detta
vi övriga mår också sämre hälsomässigt av att det är avstängt.

vidare så rinner/droppar det gammalt härsket fett ner via min fläkt i framkant(inte via filtret som jag håller rent nogrannt) detta droppar ner på spisplattorna via plastglaset som sitter för köksfläktlampan.

Enär hyresvärden inte åtgärdar detta var vänder jag mej,är så trött på detta nu...
vad säger lagen om frånluftssystem? Visst skall det väl vara påslaget dygnet runt ?
Problemet med droppande fett får jag bara då han envisas med att ha ventilationen avstängd x antal nätter... så det verkar ju ha samband.

köksfläkten funkar inte alls nattetid och i badrummet är det tvärtyst så där funkar den inte heller..

Gärna ett svar till min mail också vore tacksamt.
sandramarieangelica@yahoo.se

:|
 
Normalt skall ventilation va på dygnet runt.
Är det 6 lägenheter skall OVK (obligatorisk ventilations kontroll) vara utförd, kontrollera med kommunens byggnadskontor eller miljökontor.
Skall du få din fastighetsägare att åtgärda ventilationen är det oftast bäst att gå via kommunen (miljökontoret) då dem kan ställa ut vite m.m.
 
"normalt skall..."

Vad kan anses som skäligt att inte ha den påslagen?
Kan jag som hyresgäst kräva att den skall vara påslagen under "normala" fall?
OVK är gjord av sotarfejarmästare. Han fick höja värdena efter det att jag visat vilka det skall vara i förhållande till bostadsytan.Nu är de alltså s.k OK om än i nederkant.

Det är sotaren som uppgivit att det är ett frånluftssystem som endast kan vara av eller på, inget mellanting alltså.

Eftersom gammalt härsket fett o smuts kommer ner via köksfläkten(som i sig är helt ny)
när han har ventilationen avslagen nattetid och att vår hälsa försämras i denna bostad
så vill jag/vi som bor här självklart ha ventilationen påslagen,men frågan är kan man "kräva" detta?

Miljö o hälsa i kommunen är vidtalade men de är så ansträngda av massa arbeten så tidigast om 2-4 år kunde de göra en besiktning.

så vad kan jag göra,detta är bedrövligt iom att vi har astmasjuka familjemedlemmar som inte mår bra här hemma.
 
Klart ventilationen ska vara på dygnet runt. Speciellt om man inte kan använda köksfläkten utan den? man måste väl kunna steka utan os även på natten.
 
"Svensk Ventilation" har en liten sammanställning om vilka lagar som gäller för ventilation HÄR.
Antar att fastighetsägaren vill vara lite "dumsnål" och spara energi genom att stänga fläkten på nätterna.
 
SandraNo1 skrev:
Miljö o hälsa i kommunen är vidtalade men de är så ansträngda av massa arbeten så tidigast om 2-4 år kunde de göra en besiktning.

så vad kan jag göra,detta är bedrövligt iom att vi har astmasjuka familjemedlemmar som inte mår bra här hemma.
Flytta! Är det astma i bilden så har du inte tid att vänta tills det blir ordnat. Själv kan du inte göra något i en hyreslägenhet och det kommer att ta för lång tid att få rätt. Hälsan bör gå före ....
gaia
 
Nej här flyttas ingenstans för att hyresvärden är dumsnål och vill spara kronor på el samtidigt som han höjer våra hyror.Och det finns inte så mycket att flytta till heller,Visst hälsan skall gå först men vad vet vi om var vi kommer istället?Kanske något liknande eller än sämre.

Att flytta är inte vårt förstahandsval utan jag vill bo kvar eftersom min tonåring går i skolan här ,har sina vänner här,jag likaså,lägenheten i övrigt ligger bra till osv.

Jag ville bara veta om det fanns någon lagtext att stödja sej på? :)

Talade med Miljö och hälsa igen och nu skall de göra en besiktning under våren istället.Låter ju bra det.Skall försöka få dem att vidtala hyresvärden att ha ventilation på.
Skall begära ut läkarintyg på tonåringens astma samt allergibesvär och använda som påtryckning.

Hyresvärden var arg o besvärad över att jag använder tonåringens sjukdom som påtryckning i samtal med honom,undrar vad han är orolig för?
Är det som så att han kan åläggas att byta stammar och fixa ventilationen m.m. om man nyttjar läkarintyg?

Hur som helst, jag ville mest veta om det finns en lag att stödja sej på för att ha ventilationen på dygnet runt !

Tack för alla svar så här långt ! :)
 
Boverkets Byggregler innehåller kraven på ventilation (sammanfattning hittade du ovan)
Här är själva BBR -> PDF-BBR Hygien Hälsa avsnitt 6:251 har du texten att ventilation skall va till när rum används.
Se till att du informerar Miljö och Hälsa att ventilationen stängs av på natten, finns annars risk att dom bara kommer och kollar på dagen ser att luftflöde är rätt och sedan försvinner igen.
 
Ja jag har påtalat för dem att hyresvärden stänger av fläkten på nattetid.
och det kan ju knappast ses som "normalt" eftersom han inte har något pågående arbete nattetid(ej heller dagtid) som rör ventilationen.

Tack alla för information
Jag är ju sådan att jag vill ha massa kött på benen s.a.s innan jag ger mej in i en strid med en slug och slipad privat hyresvärd vars ända intresse är att suga pengar ur sina hyresgäster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.