Don82 skrev:
Om så, får man då koppla på tvättmaskin/diskmaskin? Eller behövs en riktig infiltration?
Intressant fråga!
 
Kollat på en sån, men hur bra funkar de?
 
Förbränningstoa funkar helt perfekt, dock är dom dyra i inköp och dyra i drift.
Räkna med 2 spänn per besök.
 
Men kan man släppa ut vatten från handfat, dusch, tvättmaskin, diskmaskin osv utan infiltartion?
 
Det är olika regler i olika områden. Att bara släppa ut vattnet i en stenkista tror jag inte att man får göra på speciellt många ställen. Att det ändå görs beror delvis på att reglerna var snällare förr. Här finns lite info: http://husagare.avloppsguiden.se

Erik
 
Koka piss för 10 spänn om dagen låter inte så roligt. Separett har tjänat mig väl, men jag vet inte om jag alltid varit laglig. Det är i många kommuner inte okej att skicka urinet ut i naturen. Inte heller i en infiltrationsanläggning. Dessa kalas väl BDT - Bad, Dusch, Tvätt). I sin koncentrerade form pisset inte speciellt bra för växter heller.

Men sen finns det kommuner (som Gustavsberg, i alla fall för 10 år sedan) som godkände utspädning 1:8 för bevattning - "mmm, intressant doft era rosor har..." .

Kan man skaffa ett papper från en bonde att denne tar hand om edert urin (eller rättare sagt kvävet) så kommer nog kommunen att tillåta din separett-installation. Helst ska ju fjölet då fraktas till bonden - men det är väl en samvetsfråga.

Sen är det ju den andra delen av avföringen. Jag använde latrinhämtning för att hantera den detaljen.

I mitt nästa sommarhus blir det vattenmugg.
 
Vi har haft utedass i stugan i 30 år, men nu börjar mamma bli lite äldre och hinner/kan inte springa ut på nätterna. Vårt problem är att det är för trångt för att sätta in en toalett nu - vi skulle ju bara ha dusch och tvättfat... :) Hink funkar iofs det med - än så länge!
Om ni bestämmer er för att inte sätta in en toalett, se då till att det finns utrymme för att kunna göra det vid ett senare tillfälle!
 
Mitt finaste utedassminne är med tre små barn i Sörmland i november månad. Skitröken liksom steg upp ur dasshålet...

... aldrig mer.
 
mickearos skrev:
Mitt finaste utedassminne är med tre små barn i Sörmland i november månad. Skitröken liksom steg upp ur dasshålet...

... aldrig mer.
Själv gjorde jag ur mig på mitt dass nu i december och då var det -20 grader. Det var inga problem. Tvärtom, det var en ganska frisk upplevelse och rätt så trevlig med tanke på att man kunde kolla ut på den fina snölandskapet utanför!

/G
 
det är en sak jag inte förstår varför ingen här har ens tagit upp och det är kemtoa då de är små går att ha under ett handfat och dra fram vid behov och relativt luktfria och inte kräver nått avlopp så de kan man ha lite undanstoppat och dra fram i nån liten skrubb så kan man fortfarande vara inomhus när det är kalt ute och inga problem med att ordna tank mm som vanliga toaletter kräver

Sen så finns det ju dass som har en korv med förmultningsbar plast på så man försluter efter varje besök så det inte luktar och sen det jag tycker verkar mest likt en vanlig toa är vakumtoa som inte kräver varken vattenledning eller avlopp och som jag tolkat det jag sett så ska de inte behövas göras nått för de inte ska frysa sönder då det kan stå utan vatten i sig men sen har jag inte sett priser på de och hur mycket el som de drar vid användning men det kanske kan vara värt att kolla på om man ändå bygger nytt och inte vill bekosta tank och markarbete och regelbundna tömningar
 
Hej
I mina föräldrars sommarstuga är det någon form av toa som sköter sig självt. Det är en stor tank som är nedgrävd under huset. Avföringen förmultnar och blir till luktlös jord. Urinen brukar pappa tappa ur en gång/sommar och spola ut i gräsmattan.
Inget slabb med medel eller vatten behövs. Om jag mins rätt kastade vi också ner potatisskal och annat vegitariskt matavfall direkt i toan. Det här monterades när huset byggdes 73 och har fungerat felfritt sedan dess. Många av grannarna har andra former av mulltoa som man ska ha medel och annat jox i .Dessa toaletter känner man doften av ibland. Det är helt luktlöst från föräldrarnas toa. Avluftningen av tanken går upp i en skorsten någon meter över nocken för att få ut ev odör
Fredrik
 
Vi köpte en stuga i våras som har utedass, jag har surfat runt på nätet ett antal timmar angående olika toaletter som sambon ville ha i stugan, det vi fruktade mest var att lukten skulle sprida sig i stuga då vi har en öppen planlösning på kök och storstugan med ett separat sovrum utan dörr.
Vi kom fram till att vi behöll utedasset som har en separett, urinet sammlas upp i en brunn som vi har för att vattna blommorna med (spädes 1dl urin + 9dl vatten), man kan gissa vem fom får i uppdrag för detta jobb :) avföringen hamnar i en spann med en påse i, som spolning har vi torrmull till detta.
Det enda jobbiga är att toapappret fuller spannen väldigt snabbt, skälva tömningen är inga problem med det luktar inget ser inte äckligt ut alls. Påsen knyts ihop och slängs i komposthögen, har fyra komposthögar som är årsmärkta (detta är tillåtet i denna kommun) som blir utmärkt jord.
Vi använder stugan även vintertid, med utedasset visserligen blir besöken snabbt avklarade än dom var i sommras med öppen dörr då man hörde fågel kvitter samt kossorna i närheten, har kopplat en kupevärnare på dasset som går igång när man tänder lampan och blåser varmluft på en, fortfarande luktfritt.
Nattetid har jag kopplat in ytterbelysningen till en rörelse vakt som tänder belysningen så fort man sätter foten utanför dörren, problemet löst med att hitta en strömbrytare mitt i natten.

Vi kom fram till att behålla utedasset, det funkar bra för oss samt att en stuga skall bara ha ett utedass annars kan man bo kvar i villan med alla bekvämligheter.

Hittade denna sida när jag letade efter olika lösningar till ett dass för innomhus. (fick mig många goa skratt olika lösningar för olika tomter)
http://www.pikkuvihrea.fi/galleri.php
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
G
Med regeringens nya förslag om att bygga ut (max 25 m2 utan tillstånd) kan man sätta in en snygg, luktfri, tyst, torr toalett för långtidskompostering, som inte heller behöver tillstånd eftersom inget släpps ut. Då har man fördelen att det inte kostar lika mycket som avlopp eller uppsamlingstank för WC men ändå sitter varmt och utan någon lukt ...
se t.ex. www.compostera.org
 
jag må vara lite fåfäng men är uppväxt med en sommarstuga utan toalett, en sommar blev jag så in i *** magsjuk och då var det inte kul, inte alls kul, allt kan hända och toaletter kan vara guld värda! har precis inrett denna gamla sommar stuga med dessa ljuvliga porträtt av kvinnor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.