Fick en snöslunga av en kompis här om dagen som han inte hade använt på ca. fem år.
Modelen är en Ariens ST 2+2 (vet ej hur gammal). Skulle tro att den är mellan fem och tio år..
Det första jag gjorde var att byta ut bensinen och köpa ett nytt tändstift.

Men, den vill inte starta.

Vad bör man börja med att göra med en maskin som har stått så länge?
Jag kan ingenting om motorer och skulle nog behöva en instruktionsbok eller nått liknande. Kanske nån som vet var det finns?

Har hört att förgasaren kan sätta igen om den står så länge. Var sitter den?
 
Tyvärr så verkar ingenting stämma med min maskin. Gissar att min är äldre.
 
Milkshaken
kan ju vara vad som helst när man inte prövat maskinen... Hur är motståndet när du drar i snöret eller drar på startmotorn=??

Om ingen startmortor, så känn på startsnöret... dålig kompression så dålig inne i cylindern... eller tråget...
 
Tyresö
Börja med att riva förgasaren - troligtvis är munstyckena i förgasaren igensatta. Kolla även om membranet är helt och tätt. Dom motorerna är lättmekade, kolla först så luftfiltret är rent och att det kommer fram bensin till motorn - gör det det, då kollar du gnistan på stiftet. Du kan alltid ta starthjälp av startgas som du sprejar in i luftburken.

Det ska inte vara några problem att få igång motorn, den har ju inte gått sönder av sej själv bara för att den stått några år. Oftast är det då bara förgasaren som strular.
 
  • Gilla
Johan Lekberg
  • Laddar…
Öppna förgasaren och rengör, kan vara gammal bensin som torkat fast i munstycken och dylikt. Kolla även alla membran och packningar i förgasaren samtidigt.
 
Milkshaken
Personligen tror jag inte det finns membram i den motorn.... men han ska tveklöst göra rent allting, Ja allt är förståss efter att han har kollat mitt första inlägg....
 
Jag skulle börja med att byta tändstift. Köp ett nytt, skruva ut den gamla, stoppa in den nya i kontakten (kabelhatten) och lägg gängan mot chassit. Prova med att starta.Ser du gnistan, har du problem med bränslet. Då kan du testa med att starta den medan du sprutar startgas i luftfiltret ( utan filter i ). Startar den inte?
Större jobb väntar.
 
Milkshaken
tjommeost skrev:
Fick en snöslunga av en kompis här om dagen som han inte hade använt på ca. fem år.
Modelen är en Ariens ST 2+2 (vet ej hur gammal). Skulle tro att den är mellan fem och tio år..
Det första jag gjorde var att byta ut bensinen och köpa ett nytt tändstift.

Men, den vill inte starta.

Vad bör man börja med att göra med en maskin som har stått så länge?
Jag kan ingenting om motorer och skulle nog behöva en instruktionsbok eller nått liknande. Kanske nån som vet var det finns?

Har hört att förgasaren kan sätta igen om den står så länge. Var sitter den?

Förgasaren sitter som regel på nån av sidorna.. oftast brukar luftburken sitta över den, men eftersom det är en vintermaskin så tror jag bara att det är en kåpa...
Om det är utan membram, så sitter tanken högre än själva inloppet av förgasaren, (Fallförgasare)
Annars om tanken sitter lägre så är det alla ggr med membram, och då bör detta oxå bytas..
 
Prova med startgas om det finns gnista.
På min snöslunga fanns en röd plastbit som "nyckel" som var tvungen att sitta i, ungefär vid choke och gasvreden.
 
Har hittat förgasaren. Den sitter under bränsletanken.
När man trycker på primerpumpen så låter det som om man pumpar luft och tändstiftet är tort,
så jag antar att förgasaren har geggat igen som ni säger.
Blir inte till att kika på det före torsdag då jag jobbar, men ett stort tack för alla
Tips. Återkommer med resultat.
 
Milkshaken
Nåt resultat än? :)
 
Skruvade isär förgasaren så gott det gick och lät den ligga i en bunke med bensin i ett par dagar. Kan säga att det lossnade en hel del skit.
Klart, trodde jag och skruvade ihop den och försökte starta. Händer fortfarande ingenting. Tändstiftet är fortfarande torrt.
 
En sak som inte gick att skruva bort var en "pinne" som sitter på undersidan av förgasaren.
Om man blåser i bränsleslangen så är det tvärstopp. Men om man trycker in "pinnen" så går det att blåsa.
Hur fungerar den? Primerpumpen verkar också höra ihop med denna "pinne". När man primar så trycker man luft mot ett membran som trycks mot "pinnen".
 
Milkshaken
ursäkta en lite kanske känslig fråga, men har du bränslekranen öppen??
Sen den "pinnen" du menar är väl en dräneringsnål i flottörhuset, man använder den för att dränera flottörhuset på vatten som kan bildas, det vattnet lägger sig längst ned i skålen.
Men en viktig aspekt, hur mycket har du öppnat förgasarnålen/arna?
Grundinställning där en maskin startar på är 1 1/4 varv utåt.
Dvs du skruvar in nålarna i botten (Inte för hårt för då sabbar du spetsarna) sen skruvar du ut nämnda varv. Sen prima, choka och starta... Om bränslekranen är öppen och inget skit finns i förfiltret i tanken, ja då ska den starta.... Annars tändfel eller ventilfel.

Skulle vara kul att få se några kort på förgasaren och motorn från olika vinklar.

Tillägg: På en slunga jag fick in förra veckan så var t.o.m bränslekranen igenbeckad, blev till att byta den.
 
Har ingen bränslekran på slungan. Inte vad jag kan se i alla fall. Dessutom hade inte den förra ägaren rört en pinal sedan sist han använde den.
Förgasarnålarna har jag inte rört överhuvudtaget. Trodde inte dom inställningarna kunde ändra sig.

Ska försöka trolla fram lite kort imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.