Hej
Jag har haft stambyte hemma hos mej, och med det blev det köksbyte. Då passade jag naturligtvis på att se till att jag fick en diskmaskin (diska ingår lixom inte i mina hobbys).En dag när jag kommer hem har Elektrikern lagt elen utanpå och borrat hål i väggen mellan köket och hallen :@. Jag ser naturligtvis rött utanpåliggande el, då bilar jag in den på jobbet, och jag har högre standard hemma hos mej.
Innan jag går vidare ska jag kanske förklara hur lägenheten ser ut så att rumsbilden blir lite klarare. Jag har hall med entre där elskåpet sitter, vänder jag mej till höger när jag kommer in så har jag badrum och köks dörr, köket rakt fram till höger och badrum helt till höger. Slitsen ligger mellan kök och badrum.
När jag frågade elektrikern hur vi skulle lösa det så jag skulle få bila så lite som möjligt så sa han dra rör i slitsen. Sagt som gjort det blev en hel del knacka och jag fick mura om slitsen, eftersom det var rätt mycket hårda böjar på slangen så tänkte jag att det här kan bli svårt med att dra igenom, så jag la in kabeln som elektrikern kopplat till dosan i slangen innan jag lappade ihop allt. Jag är ju inte fack man och visste inte att den inte ska dras i slang, elektrikern fanns heller inte tillgänglig så hur skulle jag kunna fråga? Men lite senare så frågade jag elektrikern om det var OK, han sa att det inte var helt OK med att den låg i slangen i väggen, men det kunde han fixa. Nu värkar han vara helt ointresserad av att koppla in något som alls i min lägenhet. Till saken hör även att jag i badrummet bytt badrumsskåp, till ett lite modernare med belysning och uttag. Eftersom skåpet tog ström lite längre ner än befintlig lampa så slog jag av strömmen, ryckte bort lampan och förlängde röret i väggen. Eftersom det var ett jordat uttag i skåpet och jag visste att det var ojordad ström i lägenheten med undantag för köket så la jag in en slang från skåpet för att kunna få in en jord tråd dit enkelt. När badrumsgolvet skulle göras så gjorde jag som jag gjort i hallen och tog mig friheten att lägga in golvvärme, till den drog jag en egen slang bort till slitsen. Jag kommer i skrivande stund på att jag har en slang som jag dragit till en kommande spisfläkt, i köket. Men jag undrar om jag på något sätt kan ha något i slangen så att jag får ut den hårda kabeln som är gjort för att ligga utanpåliggande i röret som jag dragit eller om jag ska ge mej på att knacka mellan över och under skåpen för att få in elen i väggen där?
Känner inte att jag vill ha in elektrikern i min lägenhet så mycket mer, men jag anser av princip att han borde ha sagt till innan han började lägga ström utanpå i min lägenhet, och att han bör återställa de skador han gjort. Någon som har något råd till mej??
 
Utan att kunna några regler så hade jag behållt EKK eller vad du nu använt till diskmaskinen.
Blir ju ändå ingen godkänd installation om du ska göra det själv samt att det fungerar alldeles utmärkt.
Kanske till och med är godkänt? men det lär du snart bli upplyst om ;)
 
Skaffade ny diskmaskin så den gubben gick inte och den utanpåliggande som elektrikern spikat upp i halva lägenheten är som sagt var inte inkopplad satt bara i halva lägenheten.
 
Jag har ett råd:
Dela upp det du skriver i olika stycken så det blir mer lättläst så kommer du säkert få fler svar också.
 
Du har alltså en slang med okänd längd med ett okänt antal tvära 90-gradersböjar som det ligger en okänd kabel i, troligen EKK eller EKLK, som inte går att dra ur.

Det finns ju kabelsmörjmedel men det blir nog svår att få i.

Kanske bättre då med silikonspray eller teflonspray som du hittar på macken eller biltillbehörsbutiker och brute force. Håll silikonet borta från kontaktytor bara, spejar du ned centralen så har du problem.

Dock, om det är skarpa böjar kan det bli svårt att dra i FK. För säkerhetsskull bör du dra i FKn, med kabelsmörjmedel samtidigt som du drar ut kabeln.

Det sista alternativet är ju att bila upp väggen igen och lägga om slangen. Jag vet inte om det finns ett mått på minsta böjradie för flexslang, men den borde ligga på runt 6-10D.

Fanns det fler frågor i texten?
 
1. Om det hade varit jag så hade jag ringt dig och förklarat att jag var tvungen att klamra kabel utanpåliggande.

2. Förstår inte helt, men allt du gjort själv låter som ganska tokigt gjort.
Badrumsskåpet t.ex. Har du förlängt röret från lampan ner till badrumsskåpet? Hur gjorde du med trådarna? Förlängde de med? Uttaget i skåpet får spänning när du trycka på strömställaren?
Har du dragit ett separat rör från elcentralen för att kunna dra i en skyddsjord i det sen? Eh, varför inte dra i i det befintliga röret?

//Patrik
 
För övrigt är dom allra flesta installationskablar tillåtna att dras i rör, utom t.ex EKRK vilken elektrikern knappast kan ha klamrat upp. Ska man vara petig så är dock 2.5mm² kabel i rör i vägg precis under gränsen för vad en 16A diazed kräver. Men om du får renoverat så har du väl en normcentral med dvärgbrytare? Då går det bra. Så fråga din elektriker igen varför det inte var tillåtet enligt hans mening.

Och slangen som bilat in, den är väl 20 mm?
 
Bo.Siltberg skrev:
För övrigt är dom allra flesta installationskablar tillåtna att dras i rör, utom t.ex EKRK vilken elektrikern knappast kan ha klamrat upp. Ska man vara petig så är dock 2.5mm² kabel i rör i vägg precis under gränsen för vad en 16A diazed kräver. Men om du får renoverat så har du väl en normcentral med dvärgbrytare? Då går det bra. Så fråga din elektriker igen varför det inte var tillåtet enligt hans mening.

Och slangen som bilat in, den är väl 20 mm?
Varför hade det inte kunnat varit en EKRK? Var väl matning till DM eller läste jag fel? Var lite svårt att läsa.


//Patrik
 
Ledsen att jag skrev så långt, skulle kunna dela upp det lite bättre. Kabeln som ligger i slangen är helt utan något märke på utsidan, men jag kan beskriva den. De inre kablarna ser ut som de vanliga tunna trådarna som elektrikerna har i sina vanliga 220 slangar, ser precis ut som vanlig 220 som det ska vara, de ligger med någon ståltråds grej i ett plastgummi hölje med någon tunn aluminium runt i plast gummit. Vad det kan vara för typ av kabel vet jag inte.
 
Jag skulle gissa på en EKRK kulo. Den får mycket riktigt inte dras i rör. Den kan nog bli knepig att dra ur om det är många skarpa böjar. Det är den snyggaste kabeln för utanpåliggande förläggning i torra rum.
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
1. Om det hade varit jag så hade jag ringt dig och förklarat att jag var tvungen att klamra kabel utanpåliggande.

2. Förstår inte helt, men allt du gjort själv låter som ganska tokigt gjort.
Badrumsskåpet t.ex. Har du förlängt röret från lampan ner till badrumsskåpet? Hur gjorde du med trådarna? Förlängde de med? Uttaget i skåpet får spänning när du trycka på strömställaren?
Har du dragit ett separat rör från elcentralen för att kunna dra i en skyddsjord i det sen? Eh, varför inte dra i i det befintliga röret?

//Patrik
Tack Patrik.
1.Hade det varit en elektriker som både kunde sitt jobb och kunde kommunicera så som det låter att du kan, så hade jag inte haft några fel rör. Det har jag nu.
2. Rören till badrummet har jag gjort så här med: Jag slog av strömmen och pillade lös lampan och tejpade ändarna sen hittade jag dosan dit matningen gick, den sitter i köket precis vid badrums väggen och slitsen.Jag tänkte att det var bara att rycka ut sladdarna till lampan och ersätta med längre för elektrikern när jag var klar ca 1 meter tråd. Eftersom lampan satt högre än vad jag ville ha skåpet så knackade jag fram ändan på elröret som gick till lampan och tog en liten bit slang skar in ca 2 cm och tejpade fast med el tejp. Sen spårade jag upp för att dra vidare slangen till den höjden där skåpet skulle sitta och lät slangen sitta där och la på gipsbruk. För att vara säker på att det skulle bli ett så litet ingrepp som möjligt så spårade jag lite extra och la in en slang till för att det skulle kunna dras en jordkabel direkt till skåpet. Det sitter nämligen ett jordat uttag i skåpet och det tänkte jag att det var ju lika bra att ha strömming i. Nu har jag förstått att hela badrummet måste ligga på samma matning, så nu har jag lärt mej lite som jag skulle tagit reda på innan jag började göra schweizerost av väggarna. I badrummet funderar jag nu på om jag ska lägga hela badrummet på en ny matning, eftersom det ändå kommer att krävas jordfelsbrytare till golvvärmen och den ligger redan där den ligger och går ut genom badrums taket ut till hallen tillsammans med en massa andra slangar. Det skulle inte vara så svårt att koppla ut rören ur den dosan som de sitter i i köket och låta de gå in i badrumsskåpet ut i slangen som jag tänkt för jordningen och ut genom badrums taket till hallen.
Till saken hör att badrummet är klart nu så jag har inte någon större lust att knacka ner och göra nytt våtskikt och hela den proceduren både för att det är dyrt och för att det tar för lång tid.
När jag sitter och skriver så kommer jag på att jag kanske skulle kunna köra ett hål från dosan för golvvärmen och låta trådarna för den gå tillsammans med trådarna till brytarna och ett vägguttag som jag har nedanför i hallen.Vad tror du om det?
 
Varför hålla på separata matningar i en lägenhet?? Det är bättre att koppla hela lägenheten via en JFB. Nästan all nyinstallation skall ha JFB idag.
 
Diskmaskin var det, inte spis, då är det nog en EKRK ja.

Ang badrumsskåpet. Om du har en slang till skåpet, varför går det inte att dra i en skyddsledare i den befintliga slangen? Jag förstår inte det där med en extra slangen??
 
Bo.Siltberg skrev:
Diskmaskin var det, inte spis, då är det nog en EKRK ja.

Ang badrumsskåpet. Om du har en slang till skåpet, varför går det inte att dra i en skyddsledare i den befintliga slangen? Jag förstår inte det där med en extra slangen??
Jag förstår det inte heller med facit i handen, men alla kompisar som byggt hus säger att det är bättre med en slang för mycket än en för litet, så det var väl den principen jag körde efter.
Spisen fanns ju redan från början och det är en vanlig trefas, eller var en fast installation tills jag bytte och satte i ett vanligt 16A uttag och langade in den nya spisen med en 16A hona. Jo jag vet inte helt lagligt, men då hade jag elektrikern på jobbet att rådfråga och han tyckte att vad fan är det för skillnad på att sätta ett eget trefas och 220 uttag du vet ju vad du pysslar med, eller gör FAN som jag säger. Det gjorde jag, och det gick bra.
Nu har elektrikern ändrat på det och satt ett annat uttag som ska passa med min nya häll och ugnen kommer väl att gå på 220, vad vet jag.
Lite sent och lite alkohol kollar imorgon och jag tackar så mycket till alla för hjälpen.
 
Tobbe_3 skrev:
Varför hålla på separata matningar i en lägenhet?? Det är bättre att koppla hela lägenheten via en JFB. Nästan all nyinstallation skall ha JFB idag.
25A in i min lgh från 1965 går att dra en hel del ifrån 25A så jag tror inte att det finns någon vettig JFB för allt, men det var bra info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.