Jag anlitade några klantverkare för installation av kamin och skorsten för några år sedan, firman gick i konkurs innan de var klara, så jag kan inte få "hjälp" därifrån.

Fråga!
När man installerar en Schiedel modulskorsten skall man lägga en hel silikonsträng i ytterkant på modulerna för att röret skall bli tätt. Detta har gossarna missat, de har bara "duddat", tror jag.

Jag kollade ner i schaktet då jag höll för skorstenen, det ryker då ur samtliga skarvar på skorstenen.

Hur tusan får man isär denna skorsten för att göra rätt? Röret är ca 6 meter, så det handlar om 3-4 skarvar. Jag har inte eldat i kaminen, eldade bara med papper, så det borde inte härdat av värmen. För inte godkänner en sotare detta vid en riktig provtryckning?

Jag har testat att hålla i en modul medan någon annan vrider åt andra hållet, men det går inte. Slå med skruvmejsel i skarvarna känns inte helt bra, risken är väl att man skadar flänsarna då?

Det är ju inte en chans att man lyckas lyfta ur skorstenen (om man inte tar dit en kranbil) för att kunna komma åt ordentligt.

Tacksam för tips!
 
Silikon? Du menar väl pannkitt.;)..?
 
nej..
Pannkitt vid skorstensstosen, värmetåligt silikon i ytterkanter på skorstensmodulerna. Jag fick både intruktionsbroschyr, silikon, och pannkitt av leverantören.

För så hade de ocksp gjort, smetat silikon på stosen, men den har jag lyckats få bort. Tror pannkitt varit lättare att bryta isär
 
Ta kontakt direkt med Schiedel så kan de beroende på skorstensmodell kanske hjälpa dig. Tråkigt när man hör folk som drabbas av ansvarslösa klåpare! Provtryckte dom aldrig skorstenen efter de monterat den?
 
nej.. de hade en del restjobb, bl a såg jag ju att de missat pannkittet i stosen, det skulle göras "senare". Sen hann ju firman konka innan något mer blev gjort. Jag provtryckte själv innan sotaren skulle komma. Jag har mailat Shiedel får vi se.
 
Hur gick detta? Nån ny info?

Kommer du åt skorstenen kan du foga utan att sära.
 
Alternativt att tejpa skarvarna med aluminium tape på utsidan.
 
dusthall skrev:
Alternativt att tejpa skarvarna med aluminium tape på utsidan.
Tejp istället för pannkitt låter som en underlig lösning. Tejpen sitter ju där av två skäl, dels för att hålla bort otrevligt lukt från isoleringen de första eldningarna, dels för att hindra fukt att ta sig in till stålröret.
 
Hej!
En fundering, det är inte så att dom hoppat över svepen med justerbara spännen som ska sitta över varje skarv? monterade en permeter i sommras hos min mor, och la även en silikon sträng utanpå skarven och sedan svepen utanpå det, borde nästan vara svårt att inte få det tätt.
 
Svårt att inte göra rätt? ;) särskilt när de har en guide med bilder... har pratat med scheidel de sa att om det är silikon i den inre skarven kan det börja brinna. Mao måste jag ta isär skorstenen, för har ju ingen aning om hur det ser ut. Annars var min tanke att fylla silikon under kläm banden, men det går ju inte då. Tänkte även att man kanske kunde få i ett rör hela skorstenens längd. Det faller ju också på brandrisken...
 
Ok! så du är säker på att dom även lagt silikon på det inre röret? om inte så tror jag helt klart att du har goda möjligheter att få det tätt om du lättar på svepen och drar en rejäl sträng runt skarven och klämmer dit dom igen. då behöver du ju inte draisär sektionerna. med tanke på att den läcker som ett såll låter det ju otroligt att dom haft silikon på både yttre och inre röret och fått det att läcka så mycket.
 
Redigerat:
Men varför diskuteras det att täta vid de yttre svepen? Den svarta yttermanteln ink dess svep har ingenting med brandsäkerhet att göra. Det är bara kosmetika. Sett till brandsäkerheten kan man lika gärna vara utan den yttre plåtmanteln. Anledningen till att det är viktigt att få själva avgasröret tätt i skarvarna är att man vill undvika att få rökgaser evakuerade på fel ställe i händelse av en sotbrand (då det kan bli stopp i röret när sotet utvidgar sig och då trycks rökgaser ut överallt där det går, ev in i bostaden vilket kan vara farligt).
 
Min spontana iaktagelse då jag monterade permeter skorstenen är att skarven mellan dom inre rören inte blir särskilt täta bara en fals som tätar något, men absolut inte gastät. men det skiljer mellan steel och permeter med permeter så ska varje sektion ta upp sin egen längdutvidgning dvs. ingen silikon eller kitt på inre röret. så det är nog faktiskt yttre röret med svep som tätar i vart fall på permeter. men på steel har jag för mig att inre rören ska fogas med pannkitt.
 
Ok, Premodul, NVI och permeter kanske inte fungerar likadant i detta avseende vilket jag trodde. Premodul och NVI verkar iaf vara väldigt lika i sin konstruktion.
 
Ja så är det, det är olika mellan märken, en liten rättelse till mitt förra inlägg kollade på schidels hemsida och varken steel eller permeter ska ha någon fog eller kitt på inre röret utan endast på yttre röret och svepet. pratade med installatören i butiken när vi köpte permeter skorstenen angående fogningen och han berättade om kunder som monterat fel och haft kitt på inre röret med resultatet att skorstenen pressat i väg eldstaden flera cm då skorstenen blivit varm.
http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/Schiedel_Steel_202010-05-01.pdf

http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/Permeter_8-sidig_korr_10-04-29.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.